Gå til innhold

Bygge fra Server til gaming PC, trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Redigerer og slår sammen mine 2 tråder:

Dette er hva jeg har:

• Stort Antec Tower

• 500w power supply (har tilgang på et bra 650w og, om jeg bytter litt)

• 4 disker, 3 vifter + dvd brenner

• 2x1gb ram

• Et Sapphire HD 4830 512mb kort jeg ikke har tatt i bruk.

• Tastatur/mus/høytalere etc.

• OS

Trolig dette hovedkortet: Asus P5K <Green> specs:

Intel Socket T LGA775, P35 Express, ATX, 8GB DDR2, 1333MHz FSB - MPN: P5KGREEN

Budsjettet mitt er ca. 5.000, og jeg ønsker følgende:

En spill-pc, som takler nye spill som Dragon Age på bra settinger.

Hovedkortet bør ha mulighet for å oppgradere CPU og GPU senere, med støtte for SLI/CF.

Kan noen gi noen helt konkrete råd om hvilke deler jeg bør kjøpe? Det er spesielt på hovedkort/skjermkort og kompabilitet med alle delene jeg sliter mest…

Tilleggspørsmål: Om jeg bør ha 4gb minne, holder det om jeg kjøper 2x1gb i tillegg til de jeg har, for å senere oppgradere, eller bør jeg kjøpe 2x2gb nå? Da tenker jeg først og fremst på ytelse, ikke at jeg burde kjøpe 2x2 nå, for å enklere oppgradere senere…

Hadde satt stor pris på noen innspill!

*** Se gjerne på CPU/GPU forslaget jeg satte opp lenger ned...

Endret av danielwp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Det blir vel en smakssak. Server 2003 er vel neppe optimal for spill, så om du har CD til et annet OS ville jeg sannsynligvis ha foretrukket det.

2. 5-serien skal gi mye bang for bucks. Ulempen er at butikkene ikke har dem på lager (ihvertfall ikke 5850 som jeg har sett), er alså litt ventetid dersom du bestiller i dag. 4830 i crossfire er neppe noen optimal gaming-løsning - litt avhengig av hva du skal spille selvsagt. Ser ikke ut som Dragon Age har noen offisielle systemkrav enda, men jo bedre skjermkort jo bedre grafikk (eller kanskje rettere sagt jo bedre ytelse ved høyere oppløsninger).

3. Regner med hovedkortet ditt støtter 4*1 GB, så du kan sikkert beholde de gamle brikkene dine.

4. Om du må? Som sagt er det kanskje for tidlig å si, sannsynligvis vil spillet kunne kjøre på noe eldre maskinvare, men vil du ha noe fremtidsrettet er det kanskje greit å ha det som er kurant på markedet i dag, før socket 775 fases ut (når det måtte bli).

5. Jeg vet ærlig talt ikke. Det kommer vel hovedsaklig an på hvor strømgjerrig skjermkortet ditt er, hvor mange harddisker du akter å ha i maskinen osv. Sannsynligvis vil 500W holde en stund. HW.no sine tester inneholder gjerne grafer som viser hvor mye strøm et system med gitte komponenter trekker idle og ved load. Du kan prøve å beregne ut ifra det.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Om noen kunne komme med noen konkrete tips, om hva jeg burde oppgradere hadde jeg satt stor pris på det. Hvor langt kommer jeg for 3.000 / 5.000?

Heller litt mot å kjøpe 2x1gb ram, ny cpu; Intel Core™ 2 Quad Q9400 2,66GHz, og et bra skjermkort eller 2 i sli/crossfire. Høres det greit ut, og ville hovedkortet mitt støttet sli/crossfire?

Lenke til kommentar

Hovedkortet ditt støtter neppe annet enn forkrøplet CF, dvs at PCIe slot nr 2 (dersom du har 2) støtter bare x4.

Men P5K er en hel serie med hovedkort (tror det er ca 10 ulike varianter), og infoen din er ikke nok til å plukke nøyaktig hvilket kort det er.

Lenke til kommentar

Har undersøkt litt rundt. Kan dette være en god løsning?

HD5850 2.000,-

INTEL CORE i5 750 1.500,-

? Hovedkort ca 1.000,-

? RAM 4GB ca. 800,-

Da ender jeg opp med å bruke rett i overkant av 5.000, og får en bra CPU, hovedkort og bra skjermkort som jeg senere kan kjøpe ett til av og kjøre i CF. Får bruke mitt gamle skjermkort til de får det inn på lager... Det bør vel bli bra? :)

Men jeg trenger hjelp til å finne et kompatibelt hovedkort, og evt. ram...

Jeg har 2x1gb ram. holder det om jeg kjøper 2x1gb i tillegg til de jeg har, for å senere oppgradere, eller bør jeg kjøpe 2x2gb nå? Da tenker jeg først og fremst på ytelse, ikke at jeg burde kjøpe 2x2 nå, for å enklere oppgradere senere…

Lenke til kommentar

Dersom du ønsker muligheten for CF, så støtter ikke P55 hovedkortene de i alle versjoner, og de som støtter, støtter kun 8x. Du må da regne 1 200 til 1 500 for hovedkort. For kort rundt 1 000 kr har du normal bare x4 på PCIe x16 slot nr 2. Det er mulig med CF på disse, men sterkt redusert ytelse grunnet lav båndbredde på slot 2.

Velger du AMD, så vil du klare å få dette innenfor budsjettet. Minne og skjermkort kan du bruke det samme.

Hovedkort: Asus M4A79XTD EVO, fra kr 840

CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition, fra kr 1 250

Sum ca 4 900 kr.

Velger du f.eks å gå ned til AMD Athlon II X4 630 (ca 900 kr) eller AMD Phenom II X3 720 Black Edition (ca 900 kr), har du omtrent samme spillytelse, men til litt lavere pris.

Edit: Både i5 og AMD oppsettet krever DDR3 ram. 4 GiB koster ca 700 - 850 kr. Velge må man nesten gjøre når man har valgt butikk. Nesten umulig å finne noe fornuftig via prisguiden.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Takker så mye for svar...

Tror jeg går for AMD løsningen til Bolson.

Hovedkort: Asus M4A79XTD EVO, fra kr 840

CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition, fra kr 1 250

HD5850, er det noen spesiell utgave av kortet jeg bør velge?

Hvilken minnetype bør jeg velge? Fint om noen kunne finne noe fra Amentio.

Tror jeg har Antec Sonata ||| tower+supply, holder det til mitt oppsett før eventuell CF?

Hva med ekstra kjøling/vifter, trenger jeg det før CF?

Lenke til kommentar

x8/x8 er kjent at ikke gir så mye ytelsestap (fram til i dag). Dvs, når vi kommer på 5850 og 5870 pusher de klart limiten til x8 som er ikke mer enn 4 Gb/s minus 20 % overhead.

Det er helt vilt hvilke båndbredder etc som er i de siste kortene.

Så jeg er redd x4 blir alt for puslete på HD 58xx serien. Og jeg har ikke sett tester som ser slike sammenhenger på de nyeste GPU-ene.

Lenke til kommentar

@danielwp:

Det var "ille dårlig" med minne hos Amentio, særlig til riktig gode priser. Men dette Corsair minne er helt grettt, selv om det koster en hundrelapp for mye.

Du kan velge den billigste utgaven av HD 5850.

Antec Sonata III bør gå greitt enn så lenge, blir nok for varmt ved CF. Tror ellers at HD 5850 ikke er lengre enn at det går bra.

Lenke til kommentar

Tusen takk Bolson :)

Kan vel kjøpe minne et annet sted, om du synes man får bedre ytelse eller pris, så går jeg for CPU,HK og GPU fra Amentio. Har du noe annet forslag til minne?

Er det forresten noe annet jeg trenger når jeg skal bygge den sammen?

Endret av danielwp
Lenke til kommentar
Noen som får hjulpet meg med minne? Da får jeg bestilt i dag...

Noen som har noen synspunkter på løsningen jeg har kommet frem til?

Minnet er helt OK, problemet generelt er at en del rimelig minne ikke er inne hos butikkene. Det du sparer på å kjøpe andre steder, forsvinner nesten i ekstra frakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...