Gå til innhold

Datateknikk, KomTek eller informatikk (NTNU)

Thel

Anbefalte innlegg

Heisann forumbrukere!

Nå er tiden kommet for meg å begynne å tenke på videre utdanning, og vil i begynnelsen av posten starte med å fortelle litt om meg selv, og min bakgrunn.

Jeg er en gutt på 20 år fra Tromsø, som for øyeblikket anskaffer meg litt realfagskompetanse på et privatgymnas her i Tromsø. Jeg har fullført vanlig almennfag(R94), og har generell studiekompetanse. Eneste realfaget jeg tok på videregående var 2FY, så jeg tar nå R1(2mx) til jul, og R2(3mx) til våren for å øke antall studiemuligheter.

Jeg har nå begynt å tenke på hva jeg skal studere videre, og har sett for meg noe innenfor teknologi/IT. Jeg har også mer eller mindre bestemt meg for at jeg har lyst å prøve Trondheim som studentby, da jeg har hørt mye bra om studentlivet der.

Så en kjapp oppsumering over hvilke "fagkrav" jeg dekker er:

-Generell studiekompetanse

-R1 og R2

-2FY

Jeg er svært interessert i data/IT, men har f.eks ikke drevet noe særlig med programmering (hvis du ser bort fra litt enkel mySQL og nettsideskaping). Er dette noe jeg burde prøve å lære meg mer om før jeg starter på et eventuelt IT-studie på NTNU? Si gjerne ifra hvis dere mener det er andre opplysninger jeg burde nevne for å få best mulig hjelp.

Det studiet jeg kanskje har sett mest på i Trondheim er Siv.Ing i datateknikk, men synes det er litt vanskelig å sette seg inn i, og forstå, informasjonen som står på NTNU sine sider. Så jeg hadde håpet at det var noen som studerer/har studert Datateknikk på NTNU kunne komme med en kjapp presentasjon.

Et annet spørsmål om Datateknikk er angående programmering. Jeg har hørt at det er mye programmering i studiet, noe som forsåvidt ikke er negativt for min del, men kreves det programmeringsegenskaper på forhånd for å kunne gjøre det bra på studiet? Jeg har ikke programmert noe særlig før.

Hvordan er Informatikk-studiet sammenlignet med datateknikkstudiet?

Tar også gjerne i mot informasjon angående Siv.Ing i KomTek! Dette er også noe jeg ser på som et mulig valg.

Når det kommer til hva jeg har av poeng så har jeg regnet litt, og kommet fram til at jeg vil ha ca 51,5 poeng, som søker med ordinært vitnemål neste år.

Fra tabellene med poenggrensen fra årets opptakk har jeg funnet ut at:

Siv.Ing datateknikk hadde en poenggrense på 49,4 poeng.

Siv.Ing i KomTek hadde en poenggrense på 47,0 poeng

Og Informatikk hadde en poenggrense på 43,1 poeng

Jeg er selvfølgelig klar over at dette kan endre seg til neste år, men ser altså ut som at mine poeng skal holde. (Må bare passe på å få minst 4 i 3mx :p)

Noen som har forslag til andre studier som kan passe for meg?

Hvordan er det med bomuligheter i Trondheim? Er studenthybler fra SIT noe å satse på? Tenkte kanskje det ville være lurt å søke tidlig der hvis det er greit.

Det begynner å bli sent, så har sikkert glemt noe viktig informasjon, så bare spør hvis dere lurer på noe.

-Håkon

Edit: Er selvfølgelig åpen for forslag på andre studieplasser også, men er mer positiv til NTNU enn andre universitet.

Endret av Artilleristen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg jobber for NTNU og går rundt til VGS for å reklamere om Data / Informatikk studiene. Kommer opprinnelig fra Oslo, men har bodd i Trondheim i mange år.

Skal prøve å besvare dine spørsmål:

Først må du tenke om du skal velge en siv.ing studie eller informatikk studie, forskjellen er at informatikk er mye friere studie, mens siv.ing er ett 5 års løp.

Du kan nesten velge alle de samme fagene som siv.ing. tar som informatikk student, mens siv.ing så har du faste fag i 3 år, og velger spesialisering de siste 2 årene. Det er også noen obligatoriske fag i informatikk, men du kan velge en god del andre fag. Dersom du er veldig skoleflink så kan du også gjøre deg unna Master i informatikk studie på færre semester enn det som er vanlig.

Alle siv.ing studie inneholder en del matematikk, så hvis du ikke er glad i det er det lurest å velge informatikk. Om du ikke er sikker på at du har lyst til å studere i 5 år, er det altså mulig å ta bachlor i informatikk, også begynne å jobbe.

Som siv.ing vil du ha litt flere jobb muligheter i og med at du kan en del matematikk.

Du trenger ikke å kunne programmering, det vil du lære mens du går på universitetet.

Angående komtek, så er det en slags pararellklasse til datateknikk, og har masse felles fag de første årene. Etter hvert vil det gå over til telematikk, kommunikasjon eller data.

Når det gjelder bomuligheter så er det veldig vanskelig å finne noe rundt august-oktober månedene. Så om du vet at du kommer inn på et studie i Trondheim så let tidlig!

SiT boliene er helt greie i pris og standard, vil anbefale deg å søke på det og heller takke nei dersom du finner noe bedre privat, oppsigelsestiden er heller ikke så lenge så det er fullt mulig å bo der mens du leter etter noe bedre om du ikke er fornøyd.

Lykke til, jeg kan med hånden på hjertet si at du garantert har funnet deg Norges beste studentby :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for et bra svar unwill!

Jeg har i utgangspunktet sett for meg at jeg vil fullføre en master med en gang, da dette helt klart er målet mitt for framtiden. Jeg tror ikke at jeg vil slite med 5 studieår på rad. Frykter derimot at jeg ville slitt med å komme meg på studiebenken igjenn hvis jeg hadde tatt en bachelor, begynt å jobbe, for så å skulle "oppgradere" til en master.

Matematikk synes jeg er helt greit. Enkelte "områder" vil jeg til og med regne som relativt morsomt. Så tror jeg heller mot å gå for et siv.ing studie.

Takk for hjelp, og til andre som har eventuelle innspill, shoot!

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...