Gå til innhold

Ønsker kritikk på "snekker hjemmeside": http://www.gbubelabygg.no


Anbefalte innlegg

Hei!

jeg ønsker litt kritikk på denne siden jeg laget for en mamma kjenner.

Det er vel typ den 3 eller 4 siden jeg har laget noen gang så trenger hard kritikk :)

http://www.gbubelabygg.no

 

Edit: Føler egentlig at siden er pass tom så om noen har inspill hadde det vært flott :) er altså en side for et lite snekker firma.

 

 

Edit2: den gamle siden

 

bumper denne tråden da jeg har oppdatert siden litt... Er i grunn ikke vært mye trafikk på siden og eieren har ikke brydd seg stort om den selv derfor jeg har brukt så lang tid på å oppdatere den. Og gjorde det egentlig bare for øvelse.

 

Her er ihvertfall den gamle siden

 

Har sett litt på hva dere har sagt og prøvd å forbedre det med unntak av galleriet... da det fortsatt bare er to bilder har jeg ikke giddi å laget thumbs. Og linkene til valideringa er heller ikke riktig men siden skal fortsatt være riktig validert

Endret av dTd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Det er mye man kan si, men her er litt å tenke på:

 

Grafikk

Du skal ha for valg av bakgrunn - plankebord står godt til en snekkerside. Men samtidig som bakgrunnen er god, er den stor og tung. Du bruker to bakgrunnsbilder som tilsammen er på ca 2 MB. Kvalitet satt opp imot størrelse er alltids en vurderingssak, men det er absolutt noe å tenke på. Og posisjonering på de forskjellige bakgrunnene er også noe å tenke på. Bakgrunnsbildet for innholdet bryter med bakgrunnen på selve siden, og bakgrunnen på linkene bryter med denne igjen.

 

I tillegg bruker du bilder som top3.gif som er unødvendige. Her skal det holde med et bakgrunnsbilde.

 

På siden Prosjekter burde du bruker thumbnails. Bildene av prosjektene er 120x80 pixel, men fortsatt med en str på 800 KB.

 

Kildekode

Siden validerer som XHTML1.0. Det er jo bra, men se på bruken av elementer. Du bruker tabeller for å posisjonere meny og logo. Dette er no-go - her trenger du kun bruke "vanlige" elementer som div eller img som kan styles med CSS.

 

Typografi

Det er noe lav kontrast mellom bakgrunnsbildet og den tynne hvite fonten du har valgt. Tekst som "Du er på linken hjem" er for vanskelig å lese.

 

En annen ting er at tekstposisjoneringen virker ukonsekvent og tilfeldig.

 

Lykke til med arbeidet!

agm

Lenke til kommentar

Jeg reagerer alltid på at thumbs bruker "veldig" lang tid på å laste. Det indikerer nesten alltid at de som har laget siden ikke har laget en egen thumb, men lar bildet laste i full oppløsning. Det var også tilfelle under "prosjekter" på siden din. Dårlig forklart kanskje, men jeg er ingen webdesigner.:)

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Forsåvidt et poeng, i hvert fall så lenge det er få bilder. Når det begynner å bli litt flere kan det bli litt knotete å vente på at alle bildene skal laste ferdig, så man kan få sett nærmere på de to-tre bildene man egentlig ville se på. Mulig det er flisespikking, jeg tenker egentlig bare litt høyt. Jeg liker i hvert fall folk som tar bevisste valg istedetfor å bare gjøre noe "fordi det ble sånn". :)

Endret av epifant
Lenke til kommentar

tips til lastetiden på bilder er at du bruker et script som heter timthumb. Søk det opp på google så finner du det. Det skallerer og cacher bilder for deg slik at lastetiden blir redusert. Det er realtivt enkelt å legge inn om du følger beskrivelsen.

 

Jeg tror det vil redusere lastetiden, men jeg anbefaler i tillegg å komprimere dine bilder maks i fht størrelse slik at du slipper den lange lastetiden.

 

Kort lastetid er noe jeg ser på som det viktigste av alt innen brukervennlighet!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...

bumper denne tråden da jeg har oppdatert siden litt... Er i grunn ikke vært mye trafikk på siden og eieren har ikke brydd seg stort om den selv derfor jeg har brukt så lang tid på å oppdatere den. Og gjorde det egentlig bare for øvelse.

 

Her er ihvertfall den gamle siden

 

Har sett litt på hva dere har sagt og prøvd å forbedre det med unntak av galleriet... da det fortsatt bare er to bilder har jeg ikke giddi å laget thumbs. Og linkene til valideringa er heller ikke riktig men siden skal fortsatt være riktig validert

Endret av dTd
Lenke til kommentar

Den blir litt rotete, og ser veldig uferdig ut. Eg ville prøvd å tenke litt meir på kor du har plassert dei forskjellege elementa i forhold til kvarandre. Logoen og menyen er dårleg plassert i forhold til hovudinnhaldet. Du har også ei svart linje rundt sida, denne synest nesten ikkje, og du kan like godt fjerne den. Boksen med tekst i er også unødvendig lang i forhold til innhaldet.

 

For å illustrere kva eg meiner m.t.p. plassering:

Lenke til kommentar

Ikke vært mye hjemme i det siste så har ikke hatt tid til å skrive, men jeg takker for konstruktiv kritikk ;)

 

 

Har tatt en liten titt. Syns siden ser mye bedre ut nå :) Grafisk er den blitt bedre og bildene ser bedre ut, men har du gjort som tidligere anbefalt og laget to utgaver av de? liten og stor?

 

Du har gjort godt framskritt :)

 

mener du en liten og en stor side? eller? ser ikke helt at det har vært tidligere annbefalt :p

Eneste er bildene på prosjekt siden, men som sagt så er de i full str slik at man slipper å laste de ned på nytt når du åpner de i full size... Hvertfall foreløpig da det kun er 2 stk

Lenke til kommentar

Ikke vært mye hjemme i det siste så har ikke hatt tid til å skrive, men jeg takker for konstruktiv kritikk ;)

 

 

Har tatt en liten titt. Syns siden ser mye bedre ut nå :) Grafisk er den blitt bedre og bildene ser bedre ut, men har du gjort som tidligere anbefalt og laget to utgaver av de? liten og stor?

 

Du har gjort godt framskritt :)

 

mener du en liten og en stor side? eller? ser ikke helt at det har vært tidligere annbefalt :p

Eneste er bildene på prosjekt siden, men som sagt så er de i full str slik at man slipper å laste de ned på nytt når du åpner de i full size... Hvertfall foreløpig da det kun er 2 stk

 

Ser at det var litt klønete formulert. Var de to bildene du nevner nå jeg siktet til ja. At siden blir lettere å laste om de er små, og at man heller laster den store utgaven av bildet når man klikker på det. Dersom det skulle bli mange bilder etterhvert vil jeg anbefale å gjøre det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...