Gå til innhold

MP, hvilke rettigheter har de?

jorgens91

Anbefalte innlegg

Det der er veldig uvanlig, da. Men nei, i umiddelbar nærhet vil ikke si i samme by. Det kommer helt an på størrelsen på byen (de fleste BYER er nok for store til at dette skal kunne gjelde) ogavstanden fra leiren til byen (de færreste leirer ligger helt knødd inntil bysentrum, av mange grunner). Hvordan du ser det er likegyldig.

Så kommer jo i tillegg dette med at militært område er et ganske flytende begrep; det gjelder nemlig ikke bare umiddelbar nærhet av inngjerdet militærleir, men også tilsvarende for militært "fartøy eller transportmiddel" (herunder MP-bil på oppdrag, skulle jeg tro).

Det aktuelle utestedet ligger innenfor 200-300 meters avstand fra hovedportene på både Rusta og Heggelia leir, til opplysning, og at MP har et visst underforstått "ordensvakt" ansvar der følger av at hoveddelen av gjestene er soldater. Heldigvis er det ikke like mye problemer med slåsskjemper og nærkampeksperter fra Royal Marines og US Marines nå som under de virkelig store NATO-øvelsene på 70-80-og begynnelsen av 90-tallet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært der flere ganger, og er klar over hvor det er. Jeg er fra Narvik, og har tjenstegjort en stund i Nord-Norge i tillegg. Men det faktum at stedet som artikkelen handler om ligger i umiddelbar nærhet av en militærleir, betyr ikke at du kan generalisere og si at hvis en militærleir ligger ved en by, så har MP politimyndighet i hele byen.

Det å kalle bardufoss en by er jo også å overdrive noget, hehe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Det å kalle bardufoss en by er jo også å overdrive noget, hehe.

Hehe, ja, en aldri så liten overdrivelse... Den "saksopplysningen" var ikke ment bare for deg -jeg regnet nesten med at du som tydeligvis har tjenestegjort litt i forsvaret har vært i Indre Troms. ;)

Skulle man generalisere slik, (noe jeg i likhet med deg ikke gjør) så ville det jo gjelde hele Oslo (slottet, festningen, etc.), Bergen (Haakonsvern), Stavanger (Madla) og så videre. Det blir å trekke det alt for langt.

Men det med "umiddelbar nærhet av...militært fartøy og transportmiddel" tror jeg det er få som har tenkt over den fulle rekkevidden av...

Lenke til kommentar

Hva med militærpolitiloven (1988-05-20 nr 33, Lov om militær politimyndighet) §1, 3 og 4?

Militært område omfatter også militært fartøy eller transportmiddel. ...

Sneding linje :D

Det der er veldig uvanlig, da. Men nei, i umiddelbar nærhet vil ikke si i samme by. Det kommer helt an på størrelsen på byen (de fleste BYER er nok for store til at dette skal kunne gjelde) ogavstanden fra leiren til byen (de færreste leirer ligger helt knødd inntil bysentrum, av mange grunner). Hvordan du ser det er likegyldig.

Så kommer jo i tillegg dette med at militært område er et ganske flytende begrep; det gjelder nemlig ikke bare umiddelbar nærhet av inngjerdet militærleir, men også tilsvarende for militært "fartøy eller transportmiddel" (herunder MP-bil på oppdrag, skulle jeg tro).

Det aktuelle utestedet ligger innenfor 200-300 meters avstand fra hovedportene på både Rusta og Heggelia leir, til opplysning, og at MP har et visst underforstått "ordensvakt" ansvar der følger av at hoveddelen av gjestene er soldater. Heldigvis er det ikke like mye problemer med slåsskjemper og nærkampeksperter fra Royal Marines og US Marines nå som under de virkelig store NATO-øvelsene på 70-80-og begynnelsen av 90-tallet...

har vært noe " legendariske" kamper på artic club ja , og somregel brukte mp bare står og se på at div elitesoldater ( seals , mareines ol ) slåss med alt som var villig til og prøve seg , og med tanke på hvordan de lokale ungdomene er så var det ikke mangel på folk som ville det :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men folkens og med jurister/ stud. jur, dere glemmer det viktigste og som Borgarting lagmannsrett også kom frem til i avgjørelsen LB-2009-4464 (omhandlet fartskontroll på hovedvei inn til militærområde, MP hadde politimyndighet men fartsmåling ble ikke ansett som utøvelse av en slik myndighet):

Videre legger lagmannsretten til grunn at det personellet som utførte målingene, hadde den militære grad som kreves etter loven for å utøve politimyndighet. Lagmannsretten bemerker i denne forbindelse at selve hastighetsmålingen ikke kan anses som utøvelse av politimyndighet. Å måle et kjøretøys fart og anmelde en angivelig overtredelse kan i prinsippet foretas av en enhver borger. Det er så opp til politiet om det skal skje en videre forfølgning.

Anken ble nektet fremmet for Høyesterett av ankeutvalget, slik at dommen er rettskraftig.

MP har med andre ord rett til å utføre lasermåling hvor som helst i landet og deretter lage en anmeldelse for politiet. Men dette gjelder ikke utøvelse av politimyndighet. Man må med andre ord skille mellom utøvelse av politimyndighet og utøvelsen man kan gjøre som sivil.

Som krikkert nevnte så har MP en generell fullmakt til å dirigere trafikk

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...