Gå til innhold

MP, hvilke rettigheter har de?

jorgens91

Anbefalte innlegg

Heisann!

Bare lurer på hva slags rettigheter militærpolitet har? Har seg sånn at det er militærleir på mitt hjemsted hvor jeg er fra tid til annen, og hvis jeg da blir stoppet av de om jeg bare kan si: shattap og sveive opp vinduet igjen og kjør eller hur

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Militærpolitiets myndighet er hjemlet i militærpolitiloven § 1.

Militærpoliti har politimyndighet overfor alle som er på militært område eller i umiddelbar nærhet av det. Politimyndigheten er dog begrenset til det som er oppramset i lovens § 3 og lovens tilhørende forskrift.

Hvis du vil være rappkjeftet ung jypling ville jeg funnet meg noen andre enn MP å være det mot. Det finnes mange spennende hjemler for å sende deg i glattcelle over natta.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så enkelt er det ikke. De har militær politimyndighet, hvilket betyr at de fungerer som politi på og i nærheten av militært område. På flystasjonen her i byen holder de til og med fartskontroll fra tid til annen, og de gransker trafikkuhell, fyllekjøring osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det første problemet her blir å definere hva som er "nærhet til militært område". Dersom leiren ligger i en stikkvei, har de myndighet også på hovedveien hvor stikkveien munner ut?

Jeg har møtt på trafikkontroll fra MP en gang, da kjørte jeg alt for fort, men hadde dispensasjon til det av medisinske årsaker. Kjørte også med nødblink. Ble ikke stoppet. Mulig de visste at jeg kom, men tviler igrunn litt på det, da må i så fall Politiet ha informert dem. Dette foregikk uten tvil i "nærhet" til en militærleir.

Lenke til kommentar
Det første problemet her blir å definere hva som er "nærhet til militært område". Dersom leiren ligger i en stikkvei, har de myndighet også på hovedveien hvor stikkveien munner ut?

Ja, fordi en stikkvei som utelukkende eller hovedsaklig leder til militært område også regnes som militært område. Så hovedveien vil da (innenfor rimelighetens grenser!) være i nærhet til militært område.

• Liker 1
Lenke til kommentar

520215.jpeg

Sånn ser da kartet ut, militærleiern er ringet rundt, Rena er sentrum hvor jeg oppholder meg (mulig jeg formulerte meg litt feil men hmm). Veien dit er den røde streken, er typ 1.5 km dit kan jeg tenke meg.

Har de feks myndighet til å stoppe meg i sentrum for diverse småbagateller de gidder å bry seg om?

Lenke til kommentar
I utgangspunktet ikke. Jeg ville dog ikke sett for hardt på det om de skulle bestemme seg for å se gjennom fingrene med det og kaste en jypling på glattcelle.

Er du i MP selv eller?

Nei, det er han ikke.

Supertrixx: Hold deg på godfot med MP. Folk har blitt fengslet for å ikke rette seg etter ordre fra militærpoliti, blant annet. Uten at jeg kan noe særlig om tolkning av rettsdokumenter, fikk jeg under opplæringen min som vaktsoldat (som har politimyndighet på og i umiddelbar nærhet av militært område når han er på vakt) høre at det i en dom var blitt godtatt 10 minutter rask gange som "i umiddelbar nærhet", men at en må utvise skjønn. Har MP god grunn, kommer de nok unna med hva de enn gjør også i sentrum. Hvis det du gjør har en strafferamme over 6mnd kan hvem som helst anholde deg om du blir tatt på fersk gjerning/ferske spor, og dermed også MP.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hvis du vil være rappkjeftet ung jypling ville jeg funnet meg noen andre enn MP å være det mot. Det finnes mange spennende hjemler for å sende deg i glattcelle over natta.

krikkert: Would you please educate me? Jeg sliter hardt med å finne noen hjemmel for at MP kan "sende deg i glattcelle over natta" dersom du er sivilist, selv om du gjør noe ulurt på eller i umiddelbar nærhet av militært område.

Så, for å besvare trådstarters opprinnelige spørsmål; på militært område og i dettes umiddelbare nærhet har MP militær politimyndighet overfor enhver som oppholder seg der. Dette betyr at du har samme plikt til å etterkomme deres pålegg og stoppe på deres signal som du ville hatt for politiet. Eventuelle lovbrudd du måtte begå, eksempelvis ved å nekte å samarbeide, be dem dra dit peppern gror osv, straffes på samme måte som (eller strengere enn) om du hadde begått dem mot politiet. Var det svar på spørsmålet?

Endret av Jurist
Lenke til kommentar

krikkert: Would you please educate me? Jeg sliter hardt med å finne noen hjemmel for at MP kan "sende deg i glattcelle over natta" dersom du er sivilist, selv om du gjør noe ulurt på eller i umiddelbar nærhet av militært område.

Holder at vedkommende har en moderne mobiltelefon. Hjemmelen er riktignok litt smågammel, men det går bra -- det sa tross alt bankene om strl.ikrl. § 12 også.

Lenke til kommentar

Holder at vedkommende har en moderne mobiltelefon. Hjemmelen er riktignok litt smågammel, men det går bra -- det sa tross alt bankene om strl.ikrl. § 12 også.

Mulig at jeg er treig, men vis meg gjerne hjemmelen som sier at MP kan putte en sivilist på glattcelle over natta...

Forskrift om politireglement i Forsvaret (forskrift om utøvelse av politimyndighet i det militære forsvar) hjemler innbringelse av sivile ved å henvise til Strpl § 191 - problemet er bare at Strpl § 191 ble opphevet i 1995. Det kan da være nærliggende å tro at man hjemler det i Politiloven § 8, men det er ikke tilfelle. Militærpolitiinstruksen (Tjenestereglement for Forsvaret klasse 562, "Instruks for militærpolitiets virksomhet i fredstid"), fastsatt i medhold av Forsvarssjefens instruksjonsrett, ramser opp hvem som av militærpolitiet kan innbringes og når. Såvidt jeg kan erindre, med forbehold om at jeg husker helt feil, er ikke sivile nevnt i denne oppramsingen.

Endret av Jurist
Lenke til kommentar
Mulig at jeg er treig, men vis meg gjerne hjemmelen som sier at MP kan putte en sivilist på glattcelle over natta...

Hva med militærpolitiloven (1988-05-20 nr 33, Lov om militær politimyndighet) §1, 3 og 4?

Militært befal med sersjants grad eller tilsvarende eller høyere, militærpoliti og militære vakter har politimyndighet overfor alle som er på militært område eller i umiddelbar nærhet av det. Militært område omfatter også militært fartøy eller transportmiddel. ...Politimyndighet etter loven omfatter rett til å gripe inn for å opprettholde den alminnelige ro og orden, anholde og innbringe personer etter politilovens § 8. ... Den foreløpige arrest må ikke strekke seg utover 24 timer.
Denne loven henviser som du ser til politilovens §8 som du nevnte. Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Forskrift om politireglement i Forsvaret (forskrift om utøvelse av politimyndighet i det militære forsvar) hjemler innbringelse av sivile ved å henvise til Strpl § 191 - problemet er bare at Strpl § 191 ble opphevet i 1995. Det kan da være nærliggende å tro at man hjemler det i Politiloven § 8, men det er ikke tilfelle. Militærpolitiinstruksen (Tjenestereglement for Forsvaret klasse 562, "Instruks for militærpolitiets virksomhet i fredstid"), fastsatt i medhold av Forsvarssjefens instruksjonsrett, ramser opp hvem som av militærpolitiet kan innbringes og når. Såvidt jeg kan erindre, med forbehold om at jeg husker helt feil, er ikke sivile nevnt i denne oppramsingen.

Da er opplæringen av vaktsoldater rundt omkring i kongeriket alt, alt for dårlig. Vi fikk i alle fall beskjed om at vi hadde mulighet til å innbringe sivile i visse tilfeller, i kraft av at vi hadde militær politimyndighet på vakt.

Lenke til kommentar

Hva med militærpolitiloven (1988-05-20 nr 33, Lov om militær politimyndighet) §1, 3 og 4?

Militært befal med sersjants grad eller tilsvarende eller høyere, militærpoliti og militære vakter har politimyndighet overfor alle som er på militært område eller i umiddelbar nærhet av det. Militært område omfatter også militært fartøy eller transportmiddel. ...Politimyndighet etter loven omfatter rett til å gripe inn for å opprettholde den alminnelige ro og orden, anholde og innbringe personer etter politilovens § 8. ... Den foreløpige arrest må ikke strekke seg utover 24 timer.
Denne loven henviser som du ser til politilovens §8 som du nevnte.

Du har selvsagt rett i det, I stand corrected (til en viss grad). Forsvarssjefen har imidlertid innskrenket adgangen til å innbringe sivilt personell ved å gi føringer i TfF kl 562, herunder "Militærpolitiinstruksen (MPI)". Jeg skal prøve å skaffe den, slik at jeg kan gjengi det ordrett.

Lenke til kommentar
Dagbladet hadde en sak om hva militærpolitiet kan få som oppdrag. Slik jeg ser det, så har MP myndighet i nærhet, noe som sier i samme by.

Det der er veldig uvanlig, da. Men nei, i umiddelbar nærhet vil ikke si i samme by. Det kommer helt an på størrelsen på byen (de fleste BYER er nok for store til at dette skal kunne gjelde) ogavstanden fra leiren til byen (de færreste leirer ligger helt knødd inntil bysentrum, av mange grunner). Hvordan du ser det er likegyldig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...