Øyvind Skogseide Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Hei. Skal ha kjemiprøve i morgen. Og uansett hvor mange ganger jeg har lest gjennom stoffet så forstår jeg ikke lewis modellen enda. Problemet kommer når jeg skal finne ut hvilken form den skal ha. F.eks om den skal ha en "trekant" polar form eller ikke.. Om noen kunne være greie å prøve å forklare lewis modellen av f.eks CBr4 hadde det vert utrolig hjelpsomt. takker på forhånd. Lenke til kommentar
Cobos Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Hei.Skal ha kjemiprøve i morgen. Og uansett hvor mange ganger jeg har lest gjennom stoffet så forstår jeg ikke lewis modellen enda. Problemet kommer når jeg skal finne ut hvilken form den skal ha. F.eks om den skal ha en "trekant" polar form eller ikke.. Om noen kunne være greie å prøve å forklare lewis modellen av f.eks CBr4 hadde det vert utrolig hjelpsomt. takker på forhånd. Hvis du tenker på at alle de 4 atomene som sitter på det sentrale C-atomet ønsker å være lengst mulig unna hverandre så ender de opp som likt fordelt i 3D og det betyr tetraedersk fordelt rundt sentral C. Rent matematisk er det den lengste avstanden de klarer når du har 4 stoffer bundet til samme sentralatom med lik bindingslengde. Jeg vet Kjemien stemmer gjerne kaller dette Lewis modellen, jeg mener dette nå blir håndtert av VSEPR modellen som er litt mer komplisert men er en godt fungerende modell som forklarer dette skikkelig. Ta en titt på den ville jeg gjort. Cobos Lenke til kommentar
Øyvind Skogseide Skrevet 5. november 2009 Forfatter Del Skrevet 5. november 2009 Takker for linken. Den hjalp veldigt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå