ocvmelbye Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Hei! Jeg har et excel dokument med ca 1200 personer i som har ansattnr, navn, epost osv. Jeg har også et annet excel dokument med ca 800 personer i som har ansatt nr og en NY mail addr. Problemet mitt er: Jeg skal ta mail addr til de ca 800 stk som er i dukoment 2 og flytte de over til dokument 1 med de 1200 ansatte. Eneste "fellesnevner" her er ansattnr deres. Hvordan gjør jeg dette? Finnes det en sann/usann "kode" i excel eller? Takk for svar Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Du gir for lite informasjon, så her er noen antagelser: Du bruker engelskspråklig Excel 2007. De nye adressene står i et ark ved navn Sheet1 i en fil NyeAdr.xlsx. Ansattnumrene står i A1:A800, de nye adressene i B1:B800. Filen er åpen. I den andre filen står ansattnumrene i A1:A1200 og de gamle mailadressene i B1:B1200. Formel i C1 blir da =IF(ISERROR(VLOOKUP(A2;[NyeAdr.xlsx]Sheet1!$A$1:$B$800;2;FALSE));B2;VLOOKUP(A2;[NyeAdr.xlsx]Sheet1!$A$1:$B$800;2;FALSE)) Kopier nedover C-kolonnen. Nå står den nye adressen i C hvis den finnes, hvis ikke så står den gamle der. Formelen er kompatibel med eldre Excelversjoner. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå