Matseng Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 (endret) Jeg har tenkt å kjøpe pc for første gang. Jeg har tenkt å bygge selv fordi det er mye billigere enn å kjøpe ferdig bygde, og fordi jeg kan velge komponenter selv. jeg skal bruke den til spill som CS:S, COD og kansje litt mer utfordrende spill. Jeg har laget et oppsett, funker det bra? HK: MSI P55-GD65 https://prisguiden.no/produkt/113488 CPU: INTEL CORE i5 750 https://prisguiden.no/produkt/112939 PSU: CORSAIR HX 650W https://prisguiden.no/produkt/113647 KABINETT: CooLER MASTER HAF 932 OS: WINDOWS 7 ULTIMATE 64BIT NORSK SKJERM KORT: ASUS EAH/4890/1GB Resten trenger jeg litt hjelp til. budsjett rundt 11-12000 (maks), helst under 10k. for alt, skjerm, tastatur, mus. Endret 15. november 2009 av Matseng Lenke til kommentar
War Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Har du noen formening om hvor mye ram? 4BG min Lenke til kommentar
Matseng Skrevet 5. november 2009 Forfatter Del Skrevet 5. november 2009 Har du noen formening om hvor mye ram? 4BG min Jeg har tenkt på 4gb ram mn det må ikke koste allverden! Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Hvor lenge skal maskinen vare og hva brukes den til? Og Win7 Ultimate kan du bare droppe, Home Premium vil dekke dine behov.. Lenke til kommentar
Matseng Skrevet 5. november 2009 Forfatter Del Skrevet 5. november 2009 Ok, mn hvorfor? Lenke til kommentar
Matseng Skrevet 5. november 2009 Forfatter Del Skrevet 5. november 2009 Ok, mn hvorfor?den skal brukes i noen år framover, og den skal brukes endel og da. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 (endret) Grunnen til at Ultimate ikke er vits for deg (den gjennomsnittelige brukeren) er at de funksjonene ekstra dette har å by på trolig ikke er nødvendige for deg. Her kan du se forskjellene i grove trekk, de funksjonene du mister, finnes det gratis alternativer for (stort sett). Og hvis du skal bruke 12k og bruke maskinen i noen år fremover og bruke den en del. Så ville jeg heller gått for i7. Forslag fra dustinhome.no EDIT: Feil minne. Jeg ser også at jeg ikke har tatt med Win7 :/ Endret 5. november 2009 av bIsk0p Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Og hvis du skal bruke 12k og bruke maskinen i noen år fremover og bruke den en del. Så ville jeg heller gått for i7. Har du noen tungveidende grunner for at 1366 sokkelen er mer framtidsrettet. Annet enn at den vil få en rådyr i9 CPU og har bedre muligheter for CF/SLI. Personlig er jeg av motsatt oppfatning, nemlig at 1366 baserte system er dårlig valg for mainstream bruker. Grunnen er følgende: - 1366 plattformen vil neppe få rimelige CPU-er i sortimentet. Intel er meget bevist på at 1366 skal være highend, så jeg regner med at CPU-er til under 2 500 kr etterhvert ikke vil finnes til denne. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Når han legger frem 12k, så er det vel greit å kjøpe best mulig utstyr. Det å planlegge små oppgradering er dårlig butikk. Uansett, en bedre CPU vil holde lengre (klare seg lengre ytelses messig) En annen ting er også (uten at jeg har sjekket opp rundt dette) er at jeg leste en plass at LGA1156 skulle ha veldig kort levetid. Dette kan selvfølgelig være feil, men det virker som at dette budsjettet har råd til å være på den trygge siden Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Tviler på at 1156 kommer til å ha kort levetid. Slik Intel's veikart ser ut, vil 1156 faktisk bli hovedplattformen, hvor man først vil komme med 32 nm (i3), hvor CPU-er med integrert GPU vil komme. Men nå er det alltid vanskelig å spå vedrørende Intel, de velger den strategien som passer Intel si lommebok best og ikke oss forbrukere. Men så lenge AMD leverer så god pris/ytelse må Intel konkurrere på de forutsetningene. Så lenge Intel har valgt ulike plattformer for ulike segmenter, sitter vi med en reell risiko for å bli låst på en plattform med begrensa framtidige valg (pris/ytelse), det gjelder uansett om vi velger 1156 eller 1366. Så man er uansett ikke på den sikre siden. Ellers er i5 750 faktisk er bedre CPU i spillsammenheng enn i7 920. Det er også en mindre strømkrevende CPU. Den når dog ikke opp til i7 920 i 3D-rendering og virkelig tung videoredigering. Noe som svært få av oss bedriver - det vi bedriver går uansett fort nok på det meste av CPU-er i dagens marked. Derfor ser jeg ingen argumenter for at i7 920 har lengre levetid i et oppsett enn i5 750. For meg er det sammen med kostnad, nok til å droppe Intel konsekvent for tida. Og han sier faktisk at han helst vil under 10 k, selv om han kan gå høyere. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Som sagt, var det bare noe jeg leste her på forumet, så godt mulig at det er feil. Jeg har desverre ikke lagt meg så veldig inn i det der. Jeg har ligget litt bak på når det gjelder HW fronten, prøver å komme meg litt up-to-date nå. Kanskje litt dumdristig å komme med forslag Det at CPU er mindre strømkrevene, ser jeg også på som viktig. Men tror vi er i mindre tall :/ Om du mener at i5 vil være et bedre valg, skal jeg tro deg. Man får ny kunnskap hver dag! Etter å ha lest denne testen, ser jeg at i de fleste tilfellene at i5 er gir mer pang-for-buck. Her er et oppdatert versjon med i5 (denne gang også med Win7 HomePrem OEM); Lenke til kommentar
War Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Som jeg pleier å si, 10k pc ic5 40k pc ic7 Lenke til kommentar
Matseng Skrevet 5. november 2009 Forfatter Del Skrevet 5. november 2009 Jeg har tenkt å bruke maks 12k på alt. mn helst under 10k med alt. Lenke til kommentar
Stig'n Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 En bruker ikke mer enn MAX 8k på en helt ny pc! med kraftige nok spec! ingen tvil! Bytter du fra gammel pc kan du ende opp på 5-6k...Spar penga dine og vent litt, prisene dropper snart, ettersom flere komponenter kommer på markedet. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 En bruker ikke mer enn MAX 8k på en helt ny pc! med kraftige nok spec! ingen tvil! Bytter du fra gammel pc kan du ende opp på 5-6k...Spar penga dine og vent litt, prisene dropper snart, ettersom flere komponenter kommer på markedet. Nja.. Spørs litt hva du skal ha med, det oppsettet jeg skreiv tidligere vil jeg ikke si at er noe bortkastet i penge bruk. Du kan selvfølgelig få et billigere alternativ med AM3 oppsett, men da vil ytelsen synke litt. Lenke til kommentar
Matseng Skrevet 5. november 2009 Forfatter Del Skrevet 5. november 2009 En bruker ikke mer enn MAX 8k på en helt ny pc! med kraftige nok spec! ingen tvil! Bytter du fra gammel pc kan du ende opp på 5-6k...Spar penga dine og vent litt, prisene dropper snart, ettersom flere komponenter kommer på markedet. Nja.. Spørs litt hva du skal ha med, det oppsettet jeg skreiv tidligere vil jeg ikke si at er noe bortkastet i penge bruk. Du kan selvfølgelig få et billigere alternativ med AM3 oppsett, men da vil ytelsen synke litt. jeg har ikke tenkt å kjøpe den før til mellom vinterferien og sommerferien. Så jeg tror prisene vil synke endel til da! Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Da vil nok historien være en annen.. Men du kan jo ta utgangspunkt i forslaget mitt, har nok bedre utvalg i i5 CPU'er, trolig kommet et bedre skjermkort fra både ATi og GeForce. Lenke til kommentar
Matseng Skrevet 5. november 2009 Forfatter Del Skrevet 5. november 2009 (endret) Da vil nok historien være en annen.. Men du kan jo ta utgangspunkt i forslaget mitt, har nok bedre utvalg i i5 CPU'er, trolig kommet et bedre skjermkort fra både ATi og GeForce. ok Mn jeg vil nok kansje ha et litt større kabinett, og antec 300 har bare 2 vifter i. Er ikke det sånn? Endret 5. november 2009 av Matseng Lenke til kommentar
Matseng Skrevet 5. november 2009 Forfatter Del Skrevet 5. november 2009 jeg har laget et oppsett på amentio. http://www.amentio.no/ShoppingCart.aspx?q=c:36140 Mn jeg er litt usikker på skjemkortet skal jeg ta dette http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2534630;c:36132 eller dette http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2387390;c:36132 jeg vet det er to forskjellige grafikk-prossesorer mn det er ytelsen jeg sikter til. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Hvorfor velger du Amentio? Slutt med det!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå