Gå til innhold

går det an å overføre penger til en random konto?

RunningRiver

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid lurt på dette ganske lenge. Alle jeg spør gir meg dumme svar og noen har rett og slett aldri tenkt over det. Går det an at jeg overfører, eller går til banken min og sier "hei jeg har lyst til å overføre 2000kr til denne kontoe'en (som er helt random)" Er dette noe banken tar som en spøk eller går dette an?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta med legitimasjon til filialen til banken, og de fisker det for deg. Du kan også ringe inn til banken og få dem til å gjøre det. Du må svare på noen kontrollspørsmål, men det bør jo gå bra om det er du som er eier av kontoen.

Problemet er om du ikke disponerer kontoen, altså at den står i en av foreldrene dine sitt navn, for eksempel.

Lenke til kommentar

Om du skal ha det til en konto som ikke er din så blir det ikke direkte overføring, men betaling.

Som jeg ser det så skulle det ikke være noe problem å bare få tak i en tom giro, skrive inn kontonummeret du skal betale til + navn og bruke den.

Enda enklere er det vel om en har nettbank da.

Lenke til kommentar
Men det er altså mulig at jeg ved bruk av min egen konto, kan overføre penger til f.eks broren min sin konto. Uten at det er noe problemer? Banken skal vel ikke spørre meg om noen ting, det er jo krenkende om de skal spørre om mine private handlinger :p

De spør deg ikke om annet en legitimasjon om du går i filialen. Om du ringer så er det kontrollspørsmål slik at de vet det er din konto. Men de spør ikke hvem pengene skal gå til eller hva de skal brukes til.

Det blir også et lite gebyr når du gjør det.

Lenke til kommentar
Men det er altså mulig at jeg ved bruk av min egen konto, kan overføre penger til f.eks broren min sin konto. Uten at det er noe problemer?

Fenomenet du beskriver her kalles som andre har nevnt "betaling". Det er dette som skjer hver gang du betaler en regning: penger går fra din konto til en annen konto.

Det er i grunnen en ganske vanlig og enkel ting å gjøre ;-)

Hvordan pengene flyttes mellom kontoene er derimot en litt mer kompleks affære, men det trenger du ikke bry deg om!

Endret av steingrim
Lenke til kommentar

Er ikkje noke problem dette, berre å logge seg inn på nettbanken, velge betale regninger og så betale 2000 kr til eit random konto nummer. Om du finner eit kontonummer som eksisterer så vil pengane gå ut.

Banken bryr seg ikkje så mykje om kvar pengane går, men dei kan bli bedt om å utlevere kontoutskrifter om f.eks økokrim vil etterforske om dette dreier seg om kvitvasking eller anna betaling for krimminelle handlingar. Ved store beløp så er vel slike pengar å rekne som inntekt for vedkommande som mottar dei og er dermed skattepliktig på lik linje med vanlig inntekt.

Lenke til kommentar

Ok, men kanskje jeg skal ta det litt mer realistisk. Kan jeg gå til banken min og betale 2000kr til konto'en til muttern?

Jeg har ikke nettbank, men jeg har lyst til å overføre penger til konto'en hennes. Skal kjøpe gave til bruttern, og da tenkte jeg å kjøpe det fra utlandet og betale med paypal. Og da må jeg bruke mutterns bruker, men ikke pengene hennes.

Lenke til kommentar
Hvis du går i en butikk med Bank i butikk, er det jo bare å sette inn penger og taste et tilfeldig, tolvsifret nummer for å sette inn på en random konto.. Ikke at jeg skjønner hvorfor man skulle det, men det er en annen sak..

Kontonummer er 11 siffer, ikke 12, og siden det siste av de 11 er et kontrollsiffer som beregnes ut fra de 10 første, så vil du mest sannsynlig få melding om ugyldig kontonummer. De som har tastet feil kontonummer i nettbanken, hvor pengene faktisk har gått til en annen konto enn de skulle betale til, har hatt mye uflaks for å klare det..

Lenke til kommentar
hva er aldersgrensa for å skaffe seg nettbank? jeg har trua på at det er ganske nyttig å skaffe seg så fort som mulig egentlig. Alt høres så mye mer enkelt og billigere med nettbank!

Forskjellig fra bank til bank, Sparebank 1 har i hvertfall 16 års (eller så var det 15 års) aldersgrense, også må vergen/vergene (har du flere på begge komme) din/dine komme innom banken for å skrive under.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...