Gå til innhold

Regler for førtidsdimisjon

Heineoen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei! :)

Noen som kan gi meg litt info om regler for førtidsdimisjon?

Lurte på om det var mulig og søke for og fortsette i fast stilling man hadde før man gikk inn til førstegangstjeneste og hva som må til for det? :)

Takk!..

Mvh Heineoen

I min tid var trikset å ikke søke om å dimme, men om å søke premisjon pga jobb.

Slapp unna noen mnd før tiden, pga jobb. Var bare innom et par ganger pga tannlege, og for å levere grønne klær.

Du bør jo selvfølgelig ha en god grunn. F.eks arbeidsgiver tilbyr en ny stilling om du kan begynne nå, kurs/videreutdanning som en nødvendig for å beholde jobben etc...

Lenke til kommentar

Dersom du har en jobb FØR du drar inn i forsvaret, så heter det seg at du IKKE skal få dimme siden arbeidsgiver er klar over og har godkjent at du drar inn til 12 månders førstegangstjeneste. Dersom du får en jobb MENS du er i militæret, må du dokumentere at det er behov for deg før dimmedato, OG at jobben er av MINST et års varighet. Dersom du skal dimme til jobben du har fra før, så er eneste unntaket hvis du må på et kurs som er av stor betydning for bedriften og din videre arbeidssammenheng.

Sjøl søkte jeg arbeidsdimmisjon for ettersom jeg hadde fått ny jobb, men fikk avslag da jeg ikke kunne dokumentere at jeg hadde fast arbeid i mer enn 3 månder. Da registrerte jeg meg kort og godt i brønnøysundregisteret med mitt eget firma, leverte samma bekreftelsen med de 3 måndene, og skreiv en søknad om å dimme grunnet drift av eget firma, siden "det var så mye å gjøre i firmaet om dagen". Siden jeg kunne dokumentere at jeg var fullbukket i allefall 3 månder fram i tid med mye arbeid, fikk jeg dimme 2 månder før resten av troppen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...