Gå til innhold

Selvbygger pc. Tilbakemeldinger søkes.

Anbefalte innlegg

Hei.

Det er lenge siden jeg har satt sammen en pc nå, så fikk jeg i oppdrag av en kolega å sette sammen en stue pc som han skal koble til 52" hd tv'n sin og sterio'n.

Han skal i hovedsak bruke pc'n til surfing, bilder, musikk og film. Jeg har ikke tatt med noen blue-ray drive i oppsettet nå, da jeg mener det er for dyrt i forrhold til hva man får for penga, iallefall på komplett og mpx, men dette er jo noe man kan kjøpe seinere..

Han vil gjerne at maskina skal være kurrant å bruke om 3-4 år også.

Prismessig hadde han tenkt seg mellom 10k-12k.

Jeg har kommet ut på ca 12k på dette oppsettet:

Hovedkort: Gigabyte GA-P55-UD3, P55, Socket-1156 4xDDR3, ATX, GbLAN, 4phase power, PCI-Ex(2.0)x16

Prosessor: Intel Core™ i5 Quad Processor i5-750 2,66GHz, Socket LGA1156, 8MB, Boxed

Minne: Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9, Kit w/two matched ValueRAM 2GB DDR3

Strømforskyning: Corsair TX 650W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard. 2x 6+2-pin PCIe, 8x SATA, 120mm Vifte

Nettverk: D-Link Xtreme N PCI Express Desktop Adapter, PCIe, 802.11n (draft 2.0)

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 4770 512MB GDDR5 PCI-Express 2.0, DVI-I, native-HDMI, HDCP, Lite-Retail

Harddisk: Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB , Sata 3 Gb/s, 32MB Cache 1 stk

Dvd-rom: Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-5240S DVDRW 24x, DL, SATA, Bulk, Black

Kabinett: Antec Three Hundred Sort Antec Three Hundred Sort, ATX, Uten power, USB, HDA, Audio

Div:

Prosessorvifte: Zalman CNPS10X Quiet CPU Cooler Socket 775/1366/1156, 754/940/939/AM2/AMD2+/AM3, 120mm Fan, Speed Controller

Kabinettvifter: Noctua NF-S12B ULN 120mm Vifte 120 x 120 x 25 mm, 700 RPM, 56,9 m³/h, 6,8 dBA, 3-4 Pin Adapter 3 stk

Cooler Master 140mm Fan Black 140 x 140 x 25mm, 1000 RPM, 60.9 CFM, 16 dBA, 3 Pin 1 stk

Kortleser: USB2 multikortleser 3.5" sort for CF I/II,MMC,RS MMC,MMC Plus,SD,SDHC,miniSD,microSD,MS (Pro, Duo),SM,xD (bulk)

Kabler: Akasa SATA2 Kabel, 45cm UV Blå Blue UV reactive 2 stk

USB kort: SDM PCI USB 2.0 3+1P (NEC chipset)

Blåtann dingle: CNet Bluetooth USB Dongle , Bluetooth v2.0 (3 Mbps) Class I (100m)

Tastatur: Logitech diNovo Edge Norsk

Han er ikke interisert i å ha mest mulig tivoli belysning i kabinettet, så jeg syns det jeg fant hos mpx så ganske nøytralt og fint ut til en vanvittig god pris.

Jeg er usikker på om det følger med noen sata kabler til HDD og dvd-romen, så jeg satte opp det separat, samme med blåtann dingla. Tenkte å montere på denne inne i kabinettet, sånn at det ikke er noe som stikker på utsiden.

Mulig det er litt i overkant med vifter, men bedre med for mye lufting enn for lite tenker jeg, så håper jeg ikke det blir mye støy.. Har prøvd å velge ut vifter med lav db.

Skjermkortet valgte jeg ut siden han vil se film i full HD og koble pc'n til tv'n med HDMI.

Håper og tror strømforskyninga holder.

Er det noen som mener jeg burdte gjort noe anneledes, eller har jeg glemt noe?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes at dette ser litt voldtsomt ut for en som skal surfe og se på bilder mens han hører på musikk. Er det det som er ønsket, er det mer produktivt å gå for et S775 oppsett (får ganske billig) evt et AM3.

Hvorfor velger du UV-reaktiv S-ATA kabel hvis han ikke ønsker tivoli pc? :p

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding.

Angående S-ATA kabelen, så leste jeg litt om den. Den er så dårlig på å reflektere UV-lys at den blir nesten liggende usynlig. Nå er ikke dette i et kabinett der man har innsyn mellom noe dør alikevel, så det blir nok veldig lite tivoli effekt uansett.

Det jeg syns var kjekkt med kabelen var låsemekanismen på kontakten. (ikke at det er stor sjans for at den plutserlig detter ut, men alikevel..)

Med et S775 eller AM3 oppsett, vil maskina da være stabil og eventuelt oppgraderings dyktig om 3-4 år? (selvfølgerlig vanskelig å si noe så langt inn i framtiden i data verdenen)

Det mest krevende jeg får inntrykk av at han kommer til å bruke maskina til er vel å se film, men man skal aldri si aldri når han har 2 tenåringer i hus.. :!:

Lenke til kommentar

S775 har nok ikke lange levetiden, men du får ganske mye kraft for pengene. Ikke absolutt å anbefale, men for mange vil det fungere.

AM3 derimot vil nok ha lengre leve tid, kanskje ikke 3-4 år, men det tror jeg veldig få egentlig har.

Under har du et forslag fra meg, rundt 9k inkl frakt. Fra DustinHome.no

520027.jpeg

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar
S775 har nok ikke lange levetiden, men du får ganske mye kraft for pengene. Ikke absolutt å anbefale, men for mange vil det fungere.

AM3 derimot vil nok ha lengre leve tid, kanskje ikke 3-4 år, men det tror jeg veldig få egentlig har.

Under har du et forslag fra meg, rundt 9k inkl frakt. Fra DustinHome.no

520027.jpeg

Takk, jeg skal se nermere på forslaget ditt. :)

Det er lenge siden jeg har satt sammen en pc nå, så fikk jeg i oppdrag av en kolega å sette sammen en stue pc som han skal koble til 52" hd tv'n sin og sterio'n.

Han skal i hovedsak bruke pc'n til surfing, bilder, musikk og film.

Prismessig hadde han tenkt seg mellom 10k-12k.

Er dette alle kravene han har?

Det og at han skal koble pc'n til tv'n via HDMI.

Lenke til kommentar

Ja, men da har man jo mulighet for en bærbar pc, hvor man kobler til tv`n via hdmi, Ekstern disk for ekstra plass, og et tastatur og mus...

Slik har jeg det i stuen. En bærbar pc, som står ved dekoderen. Fungerer helt fint til både spill, Div. CS4 programmer++. og ikke minst, det tar Veldig liten plass, og ikkje minst en kan ta med pcen om nødvendig...

Eks.

520574.jpeg

Lenke til kommentar
Ja, men da har man jo mulighet for en bærbar pc, hvor man kobler til tv`n via hdmi, Ekstern disk for ekstra plass, og et tastatur og mus...

Slik har jeg det i stuen. En bærbar pc, som står ved dekoderen. Fungerer helt fint til både spill, Div. CS4 programmer++. og ikke minst, det tar Veldig liten plass, og ikkje minst en kan ta med pcen om nødvendig...

Eks.

520574.jpeg

Men da var vi plutselig oppe i samme pris, og han hadde ikke lyst til å ha en bærbar pc stående sånn at dyra i huset kan rive den ned.

Blir nok at vi går for en stasjonær.

Sitter å vurderer AM3 oppsett her nå..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...