Gå til innhold

Laptop til 15-20 000. 15" skjerm.

HLH

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er på utkikk etter en ny bærbar maskin som må kunne takle nyere spill samt "småtunge" statistikkprogrammer. Prisklasse 15-20k.

Har sett på blant annet Multicom Kunshan W860 og Alienware M15x. Har og vurdert Multicom Kunshan D900-i7, men synes 17" blir for stort. Den må kunne fraktes til og fra jobb uten alt for mye pes.

Imidlertid så kan jeg relativt lite om dette og skulle gjerne hatt noen råd.

For eksempel anngående prosessor. Er det mye å hente på å oppgradere fra Intel Core i7 720QM 1.6GHz til i7 820QM 1.73GHz/i7-920XM 2.0GHz? Såvidt jeg har skjønt så har dette mer å si om man driver med video/bilderedigering hvilket jeg ikke gjør.

Hvor mye minne burde jeg ha? Er 4gb nok?

W860 og M15x er de jeg har funnet så langt som frister mest. Er ikke noe stor fan av flashy design ala M15x dog. Finnes det flere gode maskiner i denne klassen? Og vil dere anbefale noen av disse?

Takknemlig for inspill

Endret av HLH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg er på utkikk etter en ny bærbar maskin som må kunne takle nyere spill samt "småtunge" statistikkprogrammer. Prisklasse 15-20k.

Har sett på blant annet Multicom Kunshan W860 og Alienware M15x. Har og vurdert Multicom Kunshan D900-i7, men synes 17" blir for stort. Den må kunne fraktes til og fra jobb uten alt for mye pes.

Imidlertid så kan jeg relativt lite om dette og skulle gjerne hatt noen råd.

W860 og M15x er de jeg har funnet så langt som frister mest. Er ikke noe stor fan av flashy design ala M15x dog. Finnes det flere gode maskiner i denne klassen? Og vil dere anbefale noen av disse?

Takknemlig for inspill

Jeg har vært i samme gropa som deg, og sett på alle alternativer. Også for meg er 17" for stort, og vil vel egentlig ha en 4/3 skjerm på 15" med god oppløsning og topp panel, men slike finnes ikke lenger. IBM/Lenovo T60 var den siste i så måte, men den tok kvelden.

Dermed har jeg sett på alle de alternativene du også har sett på. Alienware falt ut pga vel flashy utseende, DYR i forhold til innhold, samt svakere grafikk kort enn de to andre jeg fant.

Hadde faktisk bestilt en Clevo/Multicom W860 men avbestilte den da jeg fant ut at den hadde alle sentrale porter på høyre side. Tittet så på Multicom W760 - litt svakere grafikk kort, men ellers kraftig nok, og er en av mine favoritter.

Grunnen er at jeg fant ASUS G51J som tilfredsstiller mine krav, og kanskje til billigere penge. Den vil koste under 11K om man bestiller den fra USA, inkl. mva. I Norge vil jeg anta at den vil havne på ca. 13K. Jeg har forhåndsbestilt den fra Multicom, og de har lovet å "pushe" på importør for å vite om og når de kan levere. I mellomtiden tråler jeg i markedet etter andre med vel så gode/spennende spesifikasjoner.

Når det gjelder dette spørsmålet ditt,

For eksempel anngående prosessor. Er det mye å hente på å oppgradere fra Intel Core i7 720QM 1.6GHz til i7 820QM 1.73GHz/i7-920XM 2.0GHz? Såvidt jeg har skjønt så har dette mer å si om man driver med video/bilderedigering hvilket jeg ikke gjør.

så har jeg ikke svar på det, men kanskje denne tråden om ASUS G51J kan hjelpe deg, og gi deg bedre svar.

Når det gjelder dette spørsmålet,

Hvor mye minne burde jeg ha? Er 4gb nok?

så må jeg også her overlate svaret til noen andre. Men, også jeg ville helst sett at det var 3 minnespor og minst 6 GB RAM. 4 GB RAM brikker er foreløpig uforholdsmessig dyre, så 2X4 GB blir for dyrt. Jeg jobber med minnekrevende aplikasjoner, og ville gjerne hatt så mye minne som mulig, men noen ganger stopper lommeboka.

Håper du har fått noe mer å tenke på ;-)

Lenke til kommentar
Til spill er 720QM bra nok.

Også det jeg har kommet frem til.

4gb er nok for 99% av brukerne.

Ja, men for meg likevel ønskelig med 3X2 GB = 6 GB.

W860CU er den beste i klassen, ingen over, ingen ved siden. Den vil takle alle nye spill med så og si full (tenker da uten aa og lignende) grafikk og høy oppløsning!

Ja, men den passet ikke for meg, da den beklageligvis har både skjermporten og nesten alle andre porter på høyre side. Jeg er avhengig av at det er på venstre side - dessverre.

Lenke til kommentar

Takk for inspill. Heller mot W860, men sliter med å ta en endelig avgjørelse..

Høres klønete ut med portene på høyre side.

Er det forresten stor forskjell på GeForce GTX 260M 1GB og GeForce GTX 280M 1GB ?

## dobbelpost slått sammen av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...