Gå til innhold

XamlParseException med EntityFramework og WPF.

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg sitter og skal eksperimentere litt med EntityFramework i samarbeid med WPF. Har laget et bibliotek som inneholder all logikk som tar seg av henting av data fra en Datamodell jeg har laget i Entity Framework. Dette selvfølgelig for kjapp portering av et applikasjon fra en platform til en annen. Har skrevet WCF Services, ASP.NET, Console, og Windows Forms som benytter seg av biblioteket uten noen som helst problemer.

Setter opp en referanse til biblioteket, kjører en initialisering i "Page1()", for en test av modellen i WPF, men jeg ender kun opp med å få en XamlParseException, og lurer på om det er noen andre som har opplevd det samme?

Cannot create instance of 'Page1' defined in assembly 'pocTest, Version=1.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=null'. Exception has been thrown by the target of an invocation. Error in markup file 'Page1.xaml' Line 1 Position 7.

Jeg tenkte at det kunne være problemer med å bruke biblioteket, så jeg laget meg en helt ny datamodell direkte i WPF prosjektet mitt, og initialiserer og prøver å bruke den på følgende måte:

public Page1()
{
InitializeComponent();

pocEntities context = new pocEntities();
}

Her får jeg opp akkurat samme feilmelding/exception. Bruker x64 Windows 7 med Visual Studio version 9.0.30729.1 med .NET 3.5 SP1.

Dersom det ikke er noen som har fått denne type feilmelding før, kan dere prøve å sjekke om dere får samme type feil som meg?

Endret av kenwi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

XamlParseException med wpf betyr at det kan være feil hvor som helst i programmet på Klientsiden under initialisering, og at du har en uhåntert exception som blir kastet.

Beste måten å finne ut hvor feilen ligger er å legge in try/catch overalt og logge feilmeldinger til fil.

Lenke til kommentar

Vet at det er ved initialiseringen av entitetsmodellen det krasjer fordi jeg debugger den og ser at det er der det skjer. Dette skjer som sagt kun i WPF-prosjekt, og ikke i andre prosjekt hvor jeg bruker modellen på nøyaktig samme måte. Vurderer å kjøre opp en annen versjon av Visual Studio, og eventuelt under XP for å se om dette skjer der også.

Jeg mistenkte at det kunne ha noe med trust å gjøre, så jeg satte applikasjonet til å være full trust. Takker forøvrig for forslaget om try-catch, utrolig urutinert av meg å ikke gjøre dette med med en gang. Men trodde vitterlig at Visual Studio skulle spytte ut exception-meldingen når jeg har fortalt den eksplisitt at den skal gjøre det for alle xml-exceptions.

Dette løste imidlertid problemet jeg hadde, uten at jeg er helt sikker på nøyaktig hvorfor og hva det var den hadde problemer med. Er det noen her som er kjent med dette, og kanskje har en hunch på nøyaktig hva det er den klager på?

Hvis ikke får jeg ta google til hjelp, og eventuelt debugge litt ytterligere for å se hvor i rammeverket det faktisk tryner.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Problemet ditt oppstår fordi den ene linjen du har under InitializeComponents ikke er fanget i en try-catch, og dermed kaster en exception som ikke håndteres.

I App.xaml.cs (CTor) kan du abonnere på DispatcherUnhandledException event, og i eventhandleren kan du logge hva feilmeldingen er for å få en bedre forståelse av problemet.

Like fullt, en try-catch i constructoren din på Page1 vil nok gjøre susen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...