FlinkeFreddy Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Hei Har et lite problem. Mange kjenner seg sikkert igjen, og det hadde vært greit å få tips på hvordan andre har løst sin situasjon, samt generelle erfaringer. Jeg flyttet hjemmefra for noen år siden. Datamaskinen hjemme er en standard datamaskin, med Windows XP installert. Det er mine foreldre som er "problemet". De er så utrolig dårlige til å bruke datamaskinen, at det er helt utrolig. Min far har vært litt oppgitt over at datamaskinen har vært treg. Blant annet la jeg inn Google Chrome, som er vesentlig kjappere enn IE. Jeg "løste" et problem, og et nytt fulgte; nettbanken til min mor hadde ikke støtte for Chrome. Reiste hjem, la IE på skrivebordet, og alt var greit. Min far hadde store problemer med å sende mail. Han har brukt outlook og @online fra telenor i mange år, men valgte å bytte ISP for en tid tilbake. Den nye mail-tjenesten fra Lyse er webbasert, og vanskelig å bruke. Etter noen måneder med telefoner om hvordan man legger til vedlegg, opprettet han en Hotmail-konto (seff med hjelp fra min søster). Jeg la inn Windows Live Mail for å gjøre det så likt som mulig i forhold til Outlook-tiden. Hva skjedde da? Jo; etter noen dager ringte min mor, gråtkvalt, fordi hun hadde mistet alle sine mail. Live Mail hadde hentet alle hennes mail da det ble startet for første gang, og i god tro slettet jeg disse. For å slippe å blande min mors og fars mail. Igjen; et løst problem ble fulgt av et nytt Å koble til telefonen og mp3 spiller til datamaskinen er nesten bare å glemme. Å laste ned musikk er umulig, fordi mine foreldre ikke ser forskjellen på virus og "rene" musikkfiler. Min far skulle sende jobbsøknad på mail. Jeg hadde installert Open Office, fordi MS office koster penger. Det angrer jeg på. OO-dokumentet ble lagret som .odt ellernoesånt, og selfølgelig fikk ikke mottakeren åpnet denne. Derfor fikk jeg nok en telefon fra min far om hvorfor dette skjedde, og hvordan han skulle løse det. Pratet med min far i to timer den dagen:( Ikke det at jeg ikke vil hjelpe, men er opptatt med skole osv. Veldig frustrerende å bruke to timer på å blant annet hjelpe han å lagre i et annet format. Lista kan bli mange ganger så lang. Jeg får dårlig samvittighet fordi jeg ikke har installert alt så det er plug 'n play, men det er ikke bare å gjøre det på en enkel måte. Har noen samme erfaringer? Er det noen som har gode tips til hvordan data-hverdagen kan blir lettere for "de gamle", og dermed også meg? Kikka litt på en artikkel i dag. Apple iMac har kommet ut. Mine foreldre har aldri sett en Apple-maskin i sitt liv, men tror dere at denne er mer foreldre-vennlig? Gamlingan er fulstendig talentløse når det gjelder data. Hadde vært greit med hjelp! Mvh Freddy Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 1. Registrer deg på www.logmein.com og nestegang du er hjemme så logger du inn på samme side og legger PCen dems til der. Nå kan du logge deg inn på den PCen fra hvor som helst i verden. Det gjør at du kan fikse det meste fra hvor du er. 2. Prøv og få dem til og forstå at gratis/billig ikke nødvendigvis er det samme som smart. Flere av utfordringene over her virker det som en raskere maskin, en office lisens og en ekstra PC hadde løst. Dette er jo avhengig av at man har overskudd til og kjøpe nye maskiner så skal ikke anta det, men tenk på det litt. Ellers har jeg ikke stor flere råd da jeg har ofte de samme utfordringene med min familie. logmein har gjort jobben uendelig mye enklere. AKIRA Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 4. november 2009 Forfatter Del Skrevet 4. november 2009 Tusen takk for tipset! Skal se nærmere på det neste gang jeg er hjemme! Fyr løs hvis noen har noen flere tips! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå