Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

10Mb fibernett - hva bør surfometeret vise?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fant ut ved å ringe kundeservice at vi har 5Mb-nettet deres, ikke 10Mb-pakken :p

Altså er det som skal være. Neste spørsmål; hvordan får jeg opp download-speeden i f.eks. uTorrent? Havner på maks 250-300kB/s - bør jeg ikke ha mulighet for adskillig høyere hastigheter enn dette?

Har åpnet porter i routeren og deaktivert firewalls etc. Har også statisk IP..

Lenke til kommentar
Fant ut ved å ringe kundeservice at vi har 5Mb-nettet deres, ikke 10Mb-pakken :p

Altså er det som skal være. Neste spørsmål; hvordan får jeg opp download-speeden i f.eks. uTorrent? Havner på maks 250-300kB/s - bør jeg ikke ha mulighet for adskillig høyere hastigheter enn dette?

Har åpnet porter i routeren og deaktivert firewalls etc. Har også statisk IP..

ca 600 KiB/s i teorien 610 KiB/s men det får du jo nesten aldri

Lenke til kommentar

Det stemmer nok det. De kan ha fiber frem til sentralen, men benytter gammelt nett fram til huset ditt. Avhengig av hvor langt unna du er sentralen kan dette påvirke resultatet. Jeg har "ekte" fiber fra NTE Bredbånd i Trøndelag og de leverer i følge mine målinger et snitt på 12,5 mbit ned og 10,8 mbit ut. Det er jeg selvflgelig meget fornøyd med!

Maks nedlastningshastighet jeg har opplevd er 1.3 megabyte/sec noe som stemmer med hastigheten på linja. Det stemmer også som nevnt tidligere at telefon og TV ikke skal påvirke internetthastigheten på ekte fiber fordi hjemmesentralen styrer trafikken på disse for seg selv. Når det gjelder Canal Digitals system der de bruker gammelt nett frem til huset vet jeg ikke hvordan dette påvirker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...