Gå til innhold

[Løst]Fornavn og etternavn

bohr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fornavn er, som det antyder, det første navnet ditt. Etternavn, er igjen som det antyder, det siste navnet ditt.

Men ingen regel uten unntak. Noen har flere etternavn og noen har flere fornavn. Noen har til og med begge og i tillegg mellomnavn.

I ditt tilfelle er Magnus fornavn og Jørgen etternavn.

Lenke til kommentar

Mulig jeg ikke helt skjønner hva du mener men, fornavn er det som står først i navnet ditt. Etternavn er det som står etterpå. Alt i mellom er mellomnavn. Ganske greit system egentlig.

Hvis du lurer på hva som egentlig skal stå først så sjekk mot dokument som pass/dåpsattest/bankkort/osv. Eller rett og slett spør morra di ;)

EDIT:

Det som er helt sikkert er at jeg er for treig.

Endret av noob11
Lenke til kommentar
Mulig jeg ikke helt skjønner hva du mener men, fornavn er det som står først i navnet ditt. Etternavn er det som står etterpå. Alt i mellom er mellomnavn. Ganske greit system egentlig.

Vel, man kan jo ha flere fornavn, men jeg tror det er uhyre sjelden at noen har mer enn ett mellomnavn. Den vanligste bruken av mellomnavn er når kvinner gifter seg og beholder sitt opprinnelige etternavn som mellomnavn foran sitt nye etternavn. Men i våre dager beholder de jo ofte sitt opprinnelige etternavn istedenfor å overta mannens, så bruken av mellomnavn er trolig på vei nedover.

Lenke til kommentar

Du har rett. Etter å ha lest på lovdata og andre relevante steder så ser det ikke ut til at det er noen begrensninger (annet enn skjønn) på hvor mange fornavn man kan ha. Mellomnavn skal være tilnærmet lik etternavn og kan ikke være i bruk som fornavn. Etternavn kan man ha et eller to av, men om man skal ha to må de være bundet med en bindestrek.

Lenke til kommentar

Hvis du lurer på hva som egentlig skal stå først så sjekk mot dokument som pass/dåpsattest/bankkort/osv. Eller rett og slett spør morra di ;)

EDIT:

Det som er helt sikkert er at jeg er for treig.

Jeg har jo sagt at "takk for hjelpen", det betyr at man har fått avklart spørsmål og ikke trenger å spørre morra mi eller morra di hvis det gjaldt deg. :!:

Endret av bohr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...