Gå til innhold

[Løst]Håndtering av klient som "faller ut" som følge av nettverksproblemer


Anbefalte innlegg

Jeg har laget et kortspill for fem spillere der jeg har en server som lytter etter klienter og en tråd for hver klient...

 

Men flere ganger har noen mistet eller fått problemer med nettet mens et spill har pågått og jeg lurer på hva som er den beste måten å håndtere slike tilfeller, uten å måtte starte et nytt spill?

Får jo en IOException gjennom readObject metoden som indikerer at en klient har falt ut. Hadde det vært mulig å sette en timeout så klienten har en viss tid på å komme seg inn igjen?

Endret av Krish3525
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjapt svar: du kan gi klienten en viss tid på å komme seg inn igjen, dette vil jo innebære at de andre kan spille videre helt til det er den falnes tur (om det er turbasert). Da må du buffre opp hendelsene slik at klienten får all informasjon når den kommer tilbake.

 

Dette kan jo føre til at de andre må vente på klienten, så timeout bør ikke være for lang.

 

Hvis du vil unngå å buffre opp hendelser, så kan du sette alle spillerne på vent inntil alle er koblet på igjen.

 

Klienten vil sannsynligvis måtte opprette en ny tilkobling, og dermed få ny socket.

 

Alternativ kan du programmere litt AI, slik at datamaskinen (serveren) kan ta over rollen til spilleren som falt ut.

Endret av footnote
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...