elgenmin Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Hei, hvordan skaffer man seg egentlig fotopass? tenkte da f.eks til en festival. jeg leste litt på hovefestivalen sin hjemme side, der står det at man må ha fotopass og klistermerke på utstyret sitt. men ikke noe mer en det. må jeg søke om fotopass fra hovefestivalen eller må jeg innom pressen eller lignende? har en kjæreste som har en enorm interesse til dette, grunnen til at jeg spør er for å se om det er mulig å skaffe fotopass til henne som en gave. Lenke til kommentar
stonhans Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Hei,hvordan skaffer man seg egentlig fotopass? tenkte da f.eks til en festival. jeg leste litt på hovefestivalen sin hjemme side, der står det at man må ha fotopass og klistermerke på utstyret sitt. men ikke noe mer en det. må jeg søke om fotopass fra hovefestivalen eller må jeg innom pressen eller lignende? har en kjæreste som har en enorm interesse til dette, grunnen til at jeg spør er for å se om det er mulig å skaffe fotopass til henne som en gave. Du kan jo selvfølgelig høre med presseansvarlig hos hovefestivalen. Men om du tenker på et generelt pressepass, så tror jeg du må melde deg/henne inn i Norsk Journalistlag som frilansfotograf. En annen idè kan være å spørre en av de lokale eller landsdekkende avisene (eller feks. bildebyrået Scanpix.no) om en av deres fotografer kan ta henne med på jobb en dag for å fotografere konserter på hove. Personlig tror jeg opplevelsen blir større av det. Lenke til kommentar
elgenmin Skrevet 6. november 2009 Forfatter Del Skrevet 6. november 2009 Sendte en mail i dag til Norway rock. for se om jeg kan ordne noe der =) men er det noen som har noen erfaringer? sån hvordan dere har fått tilatelse til å ta bilder under konserter/festivaler? men som du sier stonhans, er det kanskje ikke så dumt og spørre om hun kan være med en dag på jobb. for kikke litt rundt =) Lenke til kommentar
pimpim Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Jeg tar en god del bilder på festivaler og konserter rundtomkring. Fotopass får man direkte fra arrangør/plateselskap. Somregel må man ta bilder for noen (nettside, avis, magasin etc) for å få tilgang, og da er det ofte slik at de største aktørene får først osv. Pressekort fra NJ ol har jeg aldri fått brukt til noe som helst fotorelatert. Lenke til kommentar
elgenmin Skrevet 10. november 2009 Forfatter Del Skrevet 10. november 2009 Fikk svar fra norwayrock. Det viser seg at hun MÅ være under registrert presse for å få fotopass. så da ble det litt vanskelig, må kanskje høre med noen lokale aviser, eller muligens skole-avisen. Kanskje en elevbedrift kan ordne saken. noen som har noen ideer om presse eller hva jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
Tomprofil Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Du kan kanskje høre om det kan være interessant om de får førsteretten på bildene. Da vil hun hovedsaklig ta bilder for festivalarrangørene, men hun også få muligheten til å selge de bildene de ikke er interessert i. Jeg vet ikke om det er mulig, men det er jo bare å sende en mail og høre vil jeg tro Lenke til kommentar
ThorU Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Støtter også han over. Hør om hun kan bli "ansatt" som fotograf til hjemmesiden osv til festivalen. Med mindre de har en egen fotograf da ... Lenke til kommentar
elgenmin Skrevet 18. november 2009 Forfatter Del Skrevet 18. november 2009 Sendte mail til norwayrock igjen for å spørre om det dere har snakket om. med at kanskje hun kunne få det under dem, for å ta bilder til nettsiden og det. Viser seg at de har nok av fotografer og at dette ikke var mulig. så nå begynner jeg å minke med ideer. har ikke fått spurt skoleavisen da, men siden festivalen er i sommerferien så tviler jeg på at det er mulig. er veldig usikker på om skoleavisen i det hele tatt kan regnes som "registrert presse" Lenke til kommentar
ThorU Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Tviler også så at skoleavis går som godkjent. Men hør med lokalavisen. Kan hun skrive i tillegg, så kan hun kanskje tjene noen kroner fra dem som frilans journalist. Siden det er i ferien, så kan det hende de trenger vikarer ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå