tommy_sn Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 (endret) Hei Har 4 brikker av hver av disse minnetypene - hva er forskjellen på de, bortsett fra størrelsen på 256 og 512? Corsair PC2100 CM725D256 ARLP - 2100/M PC2100R-25330-L! PC3200U-30331-B2 512MD DDR PC3200 CL3 Når sistnevnte minnebrikker benyttes blir maskinen ustabil, og henger seg etter en tids bruk. Det sitter på en AMD Athlon 2400+ med 2 cpuer. Endret 4. november 2009 av tommy_sn Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) Sistnevnte (PC3200) er spesifisert til å tåle høyere hastighet enn førstnevnte (PC2100). Hvorfor maskinen henger seg kan jeg ikke svare direkte på siden det kan ha flere årsaker. Det første som slo meg var at BIOS muligens skrudde opp hastigheten på minnet når den fikk servert PC3200-brikker, og selv om brikkene tåler det så gjør ikke nødvendigvis minnekontrolleren det. Så da kan du undersøke hvilken hastighet minnet kjører på med de forskjellige brikkene, og låse hastigheten i BIOS til f.eks PC2100. Problemet kan også være tett knyttet til at du bruker fire dobbeltsidige brikker samtidig (jeg antar at 512-brikkene er dobbelsidig og 256-brikkene er enkelsidig). Det fører til stor belastning på minnekontrollere, og selv om minnekontrolleren egentlig er spesifisert til å kunne drive to brikker på PC3200, så kan det være at den kneler når den må drive fire brikker. Der er løsningen egentlig det samme som i forrige problem (sett ned hastigheten). Eventuelt kan det være feil på en av brikkene, og da ville jeg ha kjørt Memtest (se i FAQ) med én og én brikke, og til slutt alle fire samtidig. Endret 6. november 2009 av endrebjo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå