snorrenilsen Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Trenger noen billige og greie høyttalere, absolutt maks 1500,- og ned, helst rundt 1000,- og ned. Har flott forsterker. Skal brukes til å høre på gammel rock, blues og jazz stort sett, med PC eller platespiller som kilde. En ting er at høyttalerne kan ikke være høyere enn 70cm, noe som begrenser utvalget litt. Lenke til kommentar
Rallare Svensson Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Du burde gå for noen stativhøyttalere. Prøv å finn deg noen brukte Bowers & Wilkins stativhøyttalere. Disse gir gromlyd i forhold til størrelsen. Ellers har jo Hifiklubben noen høyttalere i din prisklasse, men ville heller gått for brukt i den prisklassen. Sjekk ut avforum.no og finn-torget! Lenke til kommentar
snorrenilsen Skrevet 5. november 2009 Forfatter Del Skrevet 5. november 2009 Noe som B&W 601/602 eller noe slikt da eller? Greia er at jeg er litt redd for at noe sånt vil låte litt spinkelt, at det ikke vil være noen særlig bass uten subwoofer? Søker altså ikke etter teknobass, men liker å høre bassen ordentlig og at det trøkker litt når jeg hører på noe rock med trøkk i. Lenke til kommentar
Rallare Svensson Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Noe som B&W 601/602 eller noe slikt da eller? Greia er at jeg er litt redd for at noe sånt vil låte litt spinkelt, at det ikke vil være noen særlig bass uten subwoofer? Søker altså ikke etter teknobass, men liker å høre bassen ordentlig og at det trøkker litt når jeg hører på noe rock med trøkk i. Stikk en tur på Hifiklubben og hør på de da vel! Jeg personlig synes de gir nok bass. Lenke til kommentar
snorrenilsen Skrevet 6. november 2009 Forfatter Del Skrevet 6. november 2009 Hva tror du vil være best av noe som B&W 601 og XTZ 93 WMT for eksempel? Finnes det noen gode og billige mellomting mellom bokhylle-høyttalerstørrelsen og stuestørrelsen? Lenke til kommentar
snorrenilsen Skrevet 6. november 2009 Forfatter Del Skrevet 6. november 2009 Et brukt par Dali Concept 2 kanskje? Concept 1 for den saks skyld? Hva tror dere vise folk om slikt? Skal ta en tur innom Hifiklubben en dag og se om jeg får hørt litt på disse. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 (endret) Hvordan er lydpreferansene dine? Når du sier gammel rock, blues og jazz tenker jeg på eldre Seas, Tandberg, Marantz og denslags. Modeller med diskant, mellomtone og typisk 8-10" basselement. Slike som er for små til å stå på gulvet, men gjerne tre ganger så store som vanlige stativhøyttalere: Bilde og sitat fra Troels Gravesen. It's not often you sit in front of a pair of speakers and have this spine chilling feeling when the music starts. Play track 5 from Nils Lofgren, play it loud - real loud - and it's like sitting front row, looking up on the guitar. It's all there.Forget about silver cables, golden binding posts, Mundorf Supreme and all that crap! Get an old 12-13" (good) paper cone and let it run up to 5-600 Hz. Give it 50-100 litres of volume or as much as your wife allows. Get a decent 5" paper mid and don't pay more than 50 $ for the tweeter! Get some electrolytic caps and - most importantly - make a good crossover and you're there. Moderne bokhyllehøyttalere vil når låte adskillig mer spinkelt og anemisk enn disse gamle greiene, som stort sett kan fåes på loppis eller Finn-torget for bare noen hundrelapper. EDIT: måtte selvsagt inn på Finn-torget for å titte litt selv, og der lå det et par Gamma System 50. Akkurat slike jeg mener, og garantert verd 250,-. Jeg har bygget System 30 (omtrent likt, bare uten mellomtone) for noen år siden, og betalte vel rundt 4000,-... Men jeg ville nok malt dem og trukket nytt frontstoff Endret 7. november 2009 av epifant Lenke til kommentar
snorrenilsen Skrevet 7. november 2009 Forfatter Del Skrevet 7. november 2009 Har hørt på Dali Concept 1 og Concept 2 i dag og syntes det låt greit, stor oppgradering fra det jeg har i alle fall. Virker som et godt alternativ for meg. Med tanke på hva som skal spilles av på dette så er det alt fra Beatles til 60's syrerock til Miles Davis til George Thorogood. Lenke til kommentar
Chosiso Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Ikke la deg lure av en stativhøyttaler. Såklart, en gulvstående høyttaler vil gir deg mye mer fylde, men har du en god subwoofer så er det godt nok. Jeg har selv en stativhøyttaler, riktig nok en til 18.000 + stativer til 2500,- Da jeg hadde min forrige forsterker var det spinkelt. Da jeg skiftet den ut, og satt det sammen med TX-SR876 ble det litt mer liv i leiren. Så kjør på Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Noe som B&W 601/602 eller noe slikt da eller? Greia er at jeg er litt redd for at noe sånt vil låte litt spinkelt, at det ikke vil være noen særlig bass uten subwoofer? Søker altså ikke etter teknobass, men liker å høre bassen ordentlig og at det trøkker litt når jeg hører på noe rock med trøkk i. Skyt meg hvis jeg tar feil Men dali stativhøytalerene har vel litt mer trykk en b&w og er kanskje litt flinkerene på all-around musikk, men b&w skal vel være veldig gode på jazz og blues? Har ikke testet stativhøytalere, men en tid tilbake testet jeg seks forskjellige gulvstående høytalere i 7-8kr klassen med en marantz og denon receiver. b&w høytalerne hadde ikke rare trykket å by på, men de var uten tvil høytalerne å satse på hvis det var rolig musikk du skulle høre på. Vokalen ble liksom dratt frem på en måte ingen av de andre høytalerne klarte, og tonene var langt klarere og finere. Gjelder det samme for stativhøytalere? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Logitech Z2300 Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Jeg kan gå varmt god for 601. Det er ikke nødvendigvis mer trykk i Dali, men de er generelt litt lettere å drive, da. Lenke til kommentar
LunarG Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Det er helt klart at stativhøyttalere har mindre trøkk å by på en gulvstående høyttalere, mye på grunn av at de tross alt har minde membranareal. Det er vanskeligere å produsere bass med små elementer enn med større elementer, og i tillegg vil de være fysisk begrenset når det gjelder dypbass. Er du først og fremst ute etter noe som låter rock'n'roll, så er jeg enig med epifant, kjøp noen brukte, eldre høyttalere, bygget etter 60-talls filosofien, med stor bass. Disse låter som oftest ikke like raffinert som moderne høyttalere, men med din ønskede prisklasse, og ønske om noe som har trøkk, så er det nok helt klart det som gir mest for pengene. Noen muligheter: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20014440 http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19827077 http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19549721 Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Det er helt klart at stativhøyttalere har mindre trøkk å by på en gulvstående høyttalere, mye på grunn av at de tross alt har minde membranareal. Det er vanskeligere å produsere bass med små elementer enn med større elementer, og i tillegg vil de være fysisk begrenset når det gjelder dypbass. Er du først og fremst ute etter noe som låter rock'n'roll, så er jeg enig med epifant, kjøp noen brukte, eldre høyttalere, bygget etter 60-talls filosofien, med stor bass. Disse låter som oftest ikke like raffinert som moderne høyttalere, men med din ønskede prisklasse, og ønske om noe som har trøkk, så er det nok helt klart det som gir mest for pengene. Noen muligheter: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20014440 http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19827077 http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19549721 Nå er det vel strengt tatt kassevolumet som setter begrensningene for hva som kan presses ut av de fleste høyttalere, samt konstruksjonsprinsippet som er brukt. Membranareal kan være villedende.. Mine 6,5" overrasker de fleste, for å si det pent. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Men skal man ha noe som er billig, samt ha greie egenskaper også på den nederste delen av "toneskalaen" får man mest lyd for pengene med litt større membranareal imo. De B&O høytalerne som var linket til her er meget bra til den prisen om de er i grei stand. Har selv beovox p30 og de spiller meget pent til å ha en del år på baken Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Joda, jeg er ikke uenig at membranareal gjør det lettere for en høyttaler å levere trøkk, men samtidig så taler mine erfaringer med flere forskjellige høyttalere mot at membranareal er litt som watt - det er ikke alltid størrelsen som teller. Lenke til kommentar
LunarG Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Det er helt klart at stativhøyttalere har mindre trøkk å by på en gulvstående høyttalere, mye på grunn av at de tross alt har minde membranareal. Det er vanskeligere å produsere bass med små elementer enn med større elementer, og i tillegg vil de være fysisk begrenset når det gjelder dypbass. Er du først og fremst ute etter noe som låter rock'n'roll, så er jeg enig med epifant, kjøp noen brukte, eldre høyttalere, bygget etter 60-talls filosofien, med stor bass. Disse låter som oftest ikke like raffinert som moderne høyttalere, men med din ønskede prisklasse, og ønske om noe som har trøkk, så er det nok helt klart det som gir mest for pengene. Noen muligheter: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20014440 http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19827077 http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19549721 Nå er det vel strengt tatt kassevolumet som setter begrensningene for hva som kan presses ut av de fleste høyttalere, samt konstruksjonsprinsippet som er brukt. Membranareal kan være villedende.. Mine 6,5" overrasker de fleste, for å si det pent. Membran arealet setter faktisk visse begrensninger i forhold til dypbass. Det finnes svært dyre måter å få små elementer til å spille skikkelig dypbass på, men en 6.5" vil likevel ikke klare å gå like dypt som f.eks. en 12". Det finnes helt klart 6.5" som spiller svært bra bass, størrelsen tatt i betraktning, men om vi snakker om å få bass ned mot 20Hz, da vil de slite veldig. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Du trenger ikke "svært dyre" måter for å få et lite element til å spille dyp bass, man kan bruke bakladede horn, transmisjonlinje, og det hele koster ikke spesielt mye, naturlig nok avhengig av hva slags elementer og materiale man bruker. Mine 6,5" sitter i hvert sitt trekantede element med en bånddiskant rett over - det er ingenting ved selve konstruksjonen som tilsier at dette nødvendigvis må koste så mye, om vi først diskuterer prinsipper. Som et lite eksempel, om muligens noe søkt, kan du sammenligne spesifikasjonene på Cerwin Vega sin VE8 og XLS12.. Hvem går dypest? Alternativt, enda mer søkt, kan du se hvem som går dypest bland disse subwooferne: Subwoofere på Hifiklubben,. At det er en sammenheng - joda - men den er langt fra universal, og kan ikke kalles en regel. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Unntak finnes det nesten alltid, men i denne sammenhengen er vi vel langt nærmere en regel enn en sammenheng? Hva slags andre alternativer finnes det som oppfyller kravene i post 1? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå