Gå til innhold

Spørsmål ang. jobb & CV

Anbefalte innlegg

Hallo!

Er gutt 15 år her. Jeg har jobbet siden dag 1 jeg ble 13 år. Begynte da å selge VG (som alle andre) som da jeg holdt på med ett år. Mens jeg hadde denne jobben, skaffet jeg meg en oppvaskjobb på lørdager med GOD lønn. Så spørsmålet mitt: Nå har jeg tenkt til å lage en CV her.. Skal jeg legge til disse jobbene da? Det er jo ikke akkuratt luksus-jobber.

Så det andre. Jeg har fortsatt oppvaskjobben i helgene. Men nå vurderer jeg meg en jobb på noen av hverdagene. Er det mulig å skaffe en slik som 15-åring? Tenkter da på en matbutikk eller noe slikt. Eller bør jeg vente til jeg blir 16 år? (i februar) Og er det positivt at jeg har jobbet i snart 3 år i forhold til en som ikke har jobbet?

Thanks for the help :new_woot:

Endret av Seigmannen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Taakk for svar ;)

Et spørsmål til.. Er det negativt å ha hatt flere forskjellige jobber, ustedet for èn fast jobb gjennom mange år? :p

Det kan jo være, spørs hvor lenge du har hatt hver jobb. At du gikk med VG fra du var 13 til 14, er helt vanlig, og den oppvaskjobben høres også ganske vanlig ut.

Jeg tror de fleste arbeidsgivere vet at det er litt vanskeligere å ha en jobb i mange år når du er ungdom ^^

I ditt tilfelle høres det ikke ut som noe problem ;)

Lenke til kommentar
Et spørsmål til.. Er det negativt å ha hatt flere forskjellige jobber, ustedet for èn fast jobb gjennom mange år? :p

Når du er så ung så er det ein fordel at du har prøvd fleire jobbar. Når du blir eldre så vil det sjå betre ut på CVen med langvarige ansettelsesforhold. Det du ønsker å vise er at du både har erfaring fra å jobbe og at du ikkje er av typen som seier opp jobben på dagen akkurat når det passar deg, for arbeidsgiveren så er det viktig å ansette nokon som han/ho kan stole på at du faktisk møter opp på jobb når du skal. Det skal vanskelig gjerast å forvente at ein på 15 år skal ha hatt samme jobben i meir en 2 år (som det ofte er forventa av eldre arbeidssøkarar).

Men nå som du er så ung så er hovedsaken å vise at du har jobbet før og at tidlegare arbeidsgivere har vært fornøgd med innsattsen din.

Når det gjeld dette med luksusjobbar så er det også ein fordel at du har hatt vanlige jobbar, det viser at du er villig til å ta i eit tak. 15åringar som har hatt slike "luksusjobbar" har stortsett fått jobben gjennom familie og bekjente, felles for mange av dei er då at dei får ein god referanse sjølv om dei ikkje har gjort ein dritt på jobb.

Med untak av nokre veldig få så er det ikkje mange ungdomar under 16 år som har den kunnskapen eller erfaringa til å få ein flott jobb basert på evnene sine.

Så for ditt vedkommande så er det berre positivt å ha erfaring som avisselgar og oppvaskar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...