thorg Skrevet 26. januar 2002 Del Skrevet 26. januar 2002 Jeg har DV-kamera med DV in/ut. Jeg har også skaffet meg Pinnacle Studio 7, så redigering av DV-video går greit. Som så mange andre har jeg mye "gammel" video 8 og HI8 liggende. I stedet for å kjøpe analogt kort, evnt. analog inn/ut til USB tilkoplingen, for å redigere disse videoene, og etterpå kjøre de tilbake digitalt til DV-kameraet, har jeg lurt på en ting: Går det an å bruke Sony sitt DV kamera, som også tar 8/HI8 tape, å benytte DV utgangen på dette kameraet når jeg spiller av 8/HI8 video. Konverterer dette kameraet automatisk, eller er det kun analog utgang som kan benyttes når jeg spiller av disse videoene? Lenke til kommentar
mortenmy Skrevet 30. januar 2002 Del Skrevet 30. januar 2002 DV-kameraer kan ikke lese Video8/Hi8 kasetter, men har du derimot kjøpt et Digital8-kamera, så går dette veldig bra. Gamle opptak blir da konvertert til Digital-format via FireWire-utgangen på kameraet. Formatet på datastrømmen ut av FireWire/iLink-kontakten er eksakt den samme på Digital8 som for DV og miniDV-formatet Lenke til kommentar
thorg Skrevet 31. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2002 Takk for svar! Når jeg skrev Sony kamera, så mente jeg selvsagt Sony sitt digital video8/HI8. Lurer allikevel på om det kanskje lønner seg å investere i kort/USB med analog inn/ut. Da redigerer jeg filmen i Studio7, hvis mulig, og kjører videon tilbake til DV-kameraet via firewire kortet som fulgte med Pinnacle Studio7. Det må uanset være en fordel å få digitalisert alle gamle video-opptak. Snart kommer DVD brennere for fullt på markedet, til forhåpentlig fornuftig pris, og da er det enkelt å brenne egne DVD plater. Foreløpig har jeg lyst til å forsøke å brenne VCD plater med video! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå