Gå til innhold

Radio brikker i Euro penge sedler!

Anbefalte innlegg

Hei regner dette som hardware relatert. Da det handler om en brikke som kanskje skal legges inn i Euro sedlene.

Ber dere lese dette stykket her fra the register:

http://www.theregister.co.uk/content/7/30850.html

Eu har hvist tenkt å legge inn en radio brikke slik at det er mulig å følge den's tur rundt i eu og eøs området.

Så kanskje vi vil gå med radio sendere som sier hvor vi er til en hver tid om ei stund. For hvis bankene registrerer hvem som tar ut hvilke pengesedler, kan de se hvem som gjør hva med sine egne penger.

Dette ligner fælt på en overvåknings stat. For meg virker dette verre en echelon. Er kanskje litt paranoid angående denne saken men men.

Edit:

glemte å si at de kan følge med selv om du ikke handler for sedlene. De kan bare følge med via satelitt. Det er i hvertfall slik jeg forstår stykket hos the register

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skal man ta det som The Register skriver med en type salt, så vi får håpe at det er bare et sykt innfall fra en eller annen byråkrat. Nå er det heldigvis ikke like enkelt for mentaltilfeller å få igjennom slike syke innfall i Europa som i USA, så forhåpentligvis vil dette bli stoppa i de fleste lands lovverk.

Men om det skulle gå igjennom, kanskje vi må lage våre egne EMP-våpen for å slå ut radiobrikkene?

Lenke til kommentar

slik det står i artikkelen kan man ikke på grunnlag av disse seddlene spore deg via sattelitt. det som blir bygd inn i disse seddlene vil være det samme/tilsvare de radiobrikkene som i dag finnes i skremmende mange produkter.

teknologien som brukes krever at området har utstyr får å kunne spore, lese disse brikkene.

og dessuten, dersom du har tilgang til en sattelitt med teleskop kan du spore og spionere på folk den dag i dag, uavhengig av radio-penger.

mulig eg er paranoid, men eg har på følelsen av at nyheten blir brukt

for å få folk til å bruke mer kort i stede for, ettersom det finnes mer kontroll over disse enn noe annet, med utstyr som allerede finnes.

Lenke til kommentar
Eller vi kan bruke ei slegge på hver seddel. og banke over hele seddelen for å sikre at senderen blir knust :D

Det er ikkje snakk om ein sender som sådan, dette er same type som sitt i bompengebrikker, på klede og slikt og den er ikkje aktiv, men blir aktivert når den blir utsett for eit elektromagnetisk felt (induksjon). Dette gjer at den kan vere liten, tynn og veldig robust.

I tillegg ville vel pengane bli verdilause dersom du greide å ødelegge denne kretsen, for hovudpoenget er å gi alle sedlar unik id for å gjere forfalskning veldig vanskeleg.

Så satelittscenarioet er nok ikkje spesielt sannsynleg, men at ein bank kan registrere alle pengane du har på deg når du går ut og inn er meir sannsynleg.

Lenke til kommentar
Hmmm. Skal EU implementere regelverk som hindrer meg å putte mine egne penger en kjapp tur i mikrobølgeovnen, tro.  :D

Trodde selv at dette ville slå ut RFID-tags før, men har lest litt rundt og det viser seg å ikke være tilfelle.

Mikrobølgeovner er ikke kraftige nok til å ta knekken på en RFID.

Og fra satelitt kan man ikke lese av en "tag". De RFID-tagene som har lengst rekkevidde fra sender til RFID klarer maks 25 m i luftavstand(fri sikt) og de er mye større en standardmodellene som klarer et par meter.

Lenke til kommentar
Nå skal man ta det som The Register skriver med en type salt, så vi får håpe at det er bare et sykt innfall fra en eller annen byråkrat. Nå er det heldigvis ikke like enkelt for mentaltilfeller å få igjennom slike syke innfall i Europa som i USA, så forhåpentligvis vil dette bli stoppa i de fleste lands lovverk.

Men om det skulle gå igjennom, kanskje vi må lage våre egne EMP-våpen for å slå ut radiobrikkene?

Jeg har mitt eget lille EMP våpen på kjøkkenet!

Den kalles microbølgeovn og kan også brukes til å varme opp mat med! :lol:

Et lite sekund eller to inne i den og problemet med radiobikken er løst :yes:

Lenke til kommentar

Eu har hvist tenkt å legge inn en radio brikke slik at det er mulig å følge den's tur rundt i eu og eøs området.  

Så kanskje vi vil gå med radio sendere som sier hvor vi er til en hver tid om ei stund. For hvis bankene registrerer hvem som tar ut hvilke pengesedler, kan de se hvem som gjør hva med sine egne penger.

Hallo!

Hvem i all verden har ressurser til å følge med på dette? Dette er fri fantasi. Jeg syntes jeg ser at x antall personer sitter og følger med på diverse Euro og annen valuta som skifter eiere. Skal du kødde med overvåkerne så bytter du seddel med kameraten din i ett sett.

Hvordan i all verden er det mulig å praktisk fortelle at en seddel skifter eier? Dette er vrøvl fra en eller annen som har "tenkt"

P.S. Har du svarte penger kan du f.eks. senke de ned i sjøen med ei bøye festet i ei line som markør. Da bør du vel være rimelig trygg på at ingen får overvåket deg. Eller... kanskje sedlene har innbygget GPS, dybdemåler og innebygd motor med intercooler og turbo, slik at de kan stige til overflaten på egen hånd. D.S.

Dette høres ut som en forsinket 1. april spøk spør du meg. Tar jeg feil, så skal jeg spise en slik seddel :lol:

Lenke til kommentar

Jeg har mitt eget lille EMP våpen på kjøkkenet!

Den kalles microbølgeovn og kan også brukes til å varme opp mat med!   :lol:  

Et lite sekund eller to inne i den og problemet med radiobikken er løst  :yes:

Som eg sa i posten over din; mikrobølgeovner tar ikke knekken på RFID-tags.

Når det gjelder hvorvidt dette er aktuellt eller ikke:

Cnet hadde en mer seriøs artikkel om dette:

http://news.com.com/2100-1019_3-1009155.html

Der står det litt om hvorfor og hvordan.

Disse RFID taggene er så tynne at man legger ikke engang merke til dem når de ligger inne i en tynn pengeseddel.

Se her: http://mdn.mainichi.co.jp/photojournal/10.html

<-----Det er en 0,4 mm RFID og det vil om ikke lenge være mulig å lage 0,1 mm tynne RFID's.

Så det er nok ikke umulig at Predecessor's mage en gang i ikke alt for fjern fremtid må fordøye en euroseddel med innbakt RFID. ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...