Gå til innhold

Forklare jordens magnetfelt

Gårby

Anbefalte innlegg

Jordas magnetfelt blir vanligvis oppgitt i et av to koordinatsystemer, f.eks. x,y,z. Hvis jeg med et magnetometer måler de tre nevnte retningene (x=nord, y=øst). Hvordan kan jeg forklare størrelsen av y? I Nord-Norge har vel magnetfeltet retning mot nord, så derfor skal vel y være lik tilnærmet 0, hvis man ikke tar hensyn til forstyrrelser...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første: Den "magnetiske aksen" til jorden ligger ikke parallellt med rotasjonsaksen til jorda.

Jeg har jobbet endel med magnetisme i fysikk, men jeg har ikke vært borti å sette koordinatstørrelser på feltene. Også - om du skulle definere det i koordinatstørrelser ville det bli mer slik:

Se for deg at planet XY ligger tangensielt på overflaten av jorden. Z- retningen (oppover-nedover) ser jeg ikke helt vitsen med. X har du jo definert som nord. Y vil da bli null om X aksen ligger parallellt med det magnetiske feltet. Men husk nå på at den geografiske nordpol og den magnetiske nordpol ikke er på samme sted! (Forøvrig har hele jordens magnetfelt retning mot nord vil jeg si... (ikke bare nord-norge)).

Lenke til kommentar

Ja, er klar over at magnetisk nord ikke er helt lik geografisk nord.

Jordmagnetfeltet på våre breddegrader peker nordover ja, men samtidig også litt innover. Såpass har jeg lært. Bl.a. derfor et orienteringskompass hos oss i Norge har et lodd i "sør-enden" på kompassnåla, slik at nåla skal holde seg horisontalt.

Bruker man et magnometer så skal jeg få størst utslag (Mikrotesla) dersom jeg i Norge måler mot nord, og litt ned. Stemmer ikke dette? Måler jeg derimot på tvers av denne retningen, altså mot øst (spiller vel ingen rolle om jeg måler mot øst eller vest!?) så får man teoretisk tilnærmet likt null.

"Y vil da bli null om X aksen ligger parallellt med det magnetiske feltet." skriver du også. Det høres fornuftig ut for meg også. Men kan man forklare noe nærmere hvorfor Y blir null (annet enn at man måler vinkelrett på den retningen de magnetiske strålene stråler)?

Endret av Gårby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...