Gå til innhold

Test: Sony Ericsson Satio

Anbefalte innlegg

Noen dro frem Canon som et eksempel på at en kameragigant går motsatt vei i pixelhysteriet. Sannheten er vel heller det at Canon ikke klarte å levere tilfredsstillende bilder med den nåværende teknologien i disse kameraene, men ser man på dSLR, er Canon blant de som virkelig pumper pixler inn på sine brikker. Se bare på EOS 7D, der hele 18MP er klemt inn på en liten sensor. Nå skal det jo sies at sensoren yter godt, men jeg ville tro den ville yte ennå bedre med færre pixler. Samme sensor og prosessering med 12 MP ville garantert vært ennå bedre...

"Noen" dro frem Powershot S90 og G11 som eksempler på at megapikselracet ikke er avgjort, slik du påstår. Istedenfor å akseptere at megapikselracet ikke er avgjort, klarer du altså å tolke færre megapiksler som et tegn på det motsatte. I den sammenheng vil jeg trekke frem et par fakta (ja disse kjedelige faktaene):

Canon G10 gikk for å være et av de beste kameraene i sin størrelse. Oppløsning 14mp. Canon klarte altså å levere mer enn tilfredsstillende bilder med den daværende teknologien.

Canon G11, etterfølgeren, går også for å være et av de beste kameraene i sin klasse. Oppløsning 10mp.

Din påstand er altså feil.

Nei min påstand er slettes ikke feil, og tar du deg bryderiet med å lese mer enn propagandaen fra Canon, ser du at de var blant de som hadde mest iso-støy, minst dynamisk omfavn og at deres detaljnivå var mindre enn hos konkurrenten med mindre MP. Dette ble fikset med at de gikk ned på MP i sine nye modeller. Å si noe annet blir bare tøvete. Hvorfor tror du Canon gikk ned på antall MP?

Her er Canon G10 sammenlignet med et tilfeldig valgt kamera i samme klasse:

http://dxomark.com/index.php/eng/Image-Qua...nd2%29/Fujifilm

http://dxomark.com/index.php/eng/Image-Qua...d2%29/Panasonic

Endret av poe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du får tippe å regne så mye du vil, så får vi andre forholde oss til fakta. Påstanden du snakker om er noe du har kokt i hop selv hvis du tar deg bryet med å lese innlegget til Einar Eriksen og ikke bare tolke som du selv vil.

Nå har jeg vist til en test der Satio kommer bedre ut enn Pixon. Jeg har skrevet at den ble kåret til årets kameramobil både i Norge og i Sverige. Så hvem som egentlig dikter her, ja det kan man jo lure på. Har også lest innlegget til Einar, og han beskriver ikke fakta helt lik den som mobilen.no oppgir. Blant annet er det ingen jury som har kåret årets mobiltelefon, men leserne av mobilen.no som har stemt den frem til årets mobiltelefon.

Du har fremdeles ikke kommet med noen forklaring på hvorfor dere ikke retter opp karakteren, da den helt klart er begrunnet med påstander som viste seg å være feil. Blant annet ble den trukket for dårlige headsett, og mangelen på 3,5mm jack. I ettertid viste det seg at headsettet som følger med er av ypperste klasse, og at det følger med 3,5mm jack overgang. Andre nettsteder melder om imponerende batteritid på denne, og er overrasket over hvor lenge den holder på strømmen. Dere hadde vel en annen konklusjon, som også er litt betenkelig? Men den var vel dratt ut ifra specs på batteriet? Videre mente dere at den var for stor, men ble etterpå gjort oppmerksomme på at den faktisk var mindre enn telefoner dere har latt passere uten å kommentere størrelsen. Men dere retter ikke opp feilene.

Dere har fått mange tilbakemeldinger på denne testen, de aller fleste er forundret over karakteren, men dere gjør ingenting med det. Dere fortsetter å forsvare deres test, basert på feil og mangler, som om det skulle gjelde liv eller død. Dere tillegger blant andre meg meninger jeg ikke har.

Er det rart vi reagerer?

Lenke til kommentar
Hvorfor tror du Canon gikk ned på antall MP?

Fordi det faktisk kan være en fordel med færre megapiksler. Det virker jo som du er enig i dette, men du har visst et voldsomt behov for å kverulere, så du prøver febrilsk å finne en annen vinkling på samme tema å krangle om.

Lenke til kommentar
Nå har jeg vist til en test der Satio kommer bedre ut enn Pixon.

Jaha. Hvor er linken til denne testen? Earth to poe, earth to poe..

Har også lest innlegget til Einar, og han beskriver ikke fakta helt lik den som mobilen.no oppgir. Blant annet er det ingen jury som har kåret årets mobiltelefon, men leserne av mobilen.no som har stemt den frem til årets mobiltelefon.

Årets mobiltelefon i Gulltasten Iphone 3gs. Denne ble kåret på bakgrunn av lesernes stemmer. Årets kameramobil i Gulltasten ble SE Satio. Den er valgt av juryen, ikke av leserne.

Andre nettsteder melder om imponerende batteritid på denne, og er overrasket over hvor lenge den holder på strømmen. Dere hadde vel en annen konklusjon, som også er litt betenkelig? Men den var vel dratt ut ifra specs på batteriet? Videre mente dere at den var for stor, men ble etterpå gjort oppmerksomme på at den faktisk var mindre enn telefoner dere har latt passere uten å kommentere størrelsen. Men dere retter ikke opp feilene.

Feil blir rettet opp. Grunnløse påstander fra deg blir ikke tatt til følge.

Det er vel heller slik at det er flere i denne tråden som er enig i at Satio har dårlig batteritid. Og dette med størrelsen har vi diskutert før. Jeg får prøve en annen tilnærming slik at det blir lettere å forstå:

1. Legg en stk Satio i venstre hånd.

2. Legg en stk Pixon 12 i høyre hånd.

3. Kjenn etter hvilken telefon som er mest klumpete.

4. Legg begge telefonene i bukselommen.

5. Gjenta punkt 3.

6. Pixon 12 byttes ut med HTC Hero etter eget ønske.

Dere har fått mange tilbakemeldinger på denne testen, de aller fleste er forundret over karakteren, men dere gjør ingenting med det. Dere fortsetter å forsvare deres test, basert på feil og mangler, som om det skulle gjelde liv eller død. Dere tillegger blant andre meg meninger jeg ikke har.

Er det rart vi reagerer?

De aller fleste? Nei nå må du virkelig gi deg. Og Vi? Igjen, nå må du virkelig gi deg og forholde deg til virkeligheten.

Lenke til kommentar
Du er vel snart den eneste her som forsvarer amobil? Les gjerne i tråden til testen av Jalou også, der amobil får pepper for slett arbeid.

Du er iallefall den eneste her som anklager. Hva de får pepper for i en annen tråd er forøvrig irrelevant for beskyldningene her.

Endret av Okapi
Lenke til kommentar
Du er vel snart den eneste her som forsvarer amobil? Les gjerne i tråden til testen av Jalou også, der amobil får pepper for slett arbeid.

Du er iallefall den eneste her som anklager. Hva de får pepper for i en annen tråd er forøvrig irrelevant for beskyldningene her.

Les tråden fra start en gang til, du...

Lenke til kommentar

Jaha. ...Earth to poe, earth to poe..

Skal la være å trykke på rapporter knappen men det du kommer med her, ligner vel mer på et angrep på person og ikke sak?

Jeg skjønner at du ikke leser mobilen.no daglig, men kan jo være lurt å sjekke hva som skjer der inne også. De testet de beste kameramobilene opp mot hverandre, og gjett hvem som hadde det beste kameraet, totalt sett? Hvis du fremdeles ikke klarer å finne denne testen, kan jeg tipse deg om Tv2 hjelper deg, som publiserte resultatet. Testen tok seg kun av egenskapene for foto, og tok ikke hensyn til noe annet ved telefonen.

Så før du lirer av deg spydighetene dine igjen, kan du jo lese hele tråden. Det ble ikke linket til testen, men den ble omtalt i flere poster her i tråden. Men jeg er i det snille hjørnet i kveld, ettersom Liverpool leder 1-0 ;), så jeg linker herved til testen: http://mobilen.no/wip4/review/store-kamera.../d.epl?id=41352

Lenke til kommentar

Jaha. ...Earth to poe, earth to poe..

Skal la være å trykke på rapporter knappen men det du kommer med her, ligner vel mer på et angrep på person og ikke sak?

Jeg skjønner at du ikke leser mobilen.no daglig, men kan jo være lurt å sjekke hva som skjer der inne også. De testet de beste kameramobilene opp mot hverandre, og gjett hvem som hadde det beste kameraet, totalt sett? Hvis du fremdeles ikke klarer å finne denne testen, kan jeg tipse deg om Tv2 hjelper deg, som publiserte resultatet. Testen tok seg kun av egenskapene for foto, og tok ikke hensyn til noe annet ved telefonen.

Så før du lirer av deg spydighetene dine igjen, kan du jo lese hele tråden. Det ble ikke linket til testen, men den ble omtalt i flere poster her i tråden. Men jeg er i det snille hjørnet i kveld, ettersom Liverpool leder 1-0 ;), så jeg linker herved til testen: http://mobilen.no/wip4/review/store-kamera.../d.epl?id=41352

Av ren nysgjerrighet.. har du bry til og linke til den andre testen også??

Siden mobilen la ut denne testen den 19 nov og 13/11-2009 sa du:

Har nå lest en direkte sammenligning av Pixon vs Satio, og det er ingen tvil om hvilken som er den beste telefonen

Denne testen er har jeg veldig lyst til og lese selv..

Fiorentina leder 1-0 gitt :tease:

Lenke til kommentar

Har nå lest en direkte sammenligning av Pixon vs Satio, og det er ingen tvil om hvilken som er den beste telefonen

Søk på Google vennen min... og du skal få din belønning. Og fotball diskuteres en annen plass, ikke i denne tråden... Meeeen, det er bedre å vinne Euroligaen, enn å bli nr to i CL :tease:

Lenke til kommentar

Søk på Google vennen min... og du skal få din belønning. Og fotball diskuteres en annen plass, ikke i denne tråden... Meeeen, det er bedre å vinne Euroligaen, enn å bli nr to i CL :tease:

Søkte på google, kom bare opp: Denne testen eksisterer ikke ;)

hehe vi får se :) det er noen gode lag i euroligaen også.. Men vi får ta dette en annen plass ja..

Lenke til kommentar

Søkte på google, kom bare opp: Denne testen eksisterer ikke ;)

Den eksisterer, men poenget mitt var fra aldri å hevde at Satio hadde et bedre kamera enn Pixon, men et av mobilverdens beste kameraer. Grunnen til at linken ikke blir postet her, er at det fører deg til et nettsted som kanskje er i overkant vennligstilte mot SE, ikke det at det undergraver de fakta de har kommet frem til, men jeg vet linken ville skapt mer debatt enn det i utgangspunktet var. Ser at det er flere som kårer Pixon til å inneha det beste kameraet enn det er som kårer Satio, men Satio vinner de fleste dueller da det er en bedre telefon. Personlig driter jeg i hvem som har det beste kameraet, men at Satio fortjener minst like god karakter som Pixon, er jeg ikke i tvil om. Og jeg er heller ikke i tvil om at amobil har tråkket skikkelig i salaten når de unngår å gi Satio et anbefalt stempel. Og det at den blir kåret til årets kameramobil, i Norges største mobilkåring, gjør ikke saken bedre. Og amobil gir karakteren på feilaktig grunnlag, de har nå rettet opp feilene i testen, men den største feilen, terningkastet, og mangelen på anbefaltstempel, er fremdeles feil. Men det er de for stolte til å innrømme. Satio koster også mindre enn Pixon, men det teller visst ikke denne gangen.

Endret av poe
Lenke til kommentar

http://www.sonyericsson.com/ ?

Vi? :D

Du er vel snart den eneste her som forsvarer amobil?

Virkelighetsoppfattelsen er slående.

Og det at den blir kåret til årets kameramobil, i Norges største mobilkåring, gjør ikke saken bedre.

Kåringen til Mobilen.no er fremdeles ikke "offisiell", og hva legger du i "Norges største mobilkåring"? Som nevnt flere ganger er da Amobil et større nettsted enn Mobilen.

Endret av Peppep
Lenke til kommentar

Jeg har lest svært mange tråder i denne kategorien, og jeg opplever at det er en enkeltbruker som til stadighet kommer tilbake med de samme påstandene gang på gang, og jeg har inntrykk av at få eller ingen andre har den samme oppfattelsen. Om det skulle være tvil; jeg støtter Amobil i denne saken.

Hvorfor svarer du bare på 1/3 av innlegget mitt?

Lenke til kommentar
Jeg har lest svært mange tråder i denne kategorien, og jeg opplever at det er en enkeltbruker som til stadighet kommer tilbake med de samme påstandene gang på gang, og jeg har inntrykk av at få eller ingen andre har den samme oppfattelsen. Om det skulle være tvil; jeg støtter Amobil i denne saken.

Hvorfor svarer du bare på 1/3 av innlegget mitt?

Jeg svarer vel på det som måtte passe meg? Du kommenterer jo kun det som måtte passe deg, så da forholder jeg meg retten til å svare på det som måtte passe meg.

Ikke alle er like standhaftige som jeg, så de flest lirer av seg det de måtte mene, for deretter å fordufte fra amobil sine sider. Jeg synes egentlig det er greit å påpeke svakhetene til disse såkalte mobiltestene, slik at ikke intetanende skulle få den tro at amobil farer med rettferdige, seriøse og upartiske anmeldelser.

Lenke til kommentar

Hvis du føler det er noe å rapportere, så må du gjerne gjøre det. Men du hevder altså å kunne vise til en sammenligningstest hvor Satio slår Pixon, og når du på tross av gjentatte oppfordringer ikke klarer å linke til denne testen så antar jeg det bare er oppspinn som flere av dine andre påstander her. Så får du bare komme med diverse bortforklainger som at du er kostbar, at testen ikke er en test men reklame for SE, eller prøve å lure deg unna ved å vise til en kåring som fant sted etter at du kom med din påstand.

Og det at den blir kåret til årets kameramobil, i Norges største mobilkåring, gjør ikke saken bedre. Og amobil gir karakteren på feilaktig grunnlag, de har nå rettet opp feilene i testen, men den største feilen, terningkastet, og mangelen på anbefaltstempel, er fremdeles feil.

Ja dette med Norges største mobilkåring er jeg ikke helt sikker på om jeg er enig i, Amobil har som nevnt en helt annen (større) leserskare enn Mobilen.no, uten at vi trenger å starte en diskusjon på hva som er den største kåringen i denne tråden. Jeg forstår du mener at det at det følger med overgang til mini-jack og bedre hodetelefoner i seg selv rettferdiggjør en 5-er, men det er jeg altså uenig i og 4-eren blir derfor stående og er ikke "feil".

Jeg forstår at du er uenig i at en SE ikke får minst terningkast 5 og anbefalt, men vi mener dessverre at den ikke når helt opp. Terningkast 4 og det nest beste mobilkameraet som er å få i dag betyr ikke at det er en dårlig telefon, slik det kan virke som du mener.

Lenke til kommentar

Poe: Det er for mange påstander i denne tråden fra deg, og veldig mye du kaller fakta men som er progressivt komponert ihop av alt positivt som vidt forskjellige nettsteder mener om Satio. Du svarer ikke på seriøse tilsvar til det du skriver, men fortsetter i stedet med de samme utropene. Det er helt meningsløst.

Det ser jo ut som vi har gitt Satio omtrent samme karakter som gjennomsnittet, og som med de fleste andre telefoner er det fordeler og ulemper med Satio. Det har ikke noe med hvilken produsent som står bak, men vårt inntrykk av akkurat det produktet. Vi har ingen ønske om å justere karakteren på grunn av at mobilen.no kårer telefonen til det ene eller det andre. Dessuten er terningkast fire et ganske godt terningkast, og om du leser gjennom testen får du inntrykk av at telefonen er et godt valg for mange.

Endret av EinarEriksen
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...