Gå til innhold

Test: Sony Ericsson Satio

Anbefalte innlegg

Det kunne jo tenkes at Amobil mener at denne mobilen, som du vil vi skal gjette oss til, muligens gjør det som den er ment å gjøre, liten skjerm eller ikke? Men du mener vel (som vanlig) at Amobils journalister blir fuktige i blikket ved synet av en Nokia og har bestemt seg for å lage et korstog mot Sony Ericsson. Og ikke minst fordi de vet at da blir poe grinete.....

Jaja. Sånn går nå dagene.

Nå har jeg forbud mot å bruke dette ordet på dette forumet, men jeg kan jo hinte til hva jeg mener. Når man virkelig liker et merke, la oss si et mobiltelefonmerke i denne sammenhengen, da er man automatisk positive til alt som måtte komme derifra, og når man tester dette merket, leter man etter alt som er positivt fremfor det negative. Bevisst, eller ubevisst. Tester man en konkurrent, vil man da gjøre det stikk motsatte. Og ja, jeg kan sikkert kalles en sånn, men jeg får ikke mine fargede synspunkter smurt utover landets største avis, med en terning som "viser" hvor overlegen dette produktet er. Og slik jeg kjenner amobil, så er det ingen tvil om at tingenes tilstand er slik jeg nettopp beskrev.

Og nei, jeg tror overhodet ikke det er noe personlig ment fra amobil. Man kunne jo sette et gjeng som er oppvokst med MAC til å teste iPhone. Tror du de virkelig hadde klart å levere en objektiv test?

Etter mitt syn, har Amobill virkelig "tråkka i grøten" når de anmeldte Satio. Med hånden på hjertet, tror du virkelig amobil hadde gitt Satio kun en firer, hvis den het Nokia Satio?

Edit: Jeg glemte jo å nevne at Satio faktisk er kåret til årets kameramobil, av en samlet presse, både i Norge og i Sverige.

Endret av poe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter mitt syn, har Amobill virkelig "tråkka i grøten" når de anmeldte Satio. Med hånden på hjertet, tror du virkelig amobil hadde gitt Satio kun en firer, hvis den het Nokia Satio?

Det kan iallefall jeg. Jeg kan også, med hånden på hjertet, si jeg tror du ville gjort, vel, dette, dersom den hette Nokia Satio og fikk en femmer og et anbefalt-stempel. Om det er noen som fremstår som partisk i denne saken, er det deg, ikke Amobil.

Hvilket kamera som er best er en smakssak. Folk har forskjellige preferanser. Dersom du mener du besitter den absolutte sannhet bør du forøvrig stikke bort på Akam og avgjøre Nikon v. Canon-debatten en gang for alle.

Lenke til kommentar
Hvilket kamera som er best er en smakssak. Folk har forskjellige preferanser. Dersom du mener du besitter den absolutte sannhet bør du forøvrig stikke bort på Akam og avgjøre Nikon v. Canon-debatten en gang for alle.

Smakssak? Merkelig? Så når de tester f.eks optisk ytelse, farge følsomhet, dynamisk område og iso følsomhet, så er det en smakssak om de vil ha gode eller dårlige ytelser?

Satio ble som sagt, kåret til årets kameramobil.

Lenke til kommentar
Smakssak? Merkelig? Så når de tester f.eks optisk ytelse, farge følsomhet, dynamisk område og iso følsomhet, så er det en smakssak om de vil ha gode eller dårlige ytelser?

Det ER en smakssak fordi de alle de parameterne du lister opp der har kompromisser mot hverandre. Bare en forsmak:

- Vil man ha mer lyssterk optikk så vil det gå ut over dybdeskarphet og hjørneskarphet.

- Jo mer zoom man vil ha jo mer går det ut over lysstyrke og skarphet

- Jo mer skarphet man vil ha jo mer går det ut over zoom og lysstyrke

- Jo mer man vil ha av hver av disse faktorene jo mer vil vekt og fysisk størrelse øke

- Jo bedre ISO-ytelse man vil ha jo færre megapixler får man og omvendt.

- osv osv.

Det er ikke uten grunn at det finnes proffhus med ulik prioritering av kompromisser. F.eks:

Nikon D3s vs D3x. (12 megapixler og ISO 102400 vs 24 megapixler og ISO 25600)

Canon 1D MkIII vs 7D (Stor sensor + dyr og tung optikk eller mindre sensor og lettere og billigere optikk)

For å gjøre det helt klart hva jeg mener er galt med dagens prioriteringer i mobilkamera-sjangeren: Alt for mange megapixler. Det har gått hardt ut over blant annet ISO-ytelse selv om detaljnivået bare er målbart til ~6 megapixler (ut fra MTF-grafer), selv med ganske lave krav til lokal kontrast. Det vil si at resten av megapixlene ikke bare er bortkastet med tanke på detaljnivå, men at de rett og slett reduserer bildekvaliteten på grunn av kompromissene mot ISO-ytelse, fargeekthet og dynamisk område).

Dagens mobilkameraer har meget god optikk i forhold til størrelsen. Sensorstørrelsen er på et passe nivå. Megapixeljaget er ødeleggende for bildekvaliteten, men selger dessverre sikkert bra.

Lenke til kommentar
Amobil har ikke kåret Satio til årets kameramobil, forøvrig.

Er du sikker? Juryer bestående av representanter fra produsenter, forhandlere, og norske operatører, journalister fra flere ulike publikasjoner, samt en designer og en teleanalytiker .

Men uansett hva amobil måtte mene om saken, er dette årets kameramobil 2009. Både i Norge og i Sverige.

Glemte jeg å si at Amobil ga årets kameramobil kun en firer og ikke anbefalt stempel?

Lenke til kommentar

Det ER en smakssak fordi de alle de parameterne du lister opp der har kompromisser mot hverandre. Bare en forsmak:

Nei det er ikke en smakssak om et kamera er overlegen et annet på alle de områdene. Da snakker du eventuelt om fanboyisme, og det er jo fy-fy!

Men forøvrig enig i dine betraktninger om antallet megapixler. Men dessverre tror jeg løpet er kjørt når det gjelder megapixel hysteriet, ettersom en av verdens største produsenter leder an i dette jaget.

Lenke til kommentar
Amobil har ikke kåret Satio til årets kameramobil, forøvrig.

Er du sikker? Juryer bestående av representanter fra produsenter, forhandlere, og norske operatører, journalister fra flere ulike publikasjoner, samt en designer og en teleanalytiker .

Du tyr til fri diktning igjen ser jeg. Amobil har kåret Pixon 12 til Årets kameramobil.

Men uansett hva amobil måtte mene om saken, er dette årets kameramobil 2009. Både i Norge og i Sverige.

Uansett hva alle andre måtte mene, så har poe rett?

Glemte jeg å si at Amobil ga årets kameramobil kun en firer og ikke anbefalt stempel?

Tror du har nevnt det noen dusin ganger når du ikke har flere argumenter å komme med og det blir påvist faktafeil i dine påstander gang på gang.

Nei det er ikke en smakssak om et kamera er overlegen et annet på alle de områdene. Da snakker du eventuelt om fanboyisme, og det er jo fy-fy!

Hva var det du ikke skjønte av disse punktene:

Vil man ha mer lyssterk optikk så vil det gå ut over dybdeskarphet og hjørneskarphet.

- Jo mer zoom man vil ha jo mer går det ut over lysstyrke og skarphet

- Jo mer skarphet man vil ha jo mer går det ut over zoom og lysstyrke

- Jo mer man vil ha av hver av disse faktorene jo mer vil vekt og fysisk størrelse øke

- Jo bedre ISO-ytelse man vil ha jo færre megapixler får man og omvendt.

Men dessverre tror jeg løpet er kjørt når det gjelder megapixel hysteriet, ettersom en av verdens største produsenter leder an i dette jaget.

Dette er nok ikke korrekt, og ihvertfall diskutabelt. Se f.eks. på Canon Powershot S90 og G11 hvor man har gått ned på antall megapiksler.

Lenke til kommentar
Nei det er ikke en smakssak om et kamera er overlegen et annet på alle de områdene.

Nå sporer du av. Selvsagt er Nikon D3s bedre enn hvilken som helst kameramobil på bildekvalitet. Men det er ikke det vi snakker om. Vi snakker om Pixon vs Satio osv.

Hvis du seriøst mener at f.eks Satio er bedre enn Pixon (eller omvendt) på alle områder så vil jeg at du viser meg troverdig dokumentasjon på det.

Eller er dette nok et innlegg der du ønsker å bli tatt like lite seriøst som du tar Amobil?

Lenke til kommentar
Du tyr til fri diktning igjen ser jeg. Amobil har kåret Pixon 12 til Årets kameramobil.

Det er vel irrelevant hva amobil måtte kåre, da det ikke er noen offisiell kåring, med prisutdeling, heder og ære. Den offisielle kåringen, som mobilen.no sto for, der blant annet flere journalister var med i juryen, er vel den som gjelder? Fikk ikke amobil være med i dette selskapet? Ellers så kan jo hvem som helst, kåre hva som helst, til hva som helst. Ser for meg at SE, kårer Satio til årets kameramobil, mens Samsung kårer Pixon til årets kameramobil, og Nokia kårer en av sine egen til årets kameramobil. Selvfølgelig må det være en kåring som er den offisielle kåringen, og det er ikke amobil sin kåring. Og det kan man vel skjønne etter slike utspill som du beskylder meg for. Dikting? Nei, tror det er andre her som bedriver fri dikting.

Og hvor i alle dager har jeg påstått at Satio er overlegen Pixon på alle punkter? Det var ikke jeg som bastant fastslo at den ene var bedre enn den andre. Dere tillegger meg meninger jeg ikke har. Jeg har vist til en test der Satio kom best ut. Deretter ble den kåret til årets mobil. Jeg har også nevnt en test der Satio ble kåret til vinner i en duell mot Pixon. Dere er gjort oppmerksomme på at den også ble kåret til årets kameramobil i Sverige, også i en offisiell kåring, med prisutdeling, heder og ære.

Noen dro frem Canon som et eksempel på at en kameragigant går motsatt vei i pixelhysteriet. Sannheten er vel heller det at Canon ikke klarte å levere tilfredsstillende bilder med den nåværende teknologien i disse kameraene, men ser man på dSLR, er Canon blant de som virkelig pumper pixler inn på sine brikker. Se bare på EOS 7D, der hele 18MP er klemt inn på en liten sensor. Nå skal det jo sies at sensoren yter godt, men jeg ville tro den ville yte ennå bedre med færre pixler. Samme sensor og prosessering med 12 MP ville garantert vært ennå bedre...

Lenke til kommentar
Hva legger du i "offisiell kåring?"

En kåring der det er flere som uttaler seg, der det ikke er en redaksjon, men innspill fra flere forskjellige miljøer og fagpersoner. Der prisene blir utdelt under en tilstelning, og der de forskjellige aktørene deltar på like vilkår. Slik f.eks amandaprisen blir tildelt. Eller spellemannsprisen. Og nå, gulltasten.

Lenke til kommentar
Og hvor i alle dager har jeg påstått at Satio er overlegen Pixon på alle punkter? Det var ikke jeg som bastant fastslo at den ene var bedre enn den andre. Dere tillegger meg meninger jeg ikke har. Jeg har vist til en test der Satio kom best ut. Deretter ble den kåret til årets mobil. Jeg har også nevnt en test der Satio ble kåret til vinner i en duell mot Pixon. Dere er gjort oppmerksomme på at den også ble kåret til årets kameramobil i Sverige, også i en offisiell kåring, med prisutdeling, heder og ære.

Hva konkret er det du siktet til her:

Nei det er ikke en smakssak om et kamera er overlegen et annet på alle de områdene.

Noen dro frem Canon som et eksempel på at en kameragigant går motsatt vei i pixelhysteriet. Sannheten er vel heller det at Canon ikke klarte å levere tilfredsstillende bilder med den nåværende teknologien i disse kameraene, men ser man på dSLR, er Canon blant de som virkelig pumper pixler inn på sine brikker. Se bare på EOS 7D, der hele 18MP er klemt inn på en liten sensor. Nå skal det jo sies at sensoren yter godt, men jeg ville tro den ville yte ennå bedre med færre pixler. Samme sensor og prosessering med 12 MP ville garantert vært ennå bedre...

7D er et dårlig eksempel på pikseldytting. Hvis det hadde hatt like stor pikseltetthet som kompaktkameraet som gikk mot strømmen, G11, så ville det hatt 77 megapiksler. Hadde 7D hatt like stor pikseltetthet som SE Satio ville den hatt 148 megapiksler! Så hvilke produkter er det som tyner pikseltettheten til det vanvittige her?

Lenke til kommentar
7D er et dårlig eksempel på pikseldytting. Hvis det hadde hatt like stor pikseltetthet som kompaktkameraet som gikk mot strømmen, G11, så ville det hatt 77 megapiksler. Hadde 7D hatt like stor pikseltetthet som SE Satio ville den hatt 148 megapiksler! Så hvilke produkter er det som tyner pikseltettheten til det vanvittige her?

Men du kunne vel være enig i at Eos 7D hadde hatt ennå bedre ytelse med 12 Mp enn det nå har med 18? Og jeg sammenligner ikke dSLR med små kompaktkameraer, eller med mobilkameraer. Men selvfølgelig følger de etter så lenge det er teknisk mulig. Når det lyser reklamer mot en forbruker, uansett om det måtte være dSLR, kompaktkameraer eller mobilkameraer, med 18Mp i store bokstaver, ja så velger man det fremfor konkurrenten, som bare har 12. Selv om du og jeg vet at det slettes ikke trenger å bety mer detaljrike bilder av den grunn.

Akkurat det samme skjer i mobilverdenen. Og ja, Canon har vært en "versting" når det kommer til dSLR. De har ledet an i MP hysteriet. Lik det eller ei, men de har skjønt at MP selger.

Lenke til kommentar

Du glemte å svare på hvilke produkter er det som tyner pikseltettheten til det vanvittige.

Som sagt så er det mange kompromisser man må gjøre når man konstruerer kameraer. Å tyne pikseltettheten til det vanvittige vil selvsagt gå hardt ut over andre ting. Hva har SE ofret for å få til 12 megapiksler i Satio?

Lenke til kommentar
Det er vel irrelevant hva amobil måtte kåre, da det ikke er noen offisiell kåring, med prisutdeling, heder og ære. Den offisielle kåringen, som mobilen.no sto for, der blant annet flere journalister var med i juryen, er vel den som gjelder? Fikk ikke amobil være med i dette selskapet? Ellers så kan jo hvem som helst, kåre hva som helst, til hva som helst.

Vi ble invitert til å være med i juryen, men vi synes kåringen ble for kommersiell i stedet for å basere seg på frittstående journalister. Juryen i Gulltasten besto blant annet av produsenter, forhandlere og norske operatører, og mye tyder på at mange av de som er i juryen kun har én eller et fåtall mobiltelefoner som de bruker som sin egen - og vi var derfor redd for at resten av juryen ikke har grunnlag for kåringen. Dette og spesielt det kommersielle aspektet synes vi gjør at kåringen fremstår svært lite objektiv. Amobil er dessuten et langt større nettsted. Amobil har mye tyngde og grundige tester. Derfor avgjorde vi å ikke delta, og heller gjøre vår egen kåring basert på god kompetanse, erfaring og grundighet.

Kåringen til Mobilen.no er ikke noe mer formelt autorisert enn Amobils kåring bare fordi Tommy Steine var innleid og at det var alkohol til stede.

Og ja, hvem som helst kan kåre hva som helst. Amobil kåret W995 som årets mobiltelefon, Mobilen.no kåret Iphone til årets mobil.

Endret av EinarEriksen
Lenke til kommentar

Jeg for min del sa mitt når testen kom ut, og føler ikke noe videre behov for å diskutere denne testen. Med det sagt: Hva med "anbefalt" og terningkast fem på J105? Kan jo trekkes frem som et eksempel på at de ikke er så partiske som noen vil ha det til. Og Årets mobiltelefon i følge Amobil er da vitterlig W995. Jeg er ikke hvor problemet begynner, i grunn.

Som forhandler støtter jeg Einar i Amobils valg om å ikke være med i juryen til Mobilen.no. Jeg er overbevisst om at det ville gitt hele greia altfor mye klasse og tyngde, og jeg unner ikke Mobilen.no shit. Mer useriøs side med flere faktafeil i testene har jeg i grunn leita lenge etter uten å finne motpart. Jeg mener, hovedtesteren klarte ikke å finne klapputløseren på Nokia 6600 fold...

Lenke til kommentar
Vi ble invitert til å være med i juryen, men vi synes kåringen ble for kommersiell i stedet for å basere seg på frittstående journalister. Juryen i Gulltasten besto blant annet av produsenter, forhandlere og norske operatører, og mye tyder på at mange av de som er i juryen kun har én eller et fåtall mobiltelefoner som de bruker som sin egen - og vi var derfor redd for at resten av juryen ikke har grunnlag for kåringen. Dette og spesielt det kommersielle aspektet synes vi gjør at kåringen fremstår svært lite objektiv. Amobil er dessuten et langt større nettsted. Amobil har mye tyngde og grundige tester. Derfor avgjorde vi å ikke delta, og heller gjøre vår egen kåring basert på god kompetanse, erfaring og grundighet.

Kåringen til Mobilen.no er ikke noe mer formelt autorisert enn Amobils kåring bare fordi Tommy Steine var innleid og at det var alkohol til stede.

Og ja, hvem som helst kan kåre hva som helst. Amobil kåret W995 som årets mobiltelefon, Mobilen.no kåret Iphone til årets mobil.

Nåja, jeg regner med at alle de store produsentene var representert med likt antall deltagere. Jeg tipper videre at kåringen ikke skjedde med Tommy Steine på senen, men at utdeling av prisene skjedde da. Årets mobil ble ikke kåret av mobilen.no, men av leserne, som stemte frem denne telefonen til årets telefon.

At den kommersielle delen skulle hindre juryen ifra å ta et objektivt valg, er en drøy påstand fra en som jobber som journalist.

Lenke til kommentar
Det er vel irrelevant hva amobil måtte kåre, da det ikke er noen offisiell kåring, med prisutdeling, heder og ære.

Det virker som du synes det er irrelevant hva alle som har en annen mening enn deg selv mener.

Selvfølgelig må det være en kåring som er den offisielle kåringen, og det er ikke amobil sin kåring. Og det kan man vel skjønne etter slike utspill som du beskylder meg for. Dikting? Nei, tror det er andre her som bedriver fri dikting.

Det må selvfølgelig ikke være en kåring som er den offisielle kåringen, og om det skulle vært det så er det iallfall ikke dine preferanser som avgjør hvilken kåring som er mer offisiell enn den andre.

Du har diktet flere ganger i denne tråden, og istedenfor å korrigere dine feilaktige påstander fortsetter du bare med dette vaset om at "Satio er Årets kameramobil og derfor er alle som mener noe annet helt på jordet."

Jeg har vist til en test der Satio kom best ut. Deretter ble den kåret til årets mobil. Jeg har også nevnt en test der Satio ble kåret til vinner i en duell mot Pixon. Noen dro frem Canon som et eksempel på at en kameragigant går motsatt vei i pixelhysteriet. Sannheten er vel heller det at Canon ikke klarte å levere tilfredsstillende bilder med den nåværende teknologien i disse kameraene, men ser man på dSLR, er Canon blant de som virkelig pumper pixler inn på sine brikker. Se bare på EOS 7D, der hele 18MP er klemt inn på en liten sensor. Nå skal det jo sies at sensoren yter godt, men jeg ville tro den ville yte ennå bedre med færre pixler. Samme sensor og prosessering med 12 MP ville garantert vært ennå bedre...

Jeg har vist til en test der Satio kom best ut.

Nei det har du ikke. Vi venter fortsatt på en lenke til denne sammenligningstesten, som inntil du kan fremvise en lenke til den kun eksisterer i ditt eget hode.

Nåja, jeg regner med at alle de store produsentene var representert med likt antall deltagere. Jeg tipper videre at kåringen ikke skjedde med Tommy Steine på senen, men at utdeling av prisene skjedde da. Årets mobil ble ikke kåret av mobilen.no, men av leserne, som stemte frem denne telefonen til årets telefon.

At den kommersielle delen skulle hindre juryen ifra å ta et objektivt valg, er en drøy påstand fra en som jobber som journalist.

Du får tippe å regne så mye du vil, så får vi andre forholde oss til fakta. Påstanden du snakker om er noe du har kokt i hop selv hvis du tar deg bryet med å lese innlegget til Einar Eriksen og ikke bare tolke som du selv vil.

Lenke til kommentar

"Noen" dro frem Powershot S90 og G11 som eksempler på at megapikselracet ikke er avgjort, slik du påstår. Istedenfor å akseptere at megapikselracet ikke er avgjort, klarer du altså å tolke færre megapiksler som et tegn på det motsatte. I den sammenheng vil jeg trekke frem et par fakta (ja disse kjedelige faktaene):

Canon G10 gikk for å være et av de beste kameraene i sin størrelse. Oppløsning 14mp. Canon klarte altså å levere mer enn tilfredsstillende bilder med den daværende teknologien.

Canon G11, etterfølgeren, går også for å være et av de beste kameraene i sin klasse. Oppløsning 10mp.

Din påstand er altså feil.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...