Dinael Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Hei! Første gang jeg pøver Ubuntu, men jeg finner ikke nettverk verken med kabel eller trådløst. Lurer på om det kan være noe galt med driveren til nettverkskortet? Hvor finner jeg isåfall en driver som er kompatibel? Takk Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 I utgangspunktet skal alle drivere være innstallert automatisk, men det kan hende at nettverkskortet krever ufrie drivere.. sjekk derfor System->Administrasjon->"Maskinvaredrivere" Det kan være en driver der som må aktiveres. Sjekk også hvilket chipset du har med lspci | grep Network Modellen av wifi-chipset kan googles opp i mot bugs (m.m) så får du muligens en oversikt om det er et generelt problem med dette chipsettet og om det er fixer for det. Ubuntu har også en god bug-tracker det går ann å søke i. Lenke til kommentar
Dinael Skrevet 4. november 2009 Forfatter Del Skrevet 4. november 2009 Tusen hjertelig for svar! Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 hvis han verken for nett med kabel eller trådløs tviler jeg på at han kan bruke hardware drivers for å finne de nødvendige driverne.... Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Hvis man har CD`en lagt til som surce så vil den mest trolig finnes der? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Kan godt hende det... Jeg er dog ikke kjent med a bruke cd som source Lenke til kommentar
Dinael Skrevet 14. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2009 Hei igjen! Har ikke klart å få tilgang til internet på Ubuntu enda. Gikk inn på system -> administration -> hardware drivers, så søkte PCen etter drivere, så kom beskjeden : No proprietary drivers are in use on this system. Skrev inn lspci | grep Network og fikk: Broadcom Corporation BCM4311 802.11 b/g WLAN (rev 01) Vet ikke om dette sier dere noe? Eneste jeg skjønner er at 802.11 b/g er WLAN standarden. Har brent Ubuntu på CD og har den i CD-rom. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Hei. Legg til CD`en i sources. Installér pakken: sudo apt-get install bcmwl-kernel-source Dette vil i følge denne bugtrackeren funke som hotfix Lenke til kommentar
Dinael Skrevet 14. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2009 La til CDen som source i Synaptic (bare huket den av i Software Sources), men da jeg skulle installere pakken ba den meg sette i CDen merket Ubuntu 9.10 bla,bla,bla. Det er jo den CDen jeg har i CD-rommet, men allikevel fant den ikke den =\ Lenke til kommentar
Dinael Skrevet 25. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2009 Noen som har peiling? Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Du finner pakken her: http://packages.ubuntu.com/karmic/bcmwl-kernel-source Rart at det ikke skulle fungere med CD-en. Uansett, bare blad litt ned og trykk på arkitekturen du har og last ned. Legg på ei minnepenn eller noe og dobbelt-klikk på fila i Ubuntu. Lenke til kommentar
Dinael Skrevet 26. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2009 Da jeg trykker på filen sier Ubuntu at den er tilgjengelig i software channel og at jeg burde installere derfra =\ Så trykker jeg install package, men da spør den etter CDen igjen? Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Prøv å fjern CD fra pakkekanalene. Lenke til kommentar
Dinael Skrevet 26. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2009 Da får jeg opp beskjeden; "Error: Dependency is not satisfiable: dkms." Peiling? Takk for all hjelp sålangt =) Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Ja, du trenger pakken dkms: http://packages.ubuntu.com/karmic/dkms Hvis det skulle være flere pakker som trengs, så er det bare å søke på den siden der. Du skal ha pakker til Karmic. Lenke til kommentar
Dinael Skrevet 26. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2009 Herlig! Takker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå