Gå til innhold

IE taper terreng


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
FF har den eneste fungerende adblocker-funksjonen mener jeg. Slik det gjøres for IE og Opera er tungvindt. Det drar opp kraftig. Finnes det noen adblock-funksjon i Chrome? Og er den brukbar?

Adblocker, ser du da ingen reklamer? Eller bare ingen popups? For popups har jeg ikke opplevd i Opera på 5 år, det var jo et av argumentene for dem i børjan.

Lenke til kommentar
Adblocker, ser du da ingen reklamer? Eller bare ingen popups? For popups har jeg ikke opplevd i Opera på 5 år, det var jo et av argumentene for dem i børjan.

Fjerner bannere, gif, flash på sider utfra lister som antagelig dekker 99% av reklame du snubler over på nettet, og er det noe du vil ha blokket utover dette klikker du bare på det uønskede elementet og lager en regel i adblock plus..

 

Se bare her på forsiden til vg.no, rendret i FF 3.5 og IE 8:

t5789_vg.no.jpg

Endret av Misantropen
Lenke til kommentar

 Hvorfor installere ekstra plugin for noe som er innebygget i Opera?

 

Høyreklikk på siden, velg block content så får du opp dette (jeg har klikket på noen ads):

 

post-31789-1257376754_thumb.jpg 

 

Resultat:

 

post-31789-1257376695_thumb.jpg

 

Blokkingen er bred nok til normal bruk, så det er liten risiko for at du utestenger nyttig innhold

Endret av Punkin Penguin
Lenke til kommentar
Se bare her på forsiden til vg.no, rendret i FF 3.5 og IE 8:

t5789_vg.no.jpg

Hjelper ikke, den sia der er fortsatt dritstygg :p

 

Men jo; det som firefox sin addon klarer er automatisk sync mot internasjonale reklamefiltre. Dette hadde jo vært kult å ha i Opera også. Men pytt, pytt, litt reklame får ikke meg til å skifte vekk nettleseren min! ;-)

 

Den voldsomme økning av Safari - skyldes dette iPhone, eller like så gjerne Apples økende markedsandel på laptop/desktop? Og er Opera Mobile/Mini tatt med i disse statistikker eller utelatt?

Lenke til kommentar
Firefox er mere tungrodd enn IE8.

 

Google Chrome er raskest, tryggest og "lettest" om det er en nettleser man vil ha.

 

Jeg gidder ikke leite opp artiklene som underbygger det jeg sier. Google it! Eller du kan jo bruke Bing om du er Microsoftoman ;)

Trenger ikke artikler for å bevise det, firefox bruker mye lengre tid på å starte opp enn IE8 hos meg. Men bruker firefox grunnet alle utvidelsene som som adblock/greasemonkey osv.

 

Men artikkelen er jo egentlig tullete og mangler vitale opplysninger, som at den største nyheten her er at endelig har IE8 tatt igjen IE7 som den største enkeltnettleser. Noe som må sies å være meget bra for utviklere.

Lenke til kommentar
 Hvorfor installere ekstra plugin for noe som er innebygget i Opera?

 

Høyreklikk på siden, velg block content så får du opp dette (jeg har klikket på noen ads):

...

Blokkingen er bred nok til normal bruk, så det er liten risiko for at du utestenger nyttig innhold

Tungvindt, at du må gjøre det for hver ny side du skal inn på.

 

Uansett synes jeg Opera er et oppskrytt produkt. Har aldri blitt hekta på gestures, så det er kanskje derfor? Opera føler jeg tiltrekker seg mye nerdefanatister akkurat som Linux og Apple...

 

Sjelden jeg har opplevd at AdBlocker for FF har filtrert ut nyttig innhold. Har man mistanke om det er noe som er fjernet, trenger man bare disable for den siden og reloade den.

Endret av Misantropen
Lenke til kommentar
Har aldri blitt hekta på gestures, så det er kanskje derfor? Opera føler jeg tiltrekker seg mye nerdefanatister akkurat som Linux og Apple...

Gestures er ikke bruken til at vi bruker Opera. Grunnen er at det er så veldig raskt å bruke Opera i forhold til andre. Men det krever selvsagt at du finner ut hvilke hjelpemidler som Opera tilbyr for raskere og enklere bruk av nettleseren. Dersom du bruker Opera på samme måte som du bruker Firefox eller Chrome kan jeg godt se hvorfor du ikke merker fordelene.

Lenke til kommentar
Uansett synes jeg Opera er et oppskrytt produkt. Har aldri blitt hekta på gestures, så det er kanskje derfor? Opera føler jeg tiltrekker seg mye nerdefanatister akkurat som Linux og Apple...

Hvis vi snakker om Opera Desktop (altså nettleseren for pc'er), så har du nok ganske rett. Opera er en avansert nettleser med mye finesser og funksjoner som gjør hverdagen langt lettere for meg. Men så ser jeg også på meg selv som en slags "power user" på nettet.

 

Chrome og Safari derimot har satset på en helt annen brukergruppe; de har en enkel - men funksjonell - nettleser. Med godt og intuitivt GUI, som tiltrekker seg mange. Firefox føler jeg ligger litt i mellom – nettleseren passer i grunn både "novice users" og "power users" grunnet alle addons som er tilgjengelige.

 

Sålenge Opera fortsetter med den gode Desktop-nettleseren ser jeg ingen grunn til at de trenger større brukerandel. Såklart; det ville sikkert vært hyggelig for selskapet med flere brukere. Men de gjør det såpass godt på mobiler og andre små og store enheter, at Desktop-markedet ikke er veldig kritisk for dem. (Men håper at de aldri, aldri gir opp Desktop-leseren av den grunn)

 

--

 

Men Opera for nettopp mobile enheter er noe helt annet. Her har Opera Mini gjort internett tilgjengelig for et hav av telefoner som ellers ikke hadde hatt mulighet til å surfe på nett. Kjøper du en dyrere mobil i dag, følger det gjerne med en eller annen (dårlig) nettleser. Slik var det ikke før: Da hadde man kun en håpløs wap-leser. Så kom java-applikasjonen Opera Mini. Og denne var 100% gratis fra første stund, og kunne installeres på så og si alle mobiltelefoner. I tillegg så krympes som kjent datamengden ned, slik at det ble svært svært billig å surfe.

 

I dag har jeg en telefon hvor Opera Mobile fulgte med som std. nettleser. Allikevel brukte jeg ikke lang til på å installer Opera Mini, som i mine øyne er bedre. Men med den kommende versjonen av Opera Mobile kan jeg kanskje legge vekk Mini for en stund..?

 

--

 

Nuvel; for å komme litt on-topic: Kult at IE taper terreng. Det liker vel vi alle å se? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...