m4j3s7y Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Jeg fikk endelig erstatning fra komplett.no etter å ha mottatt et ASUS P5Q3, P45, Socket-775 med to bøyde pinner i cpu-socketen. Takket være forbrukerrådet vil komplett nå sende meg et ASUS Rampage Extreme, X48, Socket-775. Før jeg takker ja vil jeg forsikre meg om at det nye kortet er kompatibelt med resten av komponentene mine. I tillegg vil jeg finne ut litt mer om kortet, og hva som skiller disse to kortene. Det første jeg la merke til at P5Q3 støtter opp til 16 GB ram, og Rampage støtter kun 8 GB, dette har ikke all verden og si for meg, men ga meg et dårlig inntrykk. På en annen side hører jeg bra om X48, men vet ikke hva forskjellen på X48 vs. P45 vil ha å si til mitt gamer-bruk. RAM Corsair XMS3 DHX DDR3 1600MHz 4GB CL9Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24 HDD WD Caviar® Black 750GB, 3,5", SATA32MB Cache, Dual Processor, 7200RPM Skjermkort Sapphire Radeon HD 4870X2 2GB GDDR5PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDMI, HDCP, Full-Retail CPU Intel Core™ 2 Quad Q9550 2.83GHz Socket LGA775, 1333MHz, 12MB, BOXED w/fan PSU Corsair Powersupply 750W Black, ATX/EPS,140mm Fan, 8xSATA, SLI Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 De delene der skal meg bekjent fungere fint sammen med det hovedkortet. X48 er et bedre brikkesett enn P45, hvor den største forskjellen ligger i at X48 åpner for mer båndbredde over PCI-Express og dermed bedre støtte for Crossfire (full hastighet (x16) på flere spor). Ellers er det sikkert også noen andre forskjeller mellom de to kortene. Rampage-kortene skal jo være det ypperste av det ypperste Asus lager til gamere og overklokkere, så det burde i hvert fall holde til det bruksområde du skisserer opp. Lenke til kommentar
m4j3s7y Skrevet 5. november 2009 Forfatter Del Skrevet 5. november 2009 Tusen takk skal du ha for hjelpen og forklaringen Lenke til kommentar
m4j3s7y Skrevet 5. november 2009 Forfatter Del Skrevet 5. november 2009 Ettersom jeg alt har laget denne tråden kan jeg jo spørre: Hvilke program, tilltak bør jeg ta for å få full ytelse av maskinen min med tanke på: Anti-Virus, firewalls, bios, drivere, monitore, fysiske tiltak inne i maskinen etc. På forhånd takk Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Legg inn Win7, så får du stort sett de beste driverene automatisk. Skjermkort driver finner du på ati.com Microsoft essentials har jeg vært veldig fornøyd med når det gjelder AV. BIOS lar du være hvis du ikke skal klokke. Monitor? W00t? Av fysiske tiltak, er det å ha det ryddig og best mulig luftflyt. Lenke til kommentar
m4j3s7y Skrevet 6. november 2009 Forfatter Del Skrevet 6. november 2009 (endret) Monitor? W00t? Jeg tenker på monitor or kontrollere for temperatur og fan speed etc. for å se at alt i pcen har det bra Vet ikke om noen annen måte å sjekke temp. foruten om i bios, og da får jo delene idlet litt før jeg får se og vil vise lavere temp tenker jeg, i tillegg til mye styr. Vil det være noe vits i å skifte kjølepasta eller stock-vifter? Delene vil vel vare lengre hvis de holder en lav temp? Ting som Dotnetfx vet jeg ikke helt hva gjør, men må vist ha det til feks. skjermkortdrivere, directx etc.; er det flere slike ting jeg trenger? Endret 6. november 2009 av m4j3s7y Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Du har HWmonitor som gir deg spennings og temperaturverdier. MSI Afterburn er et bra program for å styre viftehastighet og overklokking av skjermkort. Er usikker om det støtter skjermkortet ditt. Byttet kjølepasta trenger du ikke på stockkjøler, byttet stock vifter gjør du hvis du synes det støyer for meg. .NET er oppdatering til windows. greit å ha! Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Catalyst Control Center fra ATI fungerer i hvert fall sammen med skjermkortet, og kan brukes til overklokking og til å styre vifta. Lastes ned samme sted som driveren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå