Gå til innhold

Hva er kravene til lektorutdanning?

Ziera

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som vet hva som skal til for å komme inn på lektor utdanningen? Leste noe om at man må ha 3 i norsk og matte. Har 6 i matte, og og 49 studiepoeng. Men i norsken er det dårligere. Lærer min ga meg 2 i bokmål, og Nynorsk. Men jeg fikk 5 på eksamen i bokmål( vet det høres sykt ut, men han likte meg virkelig ikke, og det var forsent å klage på standpunktkarakteren når jeg hadde fått eksamensresultatet) fikk dog 2 i nynorsk.

Hvilken karakter har jeg da i norsk?

5+2+2+2/4 =2,75. Som er snittet av norsk karakterene mine

eller 5+2/2 =3,5 som er snittet på bokmålkarakterene mine

Er så surt om jeg ikke kan bli lærer fordi en maktsyk lærer skulle ødelegge for meg. Hadde 5 i norsk bokmål 1. og 2. året også, men så fikk vi ny lærer i 3. Og han ga meg konsekvent 2-, med beskjeden: du kan bedre. Var så herlig å få fem på eksamen, har vurdert om jeg skal ta turen opp på skolen bare forå vise han.

Endret av ad.pro.pl.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lektor utdanning i realfag ja.

ALMLÆR = Generell studiekompetanse (GENS) og: Minst karakteren 3 i matematikk (224 timer) og norsk (393 timer, gjennomsnitt av hovedmål, sidemål og muntlig) og minst 35 skolepoeng. Så ser ut som jeg sliter. Men studerer fortiden matematikk ved UIB. Så lurer på om jeg kansje kan få lurt meg inn siden jeg allerede er i systemet.

Hvis ikke får jeg ta opp bokmål, nynorsk og muntlig, men det blir sykt stress. Siden jeg tar 30poeng i halvåret fra før av.

Endret av ad.pro.pl.
Lenke til kommentar

Hvordan melder man seg opp som privatist foresten?

Har foresten dysleksi, så da kan jeg vel søke om fritak fra nynorsk? Hadde vært genialt om jeg kunne slette nynorsk karakteren fra vitnemålet.

Endret av ad.pro.pl.
Lenke til kommentar
privatistweb.no :)

Takk, stengt fram til 01.01.10.

Er det noen man kan gå og snakke med for å få informasjon om slikt? Står at man selv har ansvar for å finne lærerplan og slikt. Er greit det, men hvorfan:P?

Jeg må jo bare håpe på at eksamene ikke kræsjer med de eksamenen jeg tar på UIB.

Endret av ad.pro.pl.
Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor en realfagslærer trenger 3 i norsk, men det er vel lite å få gjort noe med.

vet, og det ble ikke innført før etter jeg var ferdig på skolen. Jeg hadde gode nok karakterer til å komme in på det jeg ville, så nynorsk var det faget jeg ga totalt f i. Angrer jo på det nå. Men det er egentlig ikke vanskelig å få 3 i snitt i Norsk.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor en realfagslærer trenger 3 i norsk, men det er vel lite å få gjort noe med.

vet, og det ble ikke innført før etter jeg var ferdig på skolen. Jeg hadde gode nok karakterer til å komme in på det jeg ville, så nynorsk var det faget jeg ga totalt f i. Angrer jo på det nå. Men det er egentlig ikke vanskelig å få 3 i snitt i Norsk.

Nei, til og med JEG er kvalifisert til å bli lektor, så det bør ikke være noe stress.

Dette fikser du lett.

Endret av tgnedal
Lenke til kommentar

Nei, til og med JEG er kvalifisert til å bli lektor, så det bør ikke være noe stress.

Dette fikser du lett.

hope so, hvis ikke så gjør jeg meg ferdig med bacheloren. Tjener sykt mye bedre der enn som lektror:P, har bare mer lyst til å bli lærer. Er ikke bare penger som er viktig. Tenk på all ferien man får som lærer :)

Endret av ad.pro.pl.
Lenke til kommentar

ALMLÆR = Generell studiekompetanse (GENS) og: Minst karakteren 3 i matematikk (224 timer) og norsk (393 timer, gjennomsnitt av hovedmål, sidemål og muntlig) og minst 35 skolepoeng. Så ser ut som jeg sliter. Men studerer fortiden matematikk ved UIB. Så lurer på om jeg kansje kan få lurt meg inn siden jeg allerede er i systemet.

Hvis ikke får jeg ta opp bokmål, nynorsk og muntlig, men det blir sykt stress. Siden jeg tar 30poeng i halvåret fra før av.

Mulig du kan snike deg gjennom ved å ta bacheloren som vanlig og søke deg inn på PPU etterpå. Men det er en grunn til at vi har de kravene, og du er ikke den første som skylder på "slem lærer".

Fordi selv en realfagslærer må kunne kommunisere med elevene. Dette er en av de tingene norskfaget prøver å prakke på elever. En annen ting er dannelse, noe svært få virker å ta til seg.

Lenke til kommentar

Mulig du kan snike deg gjennom ved å ta bacheloren som vanlig og søke deg inn på PPU etterpå. Men det er en grunn til at vi har de kravene, og du er ikke den første som skylder på "slem lærer".

Fordi selv en realfagslærer må kunne kommunisere med elevene. Dette er en av de tingene norskfaget prøver å prakke på elever. En annen ting er dannelse, noe svært få virker å ta til seg.

Er enig i det meste. Men Får du 2 i standpunkt og 5 på eksamen så er det noe som er feil. Er to personer som retter eksamen. Kan godt scanne inn karakterkortet hvis du tviler. Det skal vel praktisk talt ikke være mulig. Det er noen lærere som automatisk gir dårlig karakter hvis du har dysleksi og skriver på PC, også har du de som automatisk gir bedre karkater. Norsk faget er ett av de fagene hvor hva læreren synes om deg har ganske mye og si.

Lenke til kommentar
Er enig i det meste. Men Får du 2 i standpunkt og 5 på eksamen så er det noe som er feil. Er to personer som retter eksamen. Kan godt scanne inn karakterkortet hvis du tviler. Det skal vel praktisk talt ikke være mulig. Det er noen lærere som automatisk gir dårlig karakter hvis du har dysleksi og skriver på PC, også har du de som automatisk gir bedre karkater. Norsk faget er ett av de fagene hvor hva læreren synes om deg har ganske mye og si.

Feil? Nei, ikke nødvendigvis. Jeg hadde seks og fem i standpunkt og fikk tre til eksamen. Finnes noe som heter dagsform, oppgaven du fikk, et cetera...

Lenke til kommentar

Feil? Nei, ikke nødvendigvis. Jeg hadde seks og fem i standpunkt og fikk tre til eksamen. Finnes noe som heter dagsform, oppgaven du fikk, et cetera...

Enig der. Trenger ikke være noe feil selv om du får 2 i standpunkt, og 5 på eksamen.

Lenke til kommentar
Hei, er det noen som vet hva som skal til for å komme inn på lektor utdanningen? Leste noe om at man må ha 3 i norsk og matte. Har 6 i matte, og og 49 studiepoeng. Men i norsken er det dårligere. Lærer min ga meg 2 i bokmål, og Nynorsk. Men jeg fikk 5 på eksamen i bokmål( vet det høres sykt ut, men han likte meg virkelig ikke, og det var forsent å klage på standpunktkarakteren når jeg hadde fått eksamensresultatet) fikk dog 2 i nynorsk.

Hvilken karakter har jeg da i norsk?

5+2+2+2/4 =2,75. Som er snittet av norsk karakterene mine

eller 5+2/2 =3,5 som er snittet på bokmålkarakterene mine

Er så surt om jeg ikke kan bli lærer fordi en maktsyk lærer skulle ødelegge for meg. Hadde 5 i norsk bokmål 1. og 2. året også, men så fikk vi ny lærer i 3. Og han ga meg konsekvent 2-, med beskjeden: du kan bedre. Var så herlig å få fem på eksamen, har vurdert om jeg skal ta turen opp på skolen bare forå vise han.

Først: Ikke skyld på læreren...ikke alle er like gode nei, men om du virkelig kan pensum er det ikke verre enn å ta eksamen opp igjen!

Nå vet jeg ikke riktig om du har fått svar på spørsmålene dine her. Men om du skal inn på LEKTOR er det andre krav enn om du skal inn på ALMENNLÆRER. Husk det.

Søkere til Lektorprogrammet, studieretningen Realfag må ha minimum 35 skolepoeng og et gjennomsnitt på minimum karakteren 3,0 i norsk. Så har du under 3 må du ta dette opp. Dette gjelder om du søker realfagslinjen.

I tillegg må du ha:

Matematikk R1 eller Matematikk (S1+S2) og enten

Matematikk (R1+R2) eller

Fysikk (1+2) eller

Kjemi (1+2) eller

Biologi (1+2) eller

Informasjonsteknologi (1+2) eller

Geofag (1+2) eller

Teknologi og forskningslære (1+2)

Håper dette gjorde det lettere for deg. Husk at det viktigste er at du liker hva du studerer og gleder deg til å lære det bort! De beste lærerne er de som liker faget sitt ;)

Lenke til kommentar

Jeg vet at det er helt standar å skylde på læreren:P "Jeg fikk dårlig karakter pga. læreren sugde, blablablabla osv".

Jeg er ikke blandt de, har heller ikke sakt at han var en dårlig lærer. Får du dårlig karakter er det pga deg selv er regelen. Fikk 2 i nynorsk av samme lærer, helt greit det. Fortjente ikke noe bedre, kan ikke nynorsk.

Men når du går fra karakteren 5 første og andre året på videregående. Så får du ny lærer som konsekvent gir deg 2 på alle stiloppgaver. Også kommer du til eksamen og får 5. Kan man ikke da stille spørsmål med lærerens karaktersetting? Jeg følte at siden jeg skrev på data så trakk han meg i karakter.

Skjønner ikke hvorfor dere har så skinnhellig tro på at lærere gjør alt riktig. Ikke kom å si at ikke det er en god del subjektiv karaktersetning spesielt i norskfagene. Har alltid vært godt likt av lærere noe som har gitt store fordeler til tider. Har faktisk opplevd å få 4 i nynorsk, hvor den sterkeste karakteren jeg fikk i løpet av et helt år var 4/3 og resten var 3'ere. Læreren sa bokstavelig talt at siden jeg hadde skrivevansker så skulle ikke nynorsken ødelegge for karakterkortet mitt(dette var i 10. klasse).

Formen, forklar? Hadde jeg hatt en sammenhengende dårlig form i et år da? også plutselig lært meg å skrive på eksamen?

Men gidder ikke diskutere dette mere, blir bare min subjektive mening mot deres.

OT: Jeg kan ta PPU ja, men da må jeg fullføre studiet først. Jeg vet at det ikke er noe problem og ta opp eksamen om du kan pensummet. Men skal du ta opp norsk må du ta opp alle tre fagene. Jeg studere fortiden fulltid på Uib(tar 30 poeng i matte neste halvår).Så det kan bli litt mye, pluss at det er en stund siden jeg hadde norsk. Så om det finnes andre måter å komme in på lærerhøgskoler enn gjennom direkteopptak så hadde det vært fint. Jeg lurer på om jeg kan melde meg opp til PPU, også søke om inpass til lærerøgskolen, noen som vet om det går?

Endret av ad.pro.pl.
Lenke til kommentar

For å få plass på PPU må du allerede ha avlagt minst 180 studiepoeng og ha ett eller to fag du kan undervise i (dvs, ett eller to fag der du har avlagt minst 60 studiepoeng). Så når du har avlagt PPU er du ferdig lærer.

All søknad til lærerprogrammer og lektorprogrammer går via Samordna Opptak, med unntak av direkte opptak til PPU.

Lenke til kommentar
For å få plass på PPU må du allerede ha avlagt minst 180 studiepoeng og ha ett eller to fag du kan undervise i (dvs, ett eller to fag der du har avlagt minst 60 studiepoeng). Så når du har avlagt PPU er du ferdig lærer.

All søknad til lærerprogrammer og lektorprogrammer går via Samordna Opptak, med unntak av direkte opptak til PPU.

Takk, viste ikke at jeg måtte ha minst 60 studiepoeng i et fag. Ender opp med 180 poeng og minst 60 poeng i matte så det blir ikke noe problem. Er det noen andre krav til PPU, karakterer feks? Vi må ha C i snitt for å bli tatt opp til master.

Endret av ad.pro.pl.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...