Gå til innhold

Blir jeg overvåket?

Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070

Jeg og en kompis var inne og tullet litt på chat.no for en stund siden...

Etterpå når jeg var på MSN la jeg merke til en blinkende gul firkant rundt MSN-vinduet, akkurat som når du bruker et screen capture program som filmer skjermen.

Hørte litt rundt og søkte på nettet, og fikk høre at jeg er overvåket av PST (politiet). Vet jo at politiet holder vakt på chatsider, men fikk ikke noen god følelse når de plutselig overvåker hele PC-en min :S

Vet ikke om jeg fortsatt blir overvåket eller hva som egentlig skjer...

Noen som kan hjelpe? Hvordan finner jeg ut om jeg blir overvåket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-98070

Overvåker de kun skjermen? De har ikke tilgang til mine filer...?

Denne rammen var kun rundt MSN vinduet, så virket som de bare overvåket MSN. (selvom det er litt ulogisk, de må vel kunne se hele skjermen min?)

Skjønner at de ville overvåke MSN etter vi var inne på chat.no for å sjekke at det ikke foregikk noe ulovlig, men de fortsetter vel neppe å overvåke meg etterpå? Hvordan finner jeg ut om de fortsatt følger med? Har ikke sett blinkene siden, men tenker jo også de kan ha skjult seg da de så at jeg begynte å lete etter info om overvåking, og skjøtne at de er sett...

Lenke til kommentar

Bare fordi man er paranoid så betyr det ikke at noen IKKE følger etter en.

Men seriøst. PST overvåker deg garantert ikke. Og hadde de gjort det, noe de ikke gjør, så hadde ikke du merket det. At du merker at det er noe unormalt med maskinen har mest sannsynlig noe med virus, spyware(spionprogramvare), trojanske hester eller endring av innstillinger(nye programmer?).

Lenke til kommentar

Ble litt nyskjerrig jeg..

Gul firkant rundt msn vinduet? Er det en integrert funksjon i MSN spesiellt laget for PST og andre overvåkningsinstanser?

Synes dette høres veldig usannsynlig ut, noen som kan utdype dette?

Eventuellt er trådstarter helt ute å kjøre?

Men hva kan det ha vært? Jeg har aldri hatt noen gul ramme der, ei heller har jeg sett en gul ramme rundt skjermen hvis jeg har brukt vnc eller andre ting for å koble til remote for å kontrollere eller sjekke...

Lenke til kommentar

Skjønner at det kan være vanskelig å dy seg, men prøv å svare seriøst ;)

Selvfølgelig blir du ikke overvåket av PST. De har hverken ressurser, lyst eller behov for å overvåke deg. Både skjermen og filene dine er trygge fra politiet.

Det er sannsynligvis en helt naturlig grunn for det gule vinduet, men det skader selvfølgelig ikke å ha fungerende antivirus og antispyware i tillegg til en brannmur på maskinen din. Trenger du hjelp med det så kan du benytte deg av den dedikerte kategorien på forumet ]dedikerte kategorien på forumet[/url] :)

Lenke til kommentar
Politiet i Norge har lite nok ressurser til at de skal i tillegg skal klare å overvåke chatsider på internett, hehe. Det må i så fall være om de skal rulle opp pedofiliringer e.l.

http://digital.no.msn.com/article.aspx?cp-documentid=9445569

Nå var det chat-siden det var snakk om, ikke MSN. De kan jo ikke ha sett hva som skjedde der, og så sett på MSN-klienten hans etterpå. :/

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Politiet i Norge har lite nok ressurser til at de skal i tillegg skal klare å overvåke chatsider på internett, hehe. Det må i så fall være om de skal rulle opp pedofiliringer e.l.

Når jeg åpnet den linken dær så logget MSN seg av, fikk beskjed at jeg logget på en annen plass. Når jeg så logget på på min maskin igjen så fikk jeg beskjed i samtaleruten som var åpen at samtalen vistes på flere plasser.

Hva betyr det da?

Siden jeg linket til forteller at politiet i Norge er kun et tastetrykk unna tullinger som prøver seg på barn. Men jeg vil gjerne understreke at en slik knapp (som ble omtalt i artikkelen) kan fort bli misbrukt av nettopp barna.

Lenke til kommentar

Nå var det chat-siden det var snakk om, ikke MSN. De kan jo ikke ha sett hva som skjedde der, og så sett på MSN-klienten hans etterpå. :/

Aner ikke hvordan slike chattesider fungerer :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Jeg er ikke redd ettersom jeg ikke har gjort noe ulovlig, men det er selvfølgelig ubehagelig... jeg skjønner heller ikke vitsen med en gul firkant, fikk høre at det kunne være en bug i programmet overvåkeren bruker.

Skjønner selv at det er lite sannsnylig politiet gidder å overvåke meg, men det kan jo være en random hacker tulling, og det er heller ikke spesielt betryggende.

Jeg sjekket utgående trafikk i windows ledetekst, det var en ukjent IP adresse som forsvant etterpå...

De som kaller meg paranoid og bare ler av emnet hadde hatt godt av å oppleve noe lignende selv, du skal være både dum og likegyldig hvis du bare gir f.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070
Hadde ikke vært mulig å se en screenie av denne fine gule firkanten da?

:)

Nei, tenkte på å ta bilde av det, men den var bare på skjermen i noen få sekunder. Har ikke sett den siden...

Lenke til kommentar
Jeg sjekket utgående trafikk i windows ledetekst, det var en ukjent IP adresse som forsvant etterpå...

De som kaller meg paranoid og bare ler av emnet hadde hatt godt av å oppleve noe lignende selv, du skal være både dum og likegyldig hvis du bare gir f.

ville likegodt si en ikke eksisterende eller dårlig brannmur også er gi litt f. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...