RamGuy Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Hei, Jeg har nå fått meg en 100% fast jobb, noe som betyr endel slanter i kasse, derfor vurderer jeg nå diverse "sparetiltak", noe jeg aldri har tenkt over tidligere. Du kan si at jeg er fullstendig amatør innenfor alt som har med bank, sparekonto, andre type konto osv.. Jeg har i over et år jobbet som deltidsansatt og fått inn omlag 8'000kr kroner utbetalt hver måned, disse har glidd rett inn på min Skandiabanken konto, noe som har vært helt greit da disse pengene stort sett forsvinner like fort som de kommer inn på konto, men ettersom jeg nå er fastansatt og har en utbetalt lønn på ca 18000kr (etter skatt) og ca 24000kr fra og med Januar så vurderer jeg sterkt å ha en fast overføring som går direkte inn på en sparekonto, så jeg ikke sløser bort alle pengene til en hver tid. Er det noe jeg som 19åring burde tenke på ved valg av sparekonto? Hva er de beste alternativene, hvordan finne de beste alternativene? Hva er de forskjellige alternativene? Har også hørt om muligheten for BSU (boligsparing for ungdom), som skal gi en skattereduksjon på rundt 3000kr i året? Som sagt, er fullstendig blank på området, så om noen har tid til å forklare meg litt om temaet, hva jeg skal se etter osv, så ville jeg satt veldig stor pris på det! Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Så lenge du har skattbar inntekt er BSU absolutt å foretrekke. Men husk du låser de pengene til du en dag kjøper bolig. Fordelene med BSU er at renten gjerne er noe høyere der enn i andre spareprogrammer samtidig så får du en skattereduksjon på 20% av innsatt beløp i løpet av året. Altså sparer du 20k som er maks per år så får du 4000 mindre i skatt det året. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Siden du har konto i Skandiabanken er det gjort i en håndvending å opprette BSU-konto. Og det er en god idé. Lenke til kommentar
Ca3 Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Sjekk finansportalen.no for oversikt over best innskudsrente. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 (endret) BSU-konto er nevnt, men sett deg inn i betingelsene. Må si jeg har veldig sans for BNbank: https://www.bnbank.no/wps/portal/9235/!...ZJQjEwMzM!/ I tillegg til gunstige brukskontobetingelser får du ekstra høy rente på sparekonto ved å binde beløpet fra 6-12 mnd. Dette er tidligere Glitnir som er oppkjøpt av Sparebank1 og omfattes (som alle norske banker) av bankgarantifondet. Husk altså å skille de som gir brukbar rente fra første krone fra de som krever et visst beløp. Sparing ellers: Nordax Finans er et svenskeid selskap med avdelingskontor i Norge og gir svært gode rentebetingelser. Omfattes av det svenske bankgarantifondet. Men - her er jeg ikke sikker på om du får rente av det norske beløpet for du setter pengene inn på svensk kontonummer og med dagens kurs blir sparebeløpet lavere. Dette kan du jo sjekke selv om du vil. Du får vel få en link også: https://www.nordaxfinans.no/ Ellers er det veldig god sparing i å lære seg å "snu på skillingen" dvs tenke seg om og være litt kritisk til eget pengeforbruk. En annen måte å sikre økonomien på kan være å skaffe seg en god reiseforsikring bl.a. (en som ikke krever overnatting og som dekker omtrent alt utenfor hjemmet). Endret 5. november 2009 av fjellreven1 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) http://www.finansportalen.no/ Jeg hadde nok også skiftet brukskonto. Skandiabanken har dårlig rente og da hjelper det ikke at nettbanken ser litt proff ut. Les her: http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=550352 Sparepengene mine har jeg hos sparesmart.no, er litt skeptisk til om NordaxFinans bare er en døgnflue. Endret 6. november 2009 av Wisd0m Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Har også hørt om muligheten for BSU (boligsparing for ungdom), som skal gi en skattereduksjon på rundt 3000kr i året? BSU er supert det, desidert best effektiv rente om man tar med skattefradraget i regnestykket. Bare pass på betingelsene, du kan ikke ta ut pengene før du kjøper bolig og du går glipp av fremtidig skattefradrag om du ikke tjener nå til å ta ut alt nå. Jeg ville laget en vanlig sparekonto først, så åpnet BSU når saldo der er 3-4 månedslønninger. Kjenner folk som går rundt å betaler på bruktbillån til 6-7% rente mens dem samtidig har lagt pengene sine i BSU. Det er ikke god butikk, så tenk at det må være frie midler til sånt før man låser ned kapitalen sin i BSU. Lenke til kommentar
rarnfinn Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Har også hørt om muligheten for BSU (boligsparing for ungdom), som skal gi en skattereduksjon på rundt 3000kr i året? BSU er supert det, desidert best effektiv rente om man tar med skattefradraget i regnestykket. Bare pass på betingelsene, du kan ikke ta ut pengene før du kjøper bolig og du går glipp av fremtidig skattefradrag om du ikke tjener nå til å ta ut alt nå. Jeg ville laget en vanlig sparekonto først, så åpnet BSU når saldo der er 3-4 månedslønninger. Kjenner folk som går rundt å betaler på bruktbillån til 6-7% rente mens dem samtidig har lagt pengene sine i BSU. Det er ikke god butikk, så tenk at det må være frie midler til sånt før man låser ned kapitalen sin i BSU. Hvordan har du regnet deg frem til at dette ikke er god butikk?? Venter spent på det regnestykket!!! Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 (endret) Har også hørt om muligheten for BSU (boligsparing for ungdom), som skal gi en skattereduksjon på rundt 3000kr i året? BSU er supert det, desidert best effektiv rente om man tar med skattefradraget i regnestykket. Bare pass på betingelsene, du kan ikke ta ut pengene før du kjøper bolig og du går glipp av fremtidig skattefradrag om du ikke tjener nå til å ta ut alt nå. Jeg ville laget en vanlig sparekonto først, så åpnet BSU når saldo der er 3-4 månedslønninger. Kjenner folk som går rundt å betaler på bruktbillån til 6-7% rente mens dem samtidig har lagt pengene sine i BSU. Det er ikke god butikk, så tenk at det må være frie midler til sånt før man låser ned kapitalen sin i BSU. Hvordan har du regnet deg frem til at dette ikke er god butikk?? Venter spent på det regnestykket!!! Effektiv rente på bruktbillån rundt 100k er fort opp i 7-9% effektiv rente, avtaler inngått i fjor eller tidligere er kanskje enda høyere. Innskuddsrente i BSU er rundt 4%. Skattefradraget trekker opp, men det kan utsette å ta ut også, det forsvinner ikke. OP er 19 og vil sannsynligvis ikke få finansiering til veldig gode betingelser, så om han ønsker f.eks å kjøpe bil de nærmeste årene vil innskudd i BSU kunne være fordyrende. Så ja, å ta ut skattefradraget tildligere enn man må, om man samtidig binder opp penger som kan komme godt med til invisteringer som kommer før bolig, er ikke nødvendigvis alltid god butikk. For all del, BSU er bra greier det. Men ikke som første ordning og ihvertfall ikke som eneste spareordning. Endret 9. november 2009 av MailMan13 Lenke til kommentar
rarnfinn Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Hvordan har du regnet deg frem til at dette ikke er god butikk?? Venter spent på det regnestykket!!! Effektiv rente på bruktbillån rundt 100k er fort opp i 7-9% effektiv rente, avtaler inngått i fjor eller tidligere er kanskje enda høyere. Innskuddsrente i BSU er rundt 4%. Skattefradraget trekker opp, men det kan utsette å ta ut også, det forsvinner ikke. OP er 19 og vil sannsynligvis ikke få finansiering til veldig gode betingelser, så om han ønsker f.eks å kjøpe bil de nærmeste årene vil innskudd i BSU kunne være fordyrende. Så ja, å ta ut skattefradraget tildligere enn man må, om man samtidig binder opp penger som kan komme godt med til invisteringer som kommer før bolig, er ikke nødvendigvis alltid god butikk. For all del, BSU er bra greier det. Men ikke som første ordning og ihvertfall ikke som eneste spareordning. Det er uansett lønnsomt å sette de 20.000 inn på BSU dersom en har økonomi til å la være å bruke de. Ta heller lån på bilen med den % sats som du får. Rentekostnaden av 20.000 på billån på 9% er 1800 i året (særdeles dårlig rente om du har så høy). Gevinsten på BSU er 4% rente + = 800 + Skattefradrag 4000,- = 4.800 - 1800 = 3.000 i netto fortjeneste rundt regnet. Det lønner seg stort sett alltid å spare ved BSU - dersom en kan avstå midlene frem til en skal skaffe seg bolig. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 (endret) Det er uansett lønnsomt å sette de 20.000 inn på BSU dersom en har økonomi til å la være å bruke de. Ta heller lån på bilen med den % sats som du får. Rentekostnaden av 20.000 på billån på 9% er 1800 i året (særdeles dårlig rente om du har så høy). Jeg har ikke billån, men med et så lite lånebeløp som 20000 vil de første 1300,- tinglysningsgebyr alene utgjøre over 6% effektiv rente om du betaler ned over 1-2 år, med en god nominell rente i dag rundt 5% er du i nesten 12%. Er det oppstartsgebyr på "normalnivå" også kommer du rundt 20-30% effektiv på et sånt lite beløp. (DNB tar f.eks 1960,- i oppstart for sin "Ung bil" ) Kontokreditt / kredittkort er normalt billigere med de beste kortene til 12-14% rente om man skal finansiere kjøp til under ca 50k. Det får man dog ikke som 19-åring. Gevinsten på BSU er 4% rente + = 800 + Skattefradrag 4000,- = 4.800 - 1800 = 3.000 i netto fortjeneste rundt regnet. Skattefradraget forsvinner ikke, man utsetter det. Man begynner ikke å tape det før man er 27 og fremdeles ikke har satt inn noe, ingen grunn til å ha det travelt med å hente ut det med en gang. Det man taper er renteinntekter på skattefradraget, som i dette tilfellet er ca 160,- for 4000 i et år. Korrekt blir da: Gevinsten på BSU er 4% rente = 800 + (Renter av skattefradrag neste år) 160,- = 960 - 1800 = 840 i underskudd Forutsatt at man får låne til den svinaktige gode renten på 9% effektiv. Endret 9. november 2009 av MailMan13 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå