RamGuy Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Hei, Jeg har nå fått meg en 100% fast jobb, noe som betyr endel slanter i kasse, derfor vurderer jeg nå diverse "sparetiltak", noe jeg aldri har tenkt over tidligere. Du kan si at jeg er fullstendig amatør innenfor alt som har med bank, sparekonto, andre type konto osv.. Jeg har i over et år jobbet som deltidsansatt og fått inn omlag 8'000kr kroner utbetalt hver måned, disse har glidd rett inn på min Skandiabanken konto, noe som har vært helt greit da disse pengene stort sett forsvinner like fort som de kommer inn på konto, men ettersom jeg nå er fastansatt og har en utbetalt lønn på ca 18000kr (etter skatt) og ca 24000kr fra og med Januar så vurderer jeg sterkt å ha en fast overføring som går direkte inn på en sparekonto, så jeg ikke sløser bort alle pengene til en hver tid. Er det noe jeg som 19åring burde tenke på ved valg av sparekonto? Hva er de beste alternativene, hvordan finne de beste alternativene? Hva er de forskjellige alternativene? Har også hørt om muligheten for BSU (boligsparing for ungdom), som skal gi en skattereduksjon på rundt 3000kr i året? Som sagt, er fullstendig blank på området, så om noen har tid til å forklare meg litt om temaet, hva jeg skal se etter osv, så ville jeg satt veldig stor pris på det! Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Så lenge du har skattbar inntekt er BSU absolutt å foretrekke. Men husk du låser de pengene til du en dag kjøper bolig. Fordelene med BSU er at renten gjerne er noe høyere der enn i andre spareprogrammer samtidig så får du en skattereduksjon på 20% av innsatt beløp i løpet av året. Altså sparer du 20k som er maks per år så får du 4000 mindre i skatt det året. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Siden du har konto i Skandiabanken er det gjort i en håndvending å opprette BSU-konto. Og det er en god idé. Lenke til kommentar