Gå til innhold

hva er forskjellen på 230v høyttalere og 12v høyttalere?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et spørsmål om 230v og 12v høyttalere: Er det egentlig noen forskjell? Jeg har sett en subwoofer på 400w (ment for 230v) og en subwoofer på 1300w (ment for 12v) og mener at de spilte cirka likt. Min mening på dette er at forskjellen på volten er grunnen til den store forskjellen på watt. Er det noen som kan bekrefte dette? Også har jeg et til spørsmål: Kan man bruke (230v) høyttalere på en (12v) cd-spiller eller omvendt? Takk for alle svar:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg har et spørsmål om 230v og 12v høyttalere: Er det egentlig noen forskjell? Jeg har sett en subwoofer på 400w (ment for 230v) og en subwoofer på 1300w (ment for 12v) og mener at de spilte cirka likt. Min mening på dette er at forskjellen på volten er grunnen til den store forskjellen på watt. Er det noen som kan bekrefte dette? Også har jeg et til spørsmål: Kan man bruke (230v) høyttalere på en (12v) cd-spiller eller omvendt? Takk for alle svar:D

Hei, alt det der er helt meningsløse begreper. Watt-oppgivelsen er nesten alltid et rent salgstrick. Og det er ikke noe som heter 230V høyttaler.

Det er vel noen som har gjort et forsøk på å skille høttalere som er beregnet på vanlige stereoanlegg som går på nettstrøm, fra mere portable greier, bil eller pc høyttalere (det er den innebyggedet forsterkeren som drives av 230 eller 12 Volt, akkurat hvor mye volt den leverer til selve høyttalerboksen er rett og slett avhengig av hva du stiller volumet til).

En typisk høyttaler til hjemme-anlegget vil ofte være tungdrevet, dvs kreve mye volt/strøm for å spille høyt. Men du kan godt koble den til bilradio eller pc uten at noe går i stykker, du må bare skru opp for volumet og det blir aldri veldig høyt. Med en veldig lettdrevet ht til hjemmeanlegget -de finnes- vil du kunn få rimelig høy lyd på også på 12Volts anlegget. Motsatt kan du godt koble en bilhøyttaler tii hjemmeanlegget, bare vær forsiktig med volumrattet.

Endret av ols
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...