Daniboy89 Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 En kompis som brakk ryggen på et bigjump en gang. Han klarte seg etter noen måneders rehabilitering, men kunne blitt lam/dødd. oii, han brukte vell de skinnene? Lenke til kommentar
Daniboy89 Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Nope fett, da trenger man ikke skinne da.. eller et engangstillfelle at han overlevde da? Lenke til kommentar
lain Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Skinne og hjelm er noe man BØR ha når man driver med hopp spesielt. Kjenner selv flere som har tatt ryggen, dette er ikke store kostnaden, skal heller ikke mye til, et lite hopp kan være like farlig som et stort, faller du feil, faller du feil, og har du ikke skinne da, er det kun kroppen som tar smellen. Hjelm er også noe man bør ha i park, bør egentlig ha begge deler uansett om man kjører ski/snowboard, hjernen er noe du gjerne ønsker å holde i god stand. Er heller ikke store smellen du skal ha her før det kan både gjøre deg til grønnsak eller ta livet ditt, om du er uheldig. Men du skriver riktig, man trenger ikke skinne, man trenger ikke hjelm, man trenger heller ikke vett eller ferdigheter, men si gjerne ifra hvor du kommer til å kjøre, så jeg slipper å være i nærheten. Lenke til kommentar
Daniboy89 Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Skinne og hjelm er noe man BØR ha når man driver med hopp spesielt.Kjenner selv flere som har tatt ryggen, dette er ikke store kostnaden, skal heller ikke mye til, et lite hopp kan være like farlig som et stort, faller du feil, faller du feil, og har du ikke skinne da, er det kun kroppen som tar smellen. Hjelm er også noe man bør ha i park, bør egentlig ha begge deler uansett om man kjører ski/snowboard, hjernen er noe du gjerne ønsker å holde i god stand. Er heller ikke store smellen du skal ha her før det kan både gjøre deg til grønnsak eller ta livet ditt, om du er uheldig. Men du skriver riktig, man trenger ikke skinne, man trenger ikke hjelm, man trenger heller ikke vett eller ferdigheter, men si gjerne ifra hvor du kommer til å kjøre, så jeg slipper å være i nærheten. KJøper ikke skinne og hjelm med det første, men når jeg prøver meg på større hopp så skal jeg så klart ha hjelm og skinne! overalt så du kommer nok til å støte på meg før eller siden, hehe Lenke til kommentar
lain Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Poenget mitt var at det ikke er bare store hopp som er "farlige", en jeg kjørte litt med for endel år siden knakk ryggen på en liten kul, pga han traff kulen foran feil, og dermed landet på neste på ryggen. Skal du hoppe, vil jeg påstå det er uansvarlig å ikke ha skinne og hjelm. Og dette burde være en grei ting å få støtte til av sine foreldre. Er bare å vise til div statistikk ifra skianleggene, om det ikke kan slå feil vei, og bli nektet å kjøre ski da ^^ Lenke til kommentar
Daniboy89 Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Poenget mitt var at det ikke er bare store hopp som er "farlige", en jeg kjørte litt med for endel år siden knakk ryggen på en liten kul, pga han traff kulen foran feil, og dermed landet på neste på ryggen. Skal du hoppe, vil jeg påstå det er uansvarlig å ikke ha skinne og hjelm. Og dette burde være en grei ting å få støtte til av sine foreldre. Er bare å vise til div statistikk ifra skianleggene, om det ikke kan slå feil vei, og bli nektet å kjøre ski da ^^ har ikke no masse erfaring så skal ikke si imot, men følge rådet å kjøpe det. Er vell d beste d. ^^ Lenke til kommentar
lain Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Er jo ditt valg til slutt, men mange skader som kunne vært unngått om folk brukte hjelm, skinne og håndledsbeskyttere (snowboard). Det går som oftest bra, etter nok uker rehab osv, eller gips i 4-5 uker, men hvorfor ta sjansen? Skinne er 600-2000 kroner ut ifra modell og type. Hjelm er alt ifra 7-800 til 5000, her spiller vekt og type endel inn på prisen. Viktig at den sitter godt, som i behagelig å bruke, så man faktisk bruker den, i stedet for å spare 250 kroner og den blir liggende igjen hjemme. Gjelder forsåvidt både hjelm og skinne. Men som sagt, din kropp, og jeg kjørte selv i mange år uten både hjelm og ryggplate, og var veldig heldig, hadde et par stygge fall og min del hjernerystelser, men ingen brudd. Tok til vettet noen år siden, først med skinne, så etter et år på søken etter "min" hjelm, ble det også kjøpt inn. Lenke til kommentar
Berniy Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Hvis du ikke vet det er Rygg plate og Hjelm påbudt i alle ski bakker i Norge. Jeg holdt på og miste sesong kortet mitt på og ikke kjøre med hjelm ENGANG. En skipatrulie tok fra meg kortet og ba mine foreldre og meg komme ned til heisbua fordi det er PÅBUDT og kjøre med HJELM. Jeg fikk tilbake kortet, men en advarsel står i systemet til heis eiern enda. Hvis du ikke hae hjelm eller "Skinne" har du egentlig ingen ting og gjøre i bakken mener DE SOM EIER DEN! Lenke til kommentar
Daniboy89 Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Hvis du ikke vet det er Rygg plate og Hjelm påbudt i alle ski bakker i Norge. Jeg holdt på og miste sesong kortet mitt på og ikke kjøre med hjelm ENGANG. En skipatrulie tok fra meg kortet og ba mine foreldre og meg komme ned til heisbua fordi det er PÅBUDT og kjøre med HJELM. Jeg fikk tilbake kortet, men en advarsel står i systemet til heis eiern enda. Hvis du ikke hae hjelm eller "Skinne" har du egentlig ingen ting og gjøre i bakken mener DE SOM EIER DEN! Du tar feil der du sier at det er påbudt på ALLE skibakker i norge! Jeg skal så klart kjøpe hjelm og skinne, punktum. hva synes dere om denne btw? http://www.sierratradingpost.com/i/88472,,...MTB-Helmet.html Lenke til kommentar
Berniy Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Skulle brukt "mange" men same shit, en god del bakker vil ikke ha ansvar for at folk kjører uten hjelm og skinne hvis de skader seg. Det blir så mye tull med forsikring og slikt. Full face helmet er ikke akkurat det jeg ville anbefalt, litt upraktisk hvis du skal hoppe og være i park. Lenke til kommentar
lain Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Full face hjelm kan være nyttig i sin setting den, beskytter kjeve/munn. Og det er bare BS at det er påbudt, det er et fåtall anlegg jeg har sett krever at man bruker hjelm/skinne. Det at de er redde for forsikringsproblemer er også rart, da så lenge ikke det er en direkte feil på anlegges side (hopp som ender i en bergvegg, tråkkemaskin som rygger over deg osv) er det ditt eget ansvar det går på. Men du kan gjerne vise til dokumentasjon på motsatt om du har. Lenke til kommentar
Daniboy89 Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Full face hjelm kan være nyttig i sin setting den, beskytter kjeve/munn. Og det er bare BS at det er påbudt, det er et fåtall anlegg jeg har sett krever at man bruker hjelm/skinne. Det at de er redde for forsikringsproblemer er også rart, da så lenge ikke det er en direkte feil på anlegges side (hopp som ender i en bergvegg, tråkkemaskin som rygger over deg osv) er det ditt eget ansvar det går på. Men du kan gjerne vise til dokumentasjon på motsatt om du har. Litt upraktisk i bakke ja, hehe. Enig der, det kan jo umulig være skianlegget sin feil at man krasjer i et tre, hopper og faller osv. Men når det er noe feil på annlegget er det de som har ansvaret! Lenke til kommentar
Madeo Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Ikke akuratt en hjelm som falt i min smak, men for all del, den beskytter jo bare mer. Bern, Sweet, Giro, R.E.D osv er merker som lager kule og sikre hjelmer Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 (endret) Hjelm anbefales. Var dum nok til å ikke bruke det selv en gang. Hoppet på et hopp, som gikk rett i dass, landet i bakken med hodet først, med isete føre. Ble lagt inn på sykehus, legene trodde jeg hadde hjerneblødning. Satt igjen med en kraftig hjernerystelse. Nå sitter alltid hjelmen på! Endret 21. desember 2009 av Vertical^ Lenke til kommentar
Hanihagen Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 ville heller kjøpt ryggskinne før hjelm. Lander du på hode, så hjelper ikke en hjelm mot og knekke nakken. Lander du på hode, så har du kjørt over evnene dine også. Det er viktig og begynne smått som folk har sakt. Og helst i løssnø. Og apropo 360, så kan det være smart og stå på bakken uten ski. ta endel 360ier. Husk og få med overkroppen, altså skuldrene og hode. Får du med overkroppen, så føler underkroppen automatisk med. Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 (endret) Tja. Ryggskinnen beskytter jo ikke nakken noe særlig den heller da. red.:Så er det jo viktig å se på hvilke måter en nybegynner har størst mulighet for å falle på i starten. Større sjans for at han slår hodet enn at nakken/ryggen er utsatt mener jeg(ut i fra egne erfaringer). Endret 22. desember 2009 av EB_Veyron Lenke til kommentar
7ertzen Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Bruk hjelm!!! Ryggskinne anbefaler jeg også. Lær og bli trygg på å snurre rundt slik at du kan renne baklengs. Det er egentlig ikke så vankselig når du har stått så lenge på carvingski. Twintip albefales <3 Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå