Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor selge biler med nedtrimmet motor?


Blabla1

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har bestilt en Audi A4 2.0 tdi 120 hk. Jeg årket ikke å bruke 30k til for en 136 hk motor. Forskjellen virket så liten. Bilen har jeg ikke fått enda. Men i kveld leste jeg litt om spesifikasjonene til de forskjellige motorene, og både ytelsen og forbruksforskjellen var stor. Så leser jeg at bilen er nedtrimmet. Det verste er at bensinforbruket blir enda høyere. Så irriterende at jeg ikke gikk for en større motor. Så lurer egentlig på følgende;

 

Er det "sundt" for motoren at den er trimmet ned? Hva er poenget? Kan jeg få motoren til normal igjen uten store konsekvenser?

Endret av Zonked223
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pris per hestekreft er relativt høy. :)

Så det er nok for å senke prisen, og tviler det er spesielt mange andre land enn Norge som har akkurat denne motorutgaven.

 

Det er velkjent at chipping av motor kan føre til lavere bensinforbruk (og kraftigere motorytelse selvsagt).

 

Motoren kan chippes til originalt (eller mer), men det liker selvsagt ikke Møller, og den norske stat vil ha penger av deg. :)

Lenke til kommentar

Volvo tilbyr 2,4-liters femsylindrede dieselmotorer i de litt større modellene. 2010-utgavene har to typer med twin-turbo. 420 Nm i begge, men den ene har 205 hester og den andre har 163 hester. I en diesel har momentet veldig mye å si, og dermed har begge motorene sterke ytelser. Prisforskjellen på de to alternativene er vel ca 80 000 kr. Er rimelig sikker på at over 50 000 av disse er ekstra avgifter til staten, da det i Sverige bare er 20 000 som skiller dem. Kan også nevne at 205-hestern er ganske sjelden, og jeg har inntrykk av at det er flere som går for enkelt-turbo med 175 hester istedet...

Lenke til kommentar

Sorryyy! Er diesel jeg har bestilt. Er så vant til bensin jeg. Fy f*** Uretferdig utgifter, men jeg kan ikke gjøre noe med et uansett.

 

Offtopic: Jeg har siste sjanse til å velge utstyr, så jeg står mellom hvit og svart farge. Noen råd? :p Syns hvit ser bedre ut, men har hørt at det er vanskelig å selge da.

Endret av Zonked223
Lenke til kommentar
Hvit blir møkkete.

Svart blir møkkete.

 

Hvilken farge blir ikke møkkete?

Møkkete farger blir ikke så møkkete. Du ser den i hvert fall ikke så godt. Min bil er en slags beige metallic. Fargen heter cappuccino, oppkalt etter italiensk kaffe med melk. Jeg har aldri hatt en bil hvor møkka synes så dårlig som på den.

 

Ellers er det vel ikke bare i Norge hvor man tar avgifter utfra diverse motorbaserte parametre, selv om de politikerne flertallet av oss stemmer på lar oss betale mer enn i andre land. Jeg tror ikke VAG lager de små tsi motorene på 1,2 og 1,4 liter bare for oss. Og deres gamle 1,9 TDI har blitt blitt overtatt av en 1,6 med omtrent samme ytelse.

 

Jeg prøvde nylig en Octavia med 1,4 liters tsi på 122 hk. Hvis jeg ikke hadde visst bedre ville jeg ha tippet at den hadde hatt en toliters motor. Den var sprek nok for mitt behov og norske fartsgrenser.

Lenke til kommentar
Ellers er det vel ikke bare i Norge hvor man tar avgifter utfra diverse motorbaserte parametre, selv om de politikerne flertallet av oss stemmer på lar oss betale mer enn i andre land. Jeg tror ikke VAG lager de små tsi motorene på 1,2 og 1,4 liter bare for oss. Og deres gamle 1,9 TDI har blitt blitt overtatt av en 1,6 med omtrent samme ytelse.

 

Registreringsavgiftene beregnes ikke lenger etter slagvolum.

 

De TSI motorene går for å ha høyere ytelser enn oppgitt fra fabrikk.

Lenke til kommentar
Forskjellen er de fargene du ser på 99% sikkert ikke er metallic, og hvem kjøper biler uten metallic lakk i 2009???

 

Det kommer jo an på hva man ønsker å bruke penger på. Jeg for min del bruker heller 10 000 kr på en ny racersykkel, enn metallic-lakk på bilen. Men du prioriterer sikkert annerledes.

Lenke til kommentar
Så leser jeg at bilen er nedtrimmet. Det verste er at bensinforbruket blir enda høyere. Så irriterende at jeg ikke gikk for en større motor. Så lurer egentlig på følgende;

 

Er det "sundt" for motoren at den er trimmet ned? Hva er poenget? Kan jeg få motoren til normal igjen uten store konsekvenser?

 

Dette er et forsøk på å svare på spørsmålene som trådstarter stilte:

 

Den motoren som sitter i bilen du har kjøpt, altså en 120hk 2.0 liter diesel ble utviklet eller "nedtrimmet" fra 140hk-modellen som eksisterte på dette tidspunktet. Dette var et ledd i utviklingen av en TDIe modell som hadde denne motoren samt svært lavt forbruk/utslippstall. Varianten uten "e", altså bilen med 120hk motor men uten den drivstoffoptimaliseringen til TDIe-modellen, hadde også lavere forbruk enn bilen med 140hk-motoren.

 

Nå har Audi utviklet nye motorer som yter 136hk, disse har enda lavere utslipp. Gjeldende TDIe modell har også denne motoren. Siden Audi fremdeles selger motoren med 120hk oppstår dermed den litt pussige situsjonen at den bilen du har bestilt faktisk bruker mer drivstoff enn modellene med høyere effekt.

 

Motorer som er nedtrimmet har det helt fint. De er "sunne". Du kan ikke få den "normal" igjen uten store konsekvenser. Poenget håper jeg kommer klart fram over...

Lenke til kommentar
Motorer som er nedtrimmet har det helt fint. De er "sunne". Du kan ikke få den "normal" igjen uten store konsekvenser. Poenget håper jeg kommer klart fram over...

Her må jeg som maskiningeniør kommentere. Det du sier er regelrett sprøyt. Motorer som er optimalisert med en høyere effektkurve og som blir norskifisert for å tilfredstille kontrollkåte politikere er ikke lengere optimalisert. Det ser man ved at effekten går ned og forbruket går opp. Du får en motor som vil sote mer, gå urent, lugge (siden kontrollsondene i motoren blir lobotomert) og etterhvert få K.O.L.S. Dette gjelder både bensin og dieselmotorer.

 

Jeg hadde for noen år siden en motorsykkel som fabrikkoriginalt var på 145hk. Denne ble norskifisert til 100hk siden 145hk tydeligvis var altfor farlig for meg å kjøre. Nyvel, jeg betalte 20k og fikk den lovlig gjenopprettet til originalstand. Jeg hadde kjørt den vel 1.500km før den ble tilbakestilt, og det jeg merket umiddelbart var: Betydelig lavere forbruk og ren gange, mindre/ingen lugging og et rent eksosanlegg. Før gjenopprettelsen var forbruket 15% høyere og eksosanlegget var svart. I tillegg kunne jeg etter "avnorskifiseringen" av sykkelen begynne å fylle 95 oktan istedet for den "norske" utgavens krav om 98 oktan.

 

Jeg leste for en tid tilbake i "Motor" (Jada, jeg er medlem i NAF og får "gubbebladet" i posten) om en av de nye BMW'ene. Den hadde 20% lavere forbruk og var/er en av de mest miljøvennlige bilene i sin klasse. I tillegg hadde den fått forberdret motor/turbo-geometri, noe som resulterte i 15 flere HK. Resultat: Joda, i "nårge" så ble denne bilen kr 17.299,- *dyrere* enn forgjengeren. Da politikerne ble stilt til veggs med spørsmålet om det ikke var bedre å fremme miljøvennligheten istedet for å runke til mere HK-avgifts-penger, ble det kontant og (alvorlig!) svart at det var nok litt "uheldig" for miljøaspektet, men politikerne måtte passe på at folk ikke fikk for sterke biler som garantert kom til å forringe trafikksikkerheten.

Jeg gidder ikke engang begynne å gå inn på dette, men jeg stemmer iallefall ikke på sosialdiktaturiske idioter (som bl.a sittende regjering). Det har jeg aldri gjordt. Jeg er nok mer for det frie folk og markedskrefter enn AP-kattene. (De er sosialister av verste sort, takke meg heller til kommunistene om jeg måtte velge).

Lenke til kommentar

Ikke at jeg kjenner 120hkn i detalj, men regner med at drivverket er det samme som på 140hk modellen. Da kan du i hvert fall være trygg på at den fint tåler chip til minst 140hk.

 

Vurderte selv også å kjøpe hvit, men føler kanskje at det er motefarge akkurat nå.. Svart vil alltid være det som selger mest (mao. størst bruktmarked). Er man glad i å vaske bil er det jo ingenting som er så kult som nyvasket og polert svart bil :)

 

post-136821-1257598679_thumb.jpg

post-136821-1257598693_thumb.jpg

Endret av fleric
Lenke til kommentar
Motorer som er optimalisert med en høyere effektkurve og som blir norskifisert for å (...)

Jeg har følgene kommentar til det du skriver:

 

Det er ikke snakk om en "norkifisert" motor i dette tilfellet. Motoren med 120hk er solgt over hele Europa. Denne motoren er ikke en 140hk som bare har fått motorstyringen sin (eller andre komponenter) lobotomert.

 

Ellers mener jeg at så lenge vi i det hele tatt har registreringsavgift på bil så bør både effektavgift og vektavgift fjernes til fordel for en ren utslippsbasert avgift. Det er bare tull at en bil med en motor som yter 15 hk mer skal ha høyere avgift enn den med høyere utslipp.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
Det er ikke snakk om en "norkifisert" motor i dette tilfellet. Motoren med 120hk er solgt over hele Europa. Denne motoren er ikke en 140hk som bare har fått motorstyringen sin (eller andre komponenter) lobotomert.

Njaa.. Det er vel stort sett Norge, Danmark, Storbritannia og Frankrike som sverger til pinglebiler pga perverse avgifter, så *hele* Europa blir vel litt feil. ;)

Hvorom allting er, denne motoren er ikke optimalisert skikkelig, det bærer den jo tydelig preg av ved å ha høyere forbruk og lavere effekt med dertilhørende lavere dreiemoment.

 

Ellers mener jeg at så lenge vi i det hele tatt har registreringsavgift på bil så bør både effektavgift og vektavgift fjernes til fordel for en ren utslippsbasert avgift. Det er bare tull at en bil med en motor som yter 15 hk mer skal ha høyere avgift enn den med høyere utslipp.

Her er vi ettusenetthunderogelleve prosent enige.

Personlig ser jeg det på som absolutt komplett neanderthal at avgiftskåte politikere skal kunne ronke seg i søvn i visshet om at de frarøver bilentusiaster muligheter til å utfolde seg uten å måtte leve på spaghetti resten av livet.

 

Dessuten, min påstand: En effektsterk bil/motorsykkel er mye sikrere enn symaskinmotorbelemrede pinglebiler som ikke makter å få hjulene med seg for å kunne komme ut av en farlig situasjon.

 

Edit: Det datt ut to essensielle ord.

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...