bossumm Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 kan privat personer legge beslag på andres eiendeler? og regnes lærere/skole som privat i forhold til dette? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 kan privat personer legge beslag på andres eiendeler? og regnes lærere/skole som privat i forhold til dette? Hvis du egentlig lurer på om læreren kan konfiskere f.eks. mobiltelefonen din, så er svaret: Ja. Når dagen er over kan du få den tilbake. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Lærer har vel egentlig ingen rett til å beslaglege noen av dine eiendeler. med mindre du har skrevet under på skolereglemanget? - Og alt de kan true med er nedsatt i oppførsel. Lenke til kommentar
Lapp1 Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Har de lov å beholde en mobiltelefon gjennom en hel helg? Altså om lærern tok den fredag, uten å ha tatt seg bryet til å være tilstedet for å gi tilbake? Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 har en tilfeldig person på gata lov til å si at han skal ha mobilen din, og at du får den igjen over helgen? Lenke til kommentar
Lapp1 Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Nei, men da dette har skjedd flere ganger, pga lærere har 'dratt hjem' eller man ikke får taki de. (Om det var noen du hadde i kun 1 time f.eks) så har flere jeg kjenner gått mobilløs over helgen. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Da er det bare å nekte å gi, og putte den i lomma eller sekken - og rope tyveri. prøver de å ta den roper du antastning og ringer politiet. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Da er det bare å nekte å gi, og putte den i lomma eller sekken - og rope tyveri. prøver de å ta den roper du antastning og ringer politiet. Maken til tullprat.. hvis dette er oppførselen din på skolen, så synes jeg synd på læreren din. Tilbake til saken: Å konfiskere telefonen over helgen synes unødvendig. Jeg foreslår at dere tar opp dette med kontaktlærer/rektor for en løsning. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 har en tilfeldig person på gata lov til å si at han skal ha mobilen din, og at du får den igjen over helgen? Nei, men det er forskjell på en tilfeldig person på gata og læreren din. Hvor gammel er du? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Jeg stiller meg svært skeptisk til at lærere med loven på sin side kan konfiskere private eiendeler. Det er jeg nemlig ikke så sikker på at de har lov til. De kan nekte dere å bruke mobiler, mp3-spillere o.l. i timene, men jeg tror ikke de har lov til å ta dem fra dere. Hvis du nekter, så kan ikke akkurat læreren din bruke makt for å få tak i den, så det er faktisk ikke værre enn å nekte. Lenke til kommentar
kallepetrus Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Nei, det er jo ikke bare å nekte heller, nedsatt er jo ikke gøy det heller. men sier meg enig med at dette er unødvendig av lærerne... Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 De kan selvsagt ikke gi deg nedsatt om du ikke flagrer rundt med telefonen, ringer eller gjør noe annet som forstyrrer læringsmiljøet. Om telefonen holder seg i lomma og er stille i timene, så har ikke læreren noe han/hun skulle sagt. Om telefonen på den annen side forstyrrer læringsmiljøet, så kan vedkommende gi anmerkninger og andre sanksjoner, men vedkommende kan fortsatt ikke, så vidt jeg vet, ta beslag i personlige eiendeler, med mindre det er spesifisert i skolereglementet. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Dette har vært tatt opp ørten ganger før, og konklusjonen er at skolen kan ta beslag i f.eks. telefon, dersom denne forstyrrer timen. Det stod til og med i det kommunale reglementet som noen fisket frem en eller annen gang. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Dette har vært tatt opp ørten ganger før, og konklusjonen er at skolen kan ta beslag i f.eks. telefon, dersom denne forstyrrer timen. Det stod til og med i det kommunale reglementet som noen fisket frem en eller annen gang. Vil ikke det i så fall variere fra kommune til kommune? Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Dette har vært tatt opp ørten ganger før, og konklusjonen er at skolen kan ta beslag i f.eks. telefon, dersom denne forstyrrer timen. Det stod til og med i det kommunale reglementet som noen fisket frem en eller annen gang. Kan du referere til regler? Man skulle vel heller tro at det er mer lovlig å bortvise en elev vist vedkommende ikke retter seg. Personlig har jeg ved iallefall en anledning forlatt timen fordi jeg ikke fikk anvende den bærbare datamaskinen min. Jeg hadde aldri latt noen ta telefonen fra meg og vist noen med fysisk makt hadde prøvd å ta den hadde jeg forsvart innenfor rimelighetens grenser når det kommer til personangrep. De har kanskje lov til å "be" om å få den, men de har faen ikke hjemmel til å ta den med makt. Ergo, de sitter bare igjen med at de kan bortvise eleven. Så det er bare å stritte i mot med all makt og anmelde vedkommende vist det skulle resultere i personskade. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Hvis eleven nekter å etterkomme, så kan man naturligvis ikke frata gjenstanden med makt. En lærer har heldigvis andre sanksjonsmuligheter, slik som utvisning og nedsatt karakter. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Ikke karakteren i det gitte faget vel? Det går vel på orden/oppførselkarakteren? Utvisning kan bare rektor gjøre, læreren kan bortvise eleven i fra den gitte timen. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Ikke karakteren i det gitte faget vel? Det går vel på orden/oppførselkarakteren? Utvisning kan bare rektor gjøre, læreren kan bortvise eleven i fra den gitte timen. Karakteren i et gitt fag går på performance i det gitte faget. Blir du bortvist fra faget vil det av nødvendighet ha noe å si for karakteren din i det faget, fordi du ikke har anledning til muntlig aktivitet o.l. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Ikke karakteren i det gitte faget vel? Det går vel på orden/oppførselkarakteren? Utvisning kan bare rektor gjøre, læreren kan bortvise eleven i fra den gitte timen. Vet ikke hva de kaller det nå for tiden jeg, utvisning, bortvisning.. Ut av timen ihvertfall. . Ja, blir snakk om orden/oppførsel, ikke fagkarakter. Men eventuell goodwill hos læreren vil nok ikke akkurat tippe i elevens favør. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Dette spurte du for øvrig om for to måneder siden... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå