Gå til innhold

Valg av TV: LED, LCD eller Plasma?


Anbefalte innlegg

Sist gang jeg ba om assistanse her fikk jeg tips om å kjøpe Panasonic TH-42PX80, noe jeg ikke angrer på. Kanonbra bilde og langt bedre enn Samsung LE40M86BD som jeg kjøpte først(Og som ble byttet inn).

 

Nå skal jeg ha ny TV og har to valg: Skal jeg la ungene få min Panasonic TH-42PX80 ned i kjellestuen og kjøpe nytt til stuen oppe, eller beholde Panasonic TH-42PX80 i stuen oppe og kjøpe nytt til kjellerstuen? Det skal sies at kjellestuen blir et ungdomsreir hvor det vil bli spilt XBox360 og Playstation2, sett filmer og vanlig TV. Oppe blir det bare TV og film.

 

Jeg er skeptisk til lcd p.g.a det jeg opplevde med Samsung'en. Den minste bevegelse og gamle menneskers rynkete ansikt ble forvandlet til babyhud... Er det fremdeles et problem?

 

Jeg tenkte i utgangspunktet å gå for LCD til ungene p.g.a spillingen, men jeg tipper at forholdet blir 70% TV og 30% spilling.

 

Plasma trekker vel mer strøm, og ikke ubetydelig heller?

 

Det skal sies at Panasonic'en fungerer utmerket på Xbox 360, synes jeg, dog uten å ha sett den på LCD eller LED.

 

Da er det bare å spørre de lærde så ydmykt om tips...? Pris: 5000-10 000

 

Takker... :-D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lcd har blitt bedre de siste årene, men hvis M86 irriterte deg så er det stor sannsynlighet for at du ikke vil gråte gledestårer over nyere modeller heller. Med ditt budsjett så kan allikevel Samsung B6 være en mulighet. Den er ikke helt på høyde med Led tv-ene, men det er ikke enormt mye som skiller dem.

 

Hvis du skulle velge deg en ny plasma så er selvsagt Panasonic G10 et meget godt alternativ. Da kan du sette PX80 ned i kjelleren:).

Lenke til kommentar
Med ditt budsjett så kan allikevel Samsung B6 være en mulighet. Den er ikke helt på høyde med Led tv-ene, men det er ikke enormt mye som skiller dem.
Takker for tipset! Har kikket litt på Samsung LE40B655 og 657 nå, men vet ikke hva som skiller dem.

 

PX80 er min benchmark nå, så det er naturlig for meg å sammenligne opp mot denne. Vet du noe om hvordan bildekvaliteten er i.f.t PX80? Så lenge at det ikke er særlig etterslep kan jeg finne på å gå for LCD. Jeg ønsker ikke at rynkete hud ser ut som babyhud p.g.a litt bevegelse. Da er TV'en 100% diskvalifisert, det blir tross alt TV titting som vil være hovedbruken.

 

Hvorfor er LCD bedre til gaming enn Plasma? Eneste ankepunktet jeg har mot Plasma er energiforbruket som er dobbelt av LCD. Strømregningene tar oss til nye høyder, og det blir vel ikke bedre når de siste to også entrer tenårene.

 

Takker for all hjelp :yes:

Lenke til kommentar

Plasma har vært regnet som uegnet til gaming på grunn av faren for innbrenning. Dette hører egentlig fortiden til, men litt forsiktig skal man selvsagt være. Flere og flere gamere velger nå plasma fremfor lcd. Dette fordi plasma har bedre responstid og mindre input lag. En av de raskeste gaming tv-ene som finnes på markedet nå er Panasonic G10.

 

Når det gjelder strømregning så bruker plasma variabel spenning. Det vil si at den trekker mer strøm ved lyse bilder enn med mørke. Sånn sett skal forbruket kun ligge litt i overkant av en lcd. Hvis du da ikke har en Led tv eller noe slikt. Flat tv-er trekker uansett langt mer strøm enn eksempelvis det gamle billedrøret.

 

Panasonics plasmaskjermer er vet det merket som trekker mindre strøm. En plasma på 42” trekker ofte rundt 400W mot en Panasonic som ligger på 250W... Kalibrert trekker den trolig litt mindre også.

 

Lcd bildet er fremdeles litt glattere i teksturen enn plasma, men det synlige kvalitetstapet ved bevegelse er mer eller mindre forbi. I det minste så lenge du ikke kjøper billigmodeller...

 

B655 og B657 mener jeg er samme paneler, men forskjellig design...

 

Når det gjelder benchmark for PX80 vs b6 så er det enkelt å svare på siden jeg selv har en PX80:). B6 er en meget bra lcd, men på vanlig dvd og tv sendinger så leder PX80 stort. Når det er sagt så har faktisk Samsungen et imponerende sortnivå og veldig klare farger.

 

Forøvrig kan du prøve å snuse opp en Pioneer lcd! Riktignok må du ned på 37", men det er absolutt den beste lcd-er som finnes der ute, fremdeles!

Endret av LORD G10
Lenke til kommentar

Herlig å få så gode svar! Takker og bukker!

 

G10'en trekker 340w, men vil den p.g.a variabel spenning alt etter bilde faktisk trekke mindre? I så fall blir valget mitt enkelt: G10 til stua mi og PX80'en rett ned i kjelleren.

 

Når det gjelder 37" LCD fra Pioneer, så kunne det vært kjekt å fått den vurdert mot PX80. Hvis det er slik at TV bilde er omtrent like bra, og at den ikke har etterslep, så kan det også være aktuelt. 37" er helt fint p.g.a sofaen kommer ganske så nær TV'en i kjelleren.

Lenke til kommentar

Bla deg et stykke ned på denne siden, der kan du se strømforbruket på G10èn.

 

http://www.flatpanelshd.com/review.php?sub...p;id=1237901339

 

 

Power Consumption

 

We have acquired measuring equipment to measure power consumption. The power consumption on the Panasonic G10 series is measured in the table below.

 

The measurements are seen below:

 

Out-of-Box (gns) After calibration

Stand-by 0,1 W 0,1 W

SD 290-300 W 170-180 W

HDTV 290-300 W 170-180 W

 

 

 

 

Power consumption on plasma-TVs varies because of the plasma cells. Very bright images required a high level of power and very dark scenes requires low power. I have therefore measured the average consumption based on a HD scene with both bright and dark sessions. The same scene will be used in future reviews.

 

Also, please note that the flat panel TV uses less power after calibration. This is common on flat panel displays because many picture parameters are reduced during calibration.

Endret av Gega
Lenke til kommentar
Also, please note that the flat panel TV uses less power after calibration. This is common on flat panel displays because many picture parameters are reduced during calibration.
Takker så mye Gega! Da har jeg så godt som bestemt meg for denne, men det gjenstår å finne ut hvordan jeg kalibrerer. Står det i bruksanvisningen?
Lenke til kommentar
Also, please note that the flat panel TV uses less power after calibration. This is common on flat panel displays because many picture parameters are reduced during calibration.
Takker så mye Gega! Da har jeg så godt som bestemt meg for denne, men det gjenstår å finne ut hvordan jeg kalibrerer. Står det i bruksanvisningen?

 

 

Du gjør nok ikke noe dumt valg om du velger G10 serien til Panasonic.

Jeg får mest sannsynlig min 50" G10 på fredag og da vil jeg prøve ut dette :dribble:

 

Men om du ser enda litt lengre ned på den samme siden som jeg linket til så står det noe om hvordan du skal kalibrere tv`n.

 

 

After calibration

Profile: Cinema

Contrast 36

 

Brightness: 0

Colour: 30

 

Sharpness: 0

Colour balance Warm

Colour management Off

x.v.Colour Off

Eco-mode Off

P-NR Off

Intelligent Frame Creation Off

W/B High red -2

W/B High blue 0

W/B Low red -4

W/B Low blue 0

Gamma 2.2

Lenke til kommentar
Herlig å få så gode svar! Takker og bukker!

 

G10'en trekker 340w, men vil den p.g.a variabel spenning alt etter bilde faktisk trekke mindre? I så fall blir valget mitt enkelt: G10 til stua mi og PX80'en rett ned i kjelleren.

 

Når det gjelder 37" LCD fra Pioneer, så kunne det vært kjekt å fått den vurdert mot PX80. Hvis det er slik at TV bilde er omtrent like bra, og at den ikke har etterslep, så kan det også være aktuelt. 37" er helt fint p.g.a sofaen kommer ganske så nær TV'en i kjelleren.

 

Pioneer's lcd er så nærme plasma du kan komme.

 

Jeg har sjekket denne tv-en ganske grundig siden jeg vurderte å bytte til lcd fremfor plasma en liten periode, men det skal sies at jeg fremdeles har plasma;), Allikevel var jeg meget imponert over tv-en og det den leverte av farger og ikke minst dybdeskarphet. Det eneste som var irriterende var at 100hz ble deaktivert når den fikk HD 24P materiale. Da synes jeg faktisk den hakket i overkant mye selv om den skal spille dette av veldig korrekt.

 

Det er forøvrig også den beste lcd-en jeg har sett når det kommer til vanlige tv signaler.

 

Allikvel får du nok det beste bildet med G10... Skulle du ha noe bedre så må det bli V10.

Lenke til kommentar
Herlig å få så gode svar! Takker og bukker!

 

G10'en trekker 340w, men vil den p.g.a variabel spenning alt etter bilde faktisk trekke mindre? I så fall blir valget mitt enkelt: G10 til stua mi og PX80'en rett ned i kjelleren.

 

Når det gjelder 37" LCD fra Pioneer, så kunne det vært kjekt å fått den vurdert mot PX80. Hvis det er slik at TV bilde er omtrent like bra, og at den ikke har etterslep, så kan det også være aktuelt. 37" er helt fint p.g.a sofaen kommer ganske så nær TV'en i kjelleren.

 

Pioneer's lcd er så nærme plasma du kan komme.

 

Jeg har sjekket denne tv-en ganske grundig siden jeg vurderte å bytte til lcd fremfor plasma en liten periode, men det skal sies at jeg fremdeles har plasma;), Allikevel var jeg meget imponert over tv-en og det den leverte av farger og ikke minst dybdeskarphet. Det eneste som var irriterende var at 100hz ble deaktivert når den fikk HD 24P materiale. Da synes jeg faktisk den hakket i overkant mye selv om den skal spille dette av veldig korrekt.

 

Det er forøvrig også den beste lcd-en jeg har sett når det kommer til vanlige tv signaler.

 

Allikvel får du nok det beste bildet med G10... Skulle du ha noe bedre så må det bli V10.

 

 

Og prisen på den er sikkert skyhøy som pioneer bruker å være :dribble:

 

Tror ikke det holder med et budsjett på 5000.- til 10000.- da nei :whistle:

Endret av Gega
Lenke til kommentar
After calibration

Profile: Cinema

Contrast 36

 

Brightness: 0

Colour: 30

 

Sharpness: 0

Colour balance Warm

Colour management Off

x.v.Colour Off

Eco-mode Off

P-NR Off

Intelligent Frame Creation Off

W/B High red -2

W/B High blue 0

W/B Low red -4

W/B Low blue 0

Gamma 2.2

 

Takker igjen! Jeg får lete opp kalibreringsdataene for PX80'en også. Jeg skal bare male ferdig i kjelleren nå og få inn parketten, så kjøper jeg en G10 om det ikke skjer noe spesielt i markedet i mellomtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...