Neonlight Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 (endret) Hei. Tenkte kanskje dette tipset er greit for de som bare får opp svart skjerm når man starter ubuntu live cd plata og har et ati radeon 4xxx kort i pc'en kobla til en HD TV med feks HDMI. CD plata starter, og alt ser fint ut.. helt plutselig for du blank skjerm, og den slår seg gjerne av. Dette gjorde jeg for å løse dette: Kom deg inn i konsollet så du får kjørt kommandoer: CTRL+ALT+F3 feks. Sørg for at du er på nett. Åpne sources.list fila så du får lasta ner drivere: sudo nano -w /etc/apt/sources.list Fjern # foran f.eks deb http://gb.archive.ubuntu.com/ubuntu/ karmic universe Gjør det på alle nedover. Så lagrer du fila: CTRL+X Så skriver du: sudo apt-get update og en gang til. sudo apt-get update sudo apt-get install xorg-driver-fglrx xorg-driver-fglrx-dev Når alt er ferdig så skriver du: aticonfig --initial systemet lager da en ny xorg.conf fil. editer xorg.conf: sudo nano -w /etc/X11/xorg.conf pil deg nedover til Section Screen, og legg til Modes. Slik feks: Section "Screen" Identifier "Screen0" Device "Videocard0" Monitor "Monitor0" DefaultDepth 24 SubSection "Display" Viewport 0 0 Depth 24 Modes "1024x768" "1360x768" "1280x1024" "1280x960" "1152x864" "800x600" "640x480" "640x400" EndSubSection Det er altså Modes du skal legge til. Dette er ikke i fila. Jeg la bare til Modes "1024x768" Når du har lagt til dine Modes i fila, så lagrer du: CTRL+X så skriver du: sudo service gdm restart eller sudo /etc/init.d/gdm restart Ubuntu kommer nå opp, og du kan sjekke ut ting Og "Install" ligger oppe til venstre i skjermbildet. Endret 3. november 2009 av Neonlight Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Kult, nyttig tips. Rart at ikke det kortet funker ut-av-boksen med ati-driveren, men. Er vel på plass i 10.04 Bra at alt funker! Lenke til kommentar
Neonlight Skrevet 4. november 2009 Forfatter Del Skrevet 4. november 2009 (endret) Kult, nyttig tips. Rart at ikke det kortet funker ut-av-boksen med ati-driveren, men. Er vel på plass i 10.04 Bra at alt funker! Kortet mitt er ett Asus EAH4850 med asus egen vifte. Stillegående for å si det mildt. Jeg tror jeg har testa minst 8 distroer av linux. De eneste som klarte å få meg inn i desktop, "out of the box", var debian og opensuse 11.1, så jeg kjører da debian. Dette er fordi man går mer og mer vekk fra xorg.conf Man prøver å boote linux automatisk, men mye hardware er desverre ikke støttet skikkelig for dette. Mitt kort deriblant. Testa ubuntu for morro skyld, live fra CD plata Tror de som har det installert koser seg. Men jeg må ha en lynrask maskin så da holder jeg meg til debian. Hadde vært fint å høre fra andre med radeon hd 48xx serien om de har akkurat samme problem. Endret 4. november 2009 av Neonlight Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå