Gå til innhold

Koble til Linux samba share fra windows 7

Anbefalte innlegg

Min bror bruker Windows 7 etter tideligere å ha brukt XP. Før skrev han \\server\brukernavn for å logge på serveren. Etterhvert la vi til net use z:\\server\brukernavn dette fungerte fint. Når han nå la inn windos 7 og skriver \\server\brukernavn får han en loginscreen hvor han må fylle inn brukernavn og passord. 3 sekunder går før samme saken dukker opp igjen og spør etter passord. Hva er det som gjør det så knotete (eller hva er det jeg overser? Jeg har ingen erfaring med windows 7 og akter heller ikke å sette meg serlig inn i det.

Mvh...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette hører vel hjemme i Windows kategorien?

Har du prøvd med /persistent:yes som parameter i net use kommandoen? Mulig det kan hjelpe.

Ellers så er vel (samba) brukernavn og passord case sensitivt, kan være fort gjort å glemme ;)

Å se på hva som er nytt siden sist det fungerte er ganske nyttig. Hvis alt på linux siden er uforandret, og det kun er oppgradert fra xp til win7, så er nok mest sansynelig ett problem på windows siden. Hvilken windows 7 utgave er det? Under Vista home premium så kan du kun ha ett brukernavn og passord på nettverksdiskene/sharene, så hvis du kobler til flere maskiner så må du ha samme brukernavn og passord over alt. Vil tro dette er uforandret på windows 7 home premium, men vet ikke.

Lenke til kommentar

Det hører vel strengt tatt til i Windows ja, men jeg regner med at jeg får bedre svar her da kanskje ikke så mange "over there" er opptatt av samba osv.

Jeg har tatt forbehold om case sensitivity ja :)

Jeg vet ikke hvilken Windows 7 versjon han bruker. Har ikke tenkt å forske så mye på dette da det egentlig er hans (og windows sitt) problem. Jeg holder meg til NFS ;)

Tenkte kanskje det var en enkel sak som mange andre har vært borti.

Lenke til kommentar

Jeg har måttet forandre på noe innstillinger i W7 for å koble til en spesifikk samba-share. Kanskje det samme hjelper for deg:

Dette gjøres i 'Local Security Policy' (søk i start-menyen) og der skal du finne 'Local Policies -> Security Options -> Network security: LAN Manager authentication level'. Den skal forandres til 'Send LM & NTLM - use NTLMv2 session security if negotiated'.

Lenke til kommentar

Tror du må inn på user credentials i kontrollpanelet og manuelt redigere det lagrede brukernavnet og passordet. Win7, i sin uendelige visdom lagrer brukernavnet som $NAVNPÅEGENMASKIN\brukernavn i stedet for å bare lagre samba-brukernavnet. Kjempesmart!

Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig jeg har samme problemet på w7-installasjonen min. Kan være det var da jeg dukket over den løsningen,. Jeg husker ærlig talt ikke om den fungerte (bruker den omtrent aldri, kun til spill, og det er det for lite av for tiden). Men hvis du har prøvd det, så vet jeg ikke.. Post løsningen hvis du finner den da. (Og be broren din sende supportmail til microsoft og finne det ut selv, er hans ikke-fungerende OS.) :p

Lenke til kommentar

Slenger meg med i denne tråden jeg...

Jeg kjører;

Samba version 3.2.4-4.7-2210-SUSE-SL11.0

Windows 7 Ultimate Build 7600

Følgende endringer er utført på Windows 7 i Local Sequrity Policy, etter forslag på diverse forum;

Network security: LAN Manager authentication level : Send LM & NTLM responses

Minimum session security for NTLM SSP : Fjernet parameter for krav til 128-bit kryptering

Har også forsøkt a manuelt endre Credential og fjernet DATAMASKINNAVN/ som legges foran brukerid.

Får opp boks om brukernavn og passord, men kobler ikke til. Ser heller ikke at noe logges av samba :(

Om noen har en fiks ide for å få dette til å funke er jeg meget takknemmlig for at denne tråden blir oppdatert videre til vi har funnet en løsning.

Lenke til kommentar

Merkelige greier. Netopp Samba var det som funket med Win7 for meg uten fikling. Hadde mye mer fikkel med 2003 server. Skal ta en titt på smb.conf når jeg kommer på jobb i morra og se. Jeg kjører Ubuntu 9.10 og har synkronisert brukernavn / passord mellom samba og OS'et. Husker ikke samba versjon men er siste som fulgte med auto-update med 9.10.

Lenke til kommentar

Jeg gjorde en kjapp og enkel test med Win 7 ny-installert og "urørt", og ingen problemer her.

Jeg bruker normalt security = user, og jeg fikk da spørsmål om brukernavn/passord én enkelt gang når jeg "åpnet" \\server\share.

Jeg testet også kjapt med security = share og fikk da spørsmål om brukernavn/passord på nytt og på nytt, helt til jeg brukte formen server\brukernavn som brukernavn. Men jeg mistenker at det kanskje kom av at jeg bruker passdb backend = tdbsam og pdbedit -Lv viste at navnet på serveren stod oppført som "Domain" for brukernavnet jeg brukte (muligens ble det registrert "by default" når jeg registrerte brukeren).

Lenke til kommentar

Samba skal ikke bry seg om brukernavn med "security = share", men i bakgrunnen skjer det likevel en mapping mot et gyldig brukernavn da passordet må verifiseres hvis det er satt på en share. Samba må alltid mappe mot en gyldig unix-bruker til slutt, da passord ikke settes direkte på en share. Jeg antar at det brukernavnet som ble sendt med fra windows ikke ble mappet riktig. Uten å ha testet dette i w7 kan man jo angi i samba enten en "username map" el. et hint med "username = <bruker> <bruker2> .. " Bruker forøvrig samme passdb backend, burde ikke ha noe å si at "Domain" er satt der, det er det også for mine brukere. Men nå fikk jeg lyst å teste litt :)

Lenke til kommentar
Samba skal ikke bry seg om brukernavn med "security = share", men i bakgrunnen skjer det likevel en mapping mot et gyldig brukernavn da passordet må verifiseres hvis det er satt på en share.
Samba trenger et brukernavn da også, men det er ikke sikkert at den mottar et fra klienten. Så det den da gjør er at den prøver litt "kvalifisert gjetning" på hvilket brukernavn klienten "ønsker" å bruke, f.eks. basert på hva den "kjenner til" ang. klienten (hvis jeg forstod How-to'en på samba.org riktig; jeg bruker security=user og security=ads på mine samba servere til vanlig :) )
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...