OyvindN Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 $stdin = fopen('testing.php', 'r'); while(!feof($stdin)) { $line = fgets($stdin); echo $line."<br/>"; } innhold.php innholder: æåøæåøæåøåæüüüüüüü Hvordan får jeg fram den linja som står i innhold.php? Får nå masse spørsmålstegn. Har satt utf8 som standard i nettleseren og php-kodefila. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 A) Har du lest stickyen B) Har du satt UTF-8 i HTML C) Har du "tvunget frem" UTF-8 i nettleseren? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Jeg vedder en femmer på at fila du henter i fra, testing.php, er lagret med iso-8859-1. Lenke til kommentar
OyvindN Skrevet 3. november 2009 Forfatter Del Skrevet 3. november 2009 A) Har du lest stickyenB) Har du satt UTF-8 i HTML C) Har du "tvunget frem" UTF-8 i nettleseren? A) Jepp, lette etter fopen(), men fant ikke noe relatert B) Jepp (<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">) C) Jepp, det står der automatisk. Jeg vedder en femmer på at fila du henter i fra, testing.php, er lagret med iso-8859-1 Ok, hvordan får jeg den til utf-8? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Ved å åpne den i din editor, og lagre den på nytt med UTF-8. Hvordan dette gjøres varierer jo selvsagt fra editor til editor. Det som står om require/include i stickyen er forøvrig relevant for deg. Lenke til kommentar
PlastBox Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 I min erfaring er det enkleste her å bare skrive fila du senere skal lese fra med php. Da blir det jo ganske så umulig å få feil tegnsett på fila. I tillegg kan du jo sjekke ut funksjoner som utf8_encode(), utf8_decode() og kanskje først og fremst mb_detect_encoding(). Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå