Gå til innhold

Skal kjøpe meg et objetiv, noen tips?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har hatt canon Eos 1000D i et halvt års tid nå, og er veldig fornøy. Har akkurat begynt på medier og kommunikasjon, og lurer på om jeg skal kjøpe meg et nytt objektiv. Har KIT objektet nå.

Vurderer et teleobjektiv, og har funnet Sigma 70-300mm for Canon. Tar mye bilder av dyr, natur, fisker(akvarium), portreter og også mye nærbilder. Det objektet jeg nevnte, virker jo greit på dette også, siden det er macro?

Jeg er villig til å betale ca 2000 kr, og lurer på om dere har noen andre dere heller vil anbefale? Noen som har erfaringer med det nevnte objektivet?

Håper på svar :thumbup:

Endret av Caroline-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støtter anbefalingen av EF-s 55-250 f4-5,6 IS på det varmeste!

Har hatt dette objektivet i et par uker nå, og tatt en masse fine bilder med det! Nå er jeg bare en nybegynner, men jeg syns bildestabilisatoren i dette objektivet er helt rå!

Har tatt superskarpe bilder på 250mm uten stativ.

Her er et eksempel på det, som jeg syns ble skarpt: https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=328808

Har også tatt noen veldig skarpe bilder håndholdt med opptil et halvt sekund lukkertid. Det blir vanskelig uten stabilisatoren.

Objektivet koster nå bare 2295 kr. Og det er verdt hver eneste krone etter mitt syn!

Lenke til kommentar

Det at 55-250 Is har litt mindre brennvidde tar du igjen på mye raskere autofokus og så kan du bruke det i litt mørkere omgivelser en Sigma sitt.At Sigma kaller objektivet sitt macro betyr ikke så mye,Canon 55-250 har kortere nærgrense hvis du ser bort fra macromoduset til Sigma som bare er 15 cm bedre en Canon sin normal nærgrense.

Med andre ord,jeg slenger meg med på alle de andre anbefalinger her angående og kjøpe Canon 55-250 IS da det er mer egnet til og fotografere motiver i bevegelse grunnet raskere fokus.

Lenke til kommentar

Helt enig med de som har gitt deg råd så langt. Alternativet som Snekker'n foreslår er et mye bedre objektiv enn Sigma objektivet som du selv har funnet frem til. Canon EF-S 55-250mm er et veldig bra objektiv sett i forhold til prisen og optisk så er det mye bedre enn Sigma alternativet. Det har også IS (optisk stabilisering) noe som er en fordel. Ulempen i forhold til Sigma er at det gir noe mindre forstørrelse (Sigma 70-300mm gir maks 1:2 - usikker på tallet for EF-S 55-250mm) men heller ikke Sigma objektivet er egentlig noe macro objektiv.

Canon EF-S er klart skarpere og bedre optisk og det skal vanskelig gjøres å finne noen bedre telezoom for Canon i denne prisklassen.

Lenke til kommentar

Prövde en eller annen av sigmas 70-300 objektiver her ikke sä lenge siden. Var ok, pä min Nikon. Men ikke bedre en Nikons 55-200. Vil anta at Canons sin er sammenlignbar med Nikon sin her.

Eneste fordel i forhold til canons 55-250 er makro delen. Men den er heller ikke optimal. Tror ogsä, at canon objektive med canon 500d makro linse forsats vil gi bedre makro funksjon.

55 til 70, kan ogsä vise seg praktisk sett og vaere en större forskjell en 250 til 300.

Pluss, er ikke sä sikker at Canonen er egentlig dyrer. Hvis du seinere vil pröve ä selge objektive, vil Canons sin holde seg bedre i pris.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått objetivet! :) Bestilte det fra nettet (mshop), og fikk det etter kun en dag : ) Har bare prøvd det inne enda, men veldig fin zoom. Sliter litt må å ta klare fart bilder inne håndholdt, men er likvel veldig fornøyd. Kan sitte i sofaen, og ta bilder av øyene til hunden vår som ligger på kjøkkenet :D

Gleder meg til å komme ut, og få tatt noen bilder av fugler eller lig :) Skal også ta noen bilder av vår aktive hund :D

Takk for anbefaling!

post-176649-1257443567_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Problemet er lyset,du må opp i så lang lukkertid at du får bevegelseuskarphet,Det du kan ta og gjøre er og sette opp iso endel,da kan du oppnå raskere lukkertider.

Tusen takk : )

Her er et eksempel:

ISO: 1600

WB: Lyspære

f/5.0

Lukkertid:1/25

Jeg har veldig lite erfaring med innstillinger. Ser dere hva jeg har innstilt feil? Prøvd å få linja på midten.

post-176649-1257456714_thumb.jpg

Endret av Caroline-
Lenke til kommentar
Takk, jeg har satt isoen på 1200, får den ikke høyere.

Her er et eksempel:

f/5.0

Jeg har veldig lite erfaring med innstillinger. Ser dere hva jeg har innstilt feil? Prøvd å få linja på midten.

1600 er nok det høyeste av en grunn. Jo høyere den er, jo mindre lys får du, og bildet blir til slutt veldig støyete og flatt.

Det andre bildet der er tatt på 1/25s, og det er etter all sannsynlighet for lang tid når du bruker det objektivet der håndholdt. Om hunden beveger seg vil det også påvirke. Å fotografere innendørs i lite lys på avstand uten blits er en vanskelig sak, og krever voldsomt dyrt utstyr. Det er utendørs du antageligvis vil få mest ut av ditt nye objektiv. Innendørs vil det ihvertfall være lurt å bruke objektivet på den korteste innstillingen, og heller gå nærmere det du skal fotografere. Da blir bevegelsene på kameraet mindre i forhold til synsvinkelen, og blendertallet blir ƒ/4, som vil gi kortere lukkertid enn ƒ/5 eller ƒ/5.6. De to bildene ser jeg er tatt på nøyaktig samme innstillinger, så forskjellen på dem stammer fra at du har holdt kameraet stillere, og fanget hunden mens den faktisk lå stille.

Lenke til kommentar
Takk, jeg har satt isoen på 1200, får den ikke høyere.

Her er et eksempel:

f/5.0

1600 er nok det høyeste av en grunn. Jo høyere den er, jo mindre lys får du, og bildet blir til slutt veldig støyete og flatt.

Det andre bildet der er tatt på 1/25s, og det er etter all sannsynlighet for lang tid når du bruker det objektivet der håndholdt. Om hunden beveger seg vil det også påvirke. Å fotografere innendørs i lite lys på avstand uten blits er en vanskelig sak, og krever voldsomt dyrt utstyr. Det er utendørs du antageligvis vil få mest ut av ditt nye objektiv. Innendørs vil det ihvertfall være lurt å bruke objektivet på den korteste innstillingen, og heller gå nærmere det du skal fotografere. Da blir bevegelsene på kameraet mindre i forhold til synsvinkelen, og blendertallet blir ƒ/4, som vil gi kortere lukkertid enn ƒ/5 eller ƒ/5.6. De to bildene ser jeg er tatt på nøyaktig samme innstillinger, så forskjellen på dem stammer fra at du har holdt kameraet stillere, og fanget hunden mens den faktisk lå stille.

Tusen hjertelig takk for svar! Skal prøve å følge rådene, men som du sier vil jeg nok få mer bruk for det utendørs. Skal nok ut å ta noen bilder i morgen. synd det blir så fort mørkt..

Lenke til kommentar
Tusen hjertelig takk for svar! Skal prøve å følge rådene, men som du sier vil jeg nok få mer bruk for det utendørs. Skal nok ut å ta noen bilder i morgen. synd det blir så fort mørkt..

Det var engang et klokt hode som ga meg en tommelfingerregel for lukkertid ved håndholdt. Man bør aldri ha lengre lukketid en 1/(brennvidde x cropfaktor). Jeg så at du hadde EOS 1000D og den har en cropfaktor på 1,6. Hvis du da tar bilde på 100mm bør lukketiden være 1/160, men så kommer IS på objektivet ditt inn i bilde og da kan du gå litt ned.

Et annet godt tips jeg fikk var at jeg skulle holde kamera som et gevær (ikke mot skulderen altså, men med hånden under objektivet og albuene mot kroppen), samtidig som jeg skulle stå og puste som jeg skulle skyte med et gevær.

Lenke til kommentar
Det var engang et klokt hode som ga meg en tommelfingerregel for lukkertid ved håndholdt. Man bør aldri ha lengre lukketid en 1/(brennvidde x cropfaktor). Jeg så at du hadde EOS 1000D og den har en cropfaktor på 1,6. Hvis du da tar bilde på 100mm bør lukketiden være 1/160, men så kommer IS på objektivet ditt inn i bilde og da kan du gå litt ned.

Et annet godt tips jeg fikk var at jeg skulle holde kamera som et gevær (ikke mot skulderen altså, men med hånden under objektivet og albuene mot kroppen), samtidig som jeg skulle stå og puste som jeg skulle skyte med et gevær.

Tusen takk for tips! :) Dette skal jeg lære meg, så vil jeg nok se at resultatet blir så mye bedre også! Var ute å tok noen bilder istad, ble mye bedre bilder da, selv om noen ble litt påvirka av fart i modellen (hunden min, hehe)

Lenke til kommentar

Du kan prøve og panorere når du tar bilder av ting i bevegelse,du følger objektet med kamera og trykker utløserknappen halvveis ned "bruk AI-servo eller sportmode" og når du synes motiver er riktig posisjonert trykker du utløserknappen helt ned.Du må under hele sekvensen bevege kamera i samme fart som objektet,også en liten stund etter at du har trykt utløserknappen ned.

Edit:du kan med fordel slå av IS.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
"bruk AI-servo eller sportmode"

Edit:du kan med fordel slå av IS.

Er dette en innstilling, eller er den automatisk innstillt på dette?

IS er det ISO? eller er det noe annet som heter dette?

EDIT: Fant det! :)

Endret av Caroline-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...