Gå til innhold

Slette gamle OS?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg installerte Windows 7 idag, lasted ned .iso og kjørte det med daemon tools, p.g.a det at jeg ikke hadde noen dvd'er og brenne .iso på, og dette førte da til at jeg la Windows 7 på en annen partisjon i stedet for å installasjonsprogrammet til å fjerne/oppgradere Vista siden jeg regnet med at hvis jeg gjorde ville også daemon tools bli borte og da fikk jeg ikke gjort noe som helst.

Nå sitter jeg da her og kjører Windows 7 fra D:, men har fortsatt igjen Vista på C:...

Det jeg lurte på er om jeg kan fjerne alle filene på C: uten at systemet crasher, og hvis det går bra, hvordan jeg fjerner filene?

Og, går det ann å da bare flytte over systemfilene til W7 over til C: etterpå?

Beklager hvis det er dumme spørsmål jeg stiller, men er ganske fersk på dette her og tenker 'better safe than sorry'.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er i bortimot samme situasjon som skisseres her, bare at du kanskje ikke kan boote begge OS'ene.

(Eller kan du det?)

Anyway, artikkelen viser hvordan du kan overføre de nødvendige boot-filer fra C: til D: og få PC'en til å boote fra "D:" (Den blir vel til C: igjen et stykke ut i prosessen.)

Det tomrommet som oppstår der Vista-partisjonen var kan du bare opprette en ny partisjon i, for lagring av ... hva du vil. (Den får vel da navnet D:)

Lenke til kommentar
Leste igjennom linken nå, ser ut som jeg kan bruke ekstern HD eller er jeg helt på vidda?

Hvilken link? Den om "iso til minnepinne" ?

Jeg lurer på om ikke alt på den eksterne HD'en i så fall forsvinner ...

Og så må PC'en støtte booting fra ekstern HD, men det er kanskje ikke noe problem?

Lenke til kommentar
Finner bare dette som detaljer, "en_windows_7_ultimate_x64_dvd_x15-65922". Vet ikke hvordan jeg ser om det er update eller full versjon, men hvis du sier hvordan så skal jeg finne det ut!:)

Jaha, du har sikkert lastet ned denne fra MSDN, tenker jeg ....

Og da er det ganske sikkert en fullversjon.

Det første du må gjøre er å få PC'en til å boote fra CD/DVD, hvis den ikke gjør det alt.

Sjekk PC-håndboken om du ikke vet hvordan du gjør det.

Det er typisk 2 måter å gjøre det på:

1) Bruke "boot-menyen" (enkelt, men ikke alle PC'er har det)

2) Endre boot-rekkefølgen i BIOS (vanskeligere)

Hvis PC'en har en "boot-meny" kan du trykke på tilhørende tast (F12 e.l.) rett etter at du har slått på PC'en og velge "CD/DVD" i listen som kommer fram. Dersom DVD'en ligger i DVD-stasjonen, så vil nå PC'en lese fra DVD'en og starte installasjonen.

Du kommer etter hvert til et punkt der du blir spurt hvor du vil installere Win7.

Alle eksisterende diskpartisjoner vil bli vist, sammen med ledig, ubrukt diskplass, dersom det skulle være noe av det.

Her finnes det en "advanced option" som du kan bruke dersom du vil slette noen av de eksisterende partisjonene - pass på å ikke slette partisjoner som inneholder viktige data.

Når du har valgt sted for installasjonen, så er det egentlig bare å klikke "Next" (?) og svare på spørsmål etter hvert. Du burde enkelt finne svarene på alle.

Lenke til kommentar

Aight! Tusen hjertelig takk for all hjelp!:)

"Her finnes det en "advanced option" som du kan bruke dersom du vil slette noen av de eksisterende partisjonene - pass på å ikke slette partisjoner som inneholder viktige data."

Mener du da 'personlig' viktig data eller 'system data'? For har flytta det til ekstern HD, tenkte jeg skulle fjerne absolutt alt når jeg først er i gang!

Lenke til kommentar
"Her finnes det en "advanced option" som du kan bruke dersom du vil slette noen av de eksisterende partisjonene - pass på å ikke slette partisjoner som inneholder viktige data."

Mener du da 'personlig' viktig data eller 'system data'? For har flytta det til ekstern HD, tenkte jeg skulle fjerne absolutt alt når jeg først er i gang!

Jeg tenkte på 'personlige data'.

På Windows7-plata finnes alt som Win7 trenger. I hvert fall nesten ...

Det er ikke 100% sikkert at alle driverne du trenger ligger der, så det kan hende du må en tur på nettet etterpå for å få tak i det som eventuelt mangler.

Noen drivere kan du også få via Windows Update, men det nettverksdriveren jeg fikk derfra gjorde at jeg mistet nettforbindelsen, så jeg "rullet tilbake til den forrige driveren" og beholdt den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...