Gå til innhold

Har kjøpt meg 2 switcher og mistet all kontroll - hva gjør jeg?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Etter utallige problemer med flere D-Link-rutere (måtte folkene som deisgnet disse brenne til evig tid) har jeg nå kastet hele tre rutere og erstattet dem med to switcher.

 

Problemet mitt nå er at IP-adressene på nettverket mitt (inneholder to PCer, en IP-telefon og en Squeezebox) bare ser ut til å deles ut i vilden sky. Jeg finner ikke noen måte å kontrollere IP-adressene lenger. Squeezeboxen min (som har to switcher mellom seg HTPCen med musikk på) har begynt å hakke noe aldeles forferdelig.

 

Hele nettverket mitt er plutselig som sirup.

 

Hva søren gjør jeg? Trenger jeg en ruter?

I dag står det en switch koblet som første enhet på kabelmodemet fra Canal Digital.

Det var kanskje en tabbe?

 

 

Thorstein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du ikke velge statisk ip på samtlige enheter?

 

http://portforward.com/networking/static-win7.htm

 

Bare pass på at du velger at de er i samme "range". Troooor det skal fungere, men du får hvertfall gjøre et forsøk på en av enhetene og se om det fungerer :)

 

EDIT: Greia er vel at før tilordnet routeren ipadresser som er så og si statiske (endres sjeldent her i hvertfall), men nå endrer de seg nok titt og ofte. Velger du statisk bør nettverket bli raskere og mer stabilt.

Endret av Chris_lox
Lenke til kommentar

Takk for innspill!

 

Har forsøkt å tilordne statiske IP-adresser, men får dette problemet med "range".

 

Får denne feilmeldingen: "standard gateway er ikke på det nettverkssegmentet som er definert av IP-adressen og nettverksmasken."

 

Gatewayen, eller modemet fra Canal Digital for å være spesifik, har IP 84.202.135.1. Hvis jeg f.eks. prøver å sette opp nettverksenheter med la oss si en 10.0.0.1-adresse, får jeg den feilmeldingen.

 

PC-en min har fått 84.202.135.110, men HTPCen har av en eller annen grunn fått en adresse som begynner med 95.

 

Grunnen til at ruteren ikke står først etter kabelmodemet, er at den ikke er 1000mbit, bare 100. Dermed ender jeg opp med å ha en switch med 1000mbit først, slik at alle PCene ihvertfall har rask forbindelse seg imellom. Ruteren bruker jeg faktisk bare til å få trådløs kontakt med Squeezeboxen. Men jeg må kanskje bite i det sure eplet og kjøpe en gigabit ruter og sette den først?

 

 

Thorstein

Lenke til kommentar

routeren plasseres normalt mellom modem og lokalnettverket, så kan du styre dhcp på den, har ikke du muligheten for styre det lokalt kan du bruke en gammel pc som gateway med astaro/clarkconnect etc.

2nettverkskort hvor nettlinjen i ene og andre står som lokal gateway som du kan sette den ip du vil på og sette dhcp som du vil.

 

men hvorfor du vil ha gbit router seg ikke jeg helt egentlig, med mindre du har over 100mbit i nettlinje vil jo ikke en 100mbit router bli noe flaskehals.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Der er problemet..

 

Modemet ditt kan bare gi ut èn adresse - din eksterne IPadresse som du har mot internet. Kobler du mer enn 1 enhet på samtidig uten at det er en ruter mellom deg og modemet så vil kun èn av enhetene få kontakt. Den andre vil ikke få noen IP.

 

Så ja du trenger en ruter dersom modemet ditt ikke allerede har innebygget ruterfunksjonalitet.

 

Vanligvis bør du koble opp slik:

modem --> ruter --> switch(er) --> datamaskiner og andre enheter.

Switchene kan jo kobles direkte til hverandre, slik at du slipper å få en 100mbit bottleneck i ruteren for intern trafikk. Ingen grunn at intern trafikk trenger å gå via ruteren i det hele tatt.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Takk igjen for nye tips.

 

Tror jeg er i ferd med å finne ut av dette.

Kabelmodemet har nok en begrenset ruterfunksjonalitet; alle enhetene mine får ihvertfall IP-adresse når de stilles til å ta imot automatisk. Problemet er at ethvert forsøk på å tilordne statiske IP-adresser bare ikke virker.

 

Grunnen til at jeg ikke vil sette ruteren først, er at den faller ned av og til. Det gidder jeg ikke. Men får se om jeg evt. kan bytte skiten i noe annet. DHCP hadde jo vært fint å ha.

 

Tror forøvrig jeg fikk løst problemet med Squeezebox. Så lenge jeg stiller den til å ta imot IP automatisk OG den får en IP-adresse fra (den lett ustabile) ruteren i 10.0.0.x-området, så virker det visst. Ruteren server da bare Squeezeboxen, og er nærmest en liten blindtarm i systemet :-)

 

Å få Squeezeboksen til å virke på de tilfeldige 84.x eller 95.x eller 64.x-adressene alle de andre enhetene nå har fått, virker jo helt umulig.

 

Så nå virker ihvertfall alt, men det føles rotete når jeg ikke selv pent kan sortere IP-adressene i et enkelt system. Får se om jeg skal kjøpe en ruter. Men da bør det være KVALITET, noe som bare virker og virker og virker.

 

T

Endret av tkorsvold
Lenke til kommentar
Takk igjen for nye tips.

 

Tror jeg er i ferd med å finne ut av dette.

Kabelmodemet har nok en begrenset ruterfunksjonalitet; alle enhetene mine får ihvertfall IP-adresse når de stilles til å ta imot automatisk. Problemet er at ethvert forsøk på å tilordne statiske IP-adresser bare ikke virker.

 

Grunnen til at jeg ikke vil sette ruteren først, er at den faller ned av og til. Det gidder jeg ikke. Men får se om jeg evt. kan bytte skiten i noe annet. DHCP hadde jo vært fint å ha.

 

Tror forøvrig jeg fikk løst problemet med Squeezebox. Så lenge jeg stiller den til å ta imot IP automatisk OG den får en IP-adresse fra (den lett ustabile) ruteren i 10.0.0.x-området, så virker det visst. Ruteren server da bare Squeezeboxen, og er nærmest en liten blindtarm i systemet :-)

 

Å få Squeezeboksen til å virke på de tilfeldige 84.x eller 95.x eller 64.x-adressene alle de andre enhetene nå har fått, virker jo helt umulig.

 

Så nå virker ihvertfall alt, men det føles rotete når jeg ikke selv pent kan sortere IP-adressene i et enkelt system. Får se om jeg skal kjøpe en ruter. Men da bør det være KVALITET, noe som bare virker og virker og virker.

 

T

Du forteller ikke hvilken leverandør du har.

 

Hos Canal Digital kan modemet dele ut 4 offentlige (ekte) ip-er. Når den har delt ut fire adresser må modemet restartes om du vil at det skal dele ut adresse til en ny enhet. Du er ikke garantert at ipene som deles ut ligger i samme subnett. Om maskinene ikke ligger på samme subnett rutes trafikk mellom de over internett. Det er nok derfor musikkstreamingen din hakker.

 

Det du trenger (den vanlige løsningen iallefall) er en router med dhcp og NAT som kan stå som første ledd etter modemet. Denne vil dele ut interne adresser (192.168.X.X eller 10.X.X.X) og sørge for at alle maskinene får tilgang til internett, så kan du hekte på så mange svitsjer du vil etter denne.

 

Jeg ser du ikke vil sette opp ting slik fordi du har en dårlig router. Kjøp en god en, eller bruk en gammel pc sammen med m0n0wall som router.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Så nå virker ihvertfall alt, men det føles rotete når jeg ikke selv pent kan sortere IP-adressene i et enkelt system. Får se om jeg skal kjøpe en ruter. Men da bør det være KVALITET, noe som bare virker og virker og virker.

Jeg har en 3COM OfficeConnect (trådløs) router som har stått etter modemet i over 4 år og fast servet DHCP til 7 PC'er (dvs 5 PC'er fordi 2 er servere med statisk satt IP), 2 nettradioer, 2 skrivere (De fleste enhetene er kablet). Innimellom har jeg hatt LAN hjemme da med over 20 aktive PC'er.

 

Routeren har aldri vært restarta etter initielt oppsett.

 

Den router i tillegg innkommende for bl.a. Torrents, TeamSpeak og LiveForSpeed til ulike servere.

 

Edit:

Det er litt dårlig brukergrensesnitt og muligheter generelt på OfficeConnect'en, men stabil er den iallefall...

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...