Gå til innhold

[Løst]Barnetrygd og Barnepensjon.

Pherol

Anbefalte innlegg

Heisann heisann. Da er det tid for meg å snart flytte hjemme ifra, da jeg endelig har fått tillatelse av faren min.

Men, det jeg lurer på er: Moren min døde for 3 år siden og jeg er kun 16 år gammel, dvs at faren min får barnetrygd og barnepensjon, og de pengene går rett inn på kontoen min når jeg flytter for meg selv.

MEN, hvor mye kan jeg regne med at det er? Hvor stor sum? Ettersom jeg må planlegge litt hvor mye jeg må jobbe ved siden av for å betale ned leia så må jeg nesten vite det.

Noen som har noe idee? Kanskje noen foreldrer her som har noen efaringer med nesten lik situasjon som meg?

(PS: vær så snill og ikke kommenter at jeg skal flytte ut som 16åring, har hørt den regla en god del ganger, og det er veldig gjennomtenkt).

-Mvh Ola.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste er vel å spørre faren din, om du stoler på han?

Barnetrygden er 970kr i måneden. Også er vel barnepensjon for eldste barnet 40% av grunnbeløpet (G). 2429,2 får du vel utbetalt da.

970 + 2429,2 = 3399,2kr får du utbetalt etter hva jeg kan finne.

Lenke til kommentar

Prøver å holde meg så mye som mulig unna han, av grunner jeg ikke vil snakke om her. Og nei jeg stoler ikke noe overhodet på faren min ;)

Tusen takk, men har hørt fra min tante at beløpet øker med noen prosenter etter du fyller 16? Er dette tilfelle?

Lenke til kommentar
Prøver å holde meg så mye som mulig unna han, av grunner jeg ikke vil snakke om her. Og nei jeg stoler ikke noe overhodet på faren min ;)

Tusen takk, men har hørt fra min tante at beløpet øker med noen prosenter etter du fyller 16? Er dette tilfelle?

Nei, det tror jeg ikke.

Hvem kan få barnepensjon?

Barn kan ha rett til barnepensjon dersom det:

* er under 18 år og har mistet en eller begge foreldrene

* er under 20 år, foreldreløs og under utdanning

* er under 21 år, har mistet en eller begge foreldrene, er under utdanning og forsørgerens død skyldes yrkesskade

Hva kan du få?

Når en av foreldrene er død:

Det eldste barnet får 40 prosent av grunnbeløpet og de andre barna 25 prosent hver. Den samlede pensjonen deles likt mellom barna.

Når begge foreldrene er døde:

Det eldste barnet får like stor pensjon som det den av foreldrene med størst gjenlevendepensjon ville fått. Det neste barnet får 40 prosent av grunnbeløpet og de andre barna 25 prosent hver. Den samlede pensjonen deles likt mellom barna.

Pensjonen blir redusert hvis avdødes trygdetid var kortere enn 40 år.

Dersom den avdøde har opptjening i et land Norge har trygdeavtale med, kan barn ha rett til pensjon fra dette landet også.

Det enkleste er vel å kontakte NAV vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...