Gå til innhold

Umbrello: Fryktelig lange linjer i UML-diagram

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg synes noen ganger det er greit å lage ULM-diagrammer av programmene mine, og Umbrello gjør dette enkelt og halvautomatisk bare jeg gir den headerene - både for C++ og Python. Knall!

Men:

Noen av funksjonene mine har ganske lange argumentlister, noe som medfører at ting tar stoooor plass. Er det mulig å få Umbrello til å bryte opp disse monsterlange linjene, og skrive disse funksjonene på flere linjer?

Eksempel:

post-25283-1257253060_thumb.png

Dersom Umbrello ikke kan gjøre dette, tas forslag til andre programmer i mot med takk. Men de må kunne importere kildekodefiler!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg synes noen ganger det er greit å lage ULM-diagrammer av programmene mine, og Umbrello gjør dette enkelt og halvautomatisk bare jeg gir den headerene - både for C++ og Python. Knall!

Men:

Noen av funksjonene mine har ganske lange argumentlister,

Sikkert teng på at du bør skrive om koden din. f.ex samle relaterte parametre in klasser

noe som medfører at ting tar stoooor plass. Er det mulig å få Umbrello til å bryte opp disse monsterlange linjene, og skrive disse funksjonene på flere linjer?

Eksempel:

post-25283-1257253060_thumb.png

Dersom Umbrello ikke kan gjøre dette, tas forslag til andre programmer i mot med takk. Men de må kunne importere kildekodefiler!

Lenke til kommentar

Lange parameterlister i funkjsonskall er et sikkert tegn på at du

bør skrive om kode, f.ex ved å sample relaterte parameter i klasser.

Et annet verktøy for å lage kode dokumentasjon + UML diagrammer

er Doxygen.

www.doxygen.org

Dette verktøyet er helautomatisk, og defacto standard i

mange urvikler miljøer

Lenke til kommentar

Ang. omskriving:

Jo, noe kan skrives om, men dette er ikke en informatikk-oblig :)

Mye av problemet er egentlig fryktelig lange navn, f.eks. TestBeamSimDetectorModule_scintillator (ifl. GEANT4-konvensjon - kun DetectorModule_scintillator er mitt...). Selvsagt, jeg kunne samlet dx,dy,dz i en 3'er-vektor, men jeg er ikke sikker på at det egentlig ville gjort ting så veldig mye klarere...

dOxygen: Kjenner det, fantastisk til interaktiv dokumentasjon, ikke like greit når man trenger et kjapt UML-diagram for å printe ut og klusse på, eller sette inn som en figur i en tekst...

Problemet mitt er stygge UML-diagrammer, ikke stygg kode.

EDIT:

I allefall ikke styggere enn det er nødt til å bli med all bomullen som er Geant.

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...