Gå til innhold

Sykkel og vekt - balanse mellom rytter og sykkel


FranzJosef

Anbefalte innlegg

Angående vekt, hvis det var slik at sykkelens vekt telte like mye som personens vekt ville jo en person på 100 kg bare glemme alt med lette sykler. Da ville en gevinst på 2 kg lettere sykkel bety mindre enn 2%. Selv en person på 70 kg ville merke lite. Jeg fikk høre i helgen at om man tar av 1 kg på sykkel er det som å ta av 10 kg på kroppen. Dette rimer straks mer. Men fins det noen sikker kilde på dette og mer detaljert hvordan det der henger sammen?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Dette kan ikke stemme. Fysikkens lover tilsier at det ikke kan være mulig. Det eneste som jeg kan tenke meg vil påvirke er vekten på hjulene siden de roterer.

 

Jeg har nettopp tatt et fysikkfag ved universitetet så jeg bør jo vite litt om sånt da ;-)

 

Tror jeg må høre med min fysikkforelser neste gang jeg treffer ham, han er også en ivrig syklist har jeg hørt.

Lenke til kommentar

Statisk vs roterende vekt er eneste som har noen effekt. *kopi fra et annet forum*:

Formelen for såkalt statisk ekvivalent vekt er som følger:

m2=m1 + m1 x(r/R)^2

 

m2 = tilsvarende statisk vektøkning

m1 = økning i roterende masse

r = radius til massesenteret til den økte roterende massen

R = radius til den roterende komponenten (i dette tilfellet et hjul)

 

Legger vi på f.eks 100g helt i ytterkant av hjulet (dekkbanen) får vi en statisk ekvivalent masse på nøyaktig to gangern, dvs at 100g per dekk tilsvarer nsten 400g på ramma.

Effekten øker med avstand fra senter i andre potens, så en vektøkning på 100g per hjul midt på hjulet tilsvarer kun 250g på ramma. Eksempel er eiker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...