Gå til innhold

[Løst]"Forlengelse" av trådløst nettverk


garb

Anbefalte innlegg

Har kjøpt en Dlink trådløs router, og den funker bra, bortsett fra at rekkevidden på det trådløse nettverket skuffer meg. Har en laptop stående ca 15 meter fra routeren, og selv om det er bare trevegger innomhus er signalet for dårlig.

 

Kan jeg løse dette på en av følgende 2 måter?

 

1. Kan jeg legge en kabel ut fra en av de 4 utgangene på routeren til den andre enden av huset og sette på en eller annen trådløs link der som laptopen min kan kommunisere med (trådløst)? Hva er det i så fall jeg setter opp som en slik trådløs link? Det må fungere slik at flere enn 1 PC må kunne kommunisere med denne "linken".

 

(Jeg kunne selvsagt koblet laptopene med kabel og switch, men ønsker altså trådløs løsning)

 

2. Selve antennen på routeren kan skrus av. Kan jeg legge en kabel mellom antennen og routeren, slik at jeg for alle praktiske formål forlenger antennen helt til den andre enden av huset? Vil det funke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøv dette i første omgang.

 

Hmmm ... det var vel verdt et forsøk ...

 

Men; signalstyrken er akkurat den samme i den aktuelle delen av huset (varierer mellom "low" og "very low" for det meste, faller av og til ut ...).

 

Men til mitt opprinnelige spørsmål: Jeg har i dag en Dlink som min router. Kan jeg fra en av de 4 uttakene i den routeren koble en kabel til "inntaket" i en annen router (en Netgear som jeg da plasserer i andre enden av huset)?

 

Begge er har mulighet for trådløs tilkobling av enheter.

 

Da blir det slik:

 

Signal inn i huset <----> Dlink-router <---> Netgear-router

 

Antar i så fall at laptop'ene mine vil "se" 2 trådløse nettverk i huset? Hvilken IP-adresse vil Netgear-routeren min få i nettverket da? Og; hvordan får enhetene som kobler seg opp til Netgear-routeren IP-adresser; fra Netgear-routeren eller fra Dlink-routeren?

 

Dersom dette funker, må jeg gjøre noe med innstillingene i Netgear-routeren (eller Dlink-routeren for den saks skyld ..)?

 

Det er litt jobb å kable dette opp, så jeg spør før jeg setter i gang ...

Lenke til kommentar

Det skal fungere flott, bare du setter Netgear i DHCP modus og unngår å sette den i samme subnet som D-link på den interne delen.

Da vil brukerene koblet til Netgear få IP fra den, og brukerene koblet til D-Link vil få fra den.

Om du vil ha dem i samme subnet (Hvis du f.eks. deler filer lokalt), er det lureste å bytte ut Netgear ruteren med en switch og anskaffe et aksess punkt (Med mindre Netgear ruteren kan settes opp i AP mode).

Lenke til kommentar
Det skal fungere flott, bare du setter Netgear i DHCP modus og unngår å sette den i samme subnet som D-link på den interne delen.

Flott - da skal jeg prøve det.

 

Om du vil ha dem i samme subnet (Hvis du f.eks. deler filer lokalt), er det lureste å bytte ut Netgear ruteren med en switch og anskaffe et aksess punkt

Er litt grønn på dette, men er et slikt aksesspunkt også trådløst? Har du en anbefaling på et slikt aksesspunkt (gjerne link)?

Lenke til kommentar

Et aksesspunkt fungerer som et trådløst mellomledd mellom trådløse brukere og en ruter, da brukere som kobler seg på aksesspunktet vil få IP fra ruter (Varierer fra modus til modus på AP, men det er slik du vil ha det i ditt tilfelle). Selv om du kjører et aksesspunkt vil du også kunne bruke trådløsen på D-Link routeren óg.

 

Men, om du ikke trenger å koble til enheter med kabel der AP skal være, trenger du ingen switch, og oppsettet vil bli som følge:

Signalkabel inn huset - D-Link ruter - AP

 

Av AP er både denne og denne brukbar, men den sistnevnte vil ha lengre rekkevidde.

Eventuelt, og høyest anbefalt, kan du kjøre DD-WRT på en WRT54GL og sette den i AP mode hvis du tror du får det til.

 

Men er du heldig slipper du alt dette om du kan sette Netgear ruteren i AP mode.

Hva er modell nr. på Netgear og D-Link ruteren?

Lenke til kommentar
Hva er modell nr. på Netgear og D-Link ruteren?

Dlink DIR-655 og Netgear WGR614 v6

 

Det er imidlertid en stund siden jeg brukte denne og når jeg nå setter den på hører jeg at det "kvitrer" når den står på (nesten som de gamle analoge modem'ene vi hadde for endel år siden ...).

 

Så jeg kommer nok til å legge ut for et dedikert aksesspunkt.

 

Edit: Antar jeg kjøper Dlink'en du viste til ... siden jeg har en Dlink router fra før av er det størst sannsynlighet for at disse "snakker sammen" på en best mulig måte ...?

 

Når jeg kobler det trådløse aksesspunktet på kabelen fra Dlinken, vil jeg da ha 2 trådløse nettverk (vises som 2 nettverk i "View available wireless networks")?

 

Det vil da være koblet uten switch - jeg trenger ingen kablet forbindelse der:

 

Signal inn i huset <-> Dlink <-> AP

 

Antar jeg logger meg på aksesspunktet fra en eller annen PC som er tilkoblet nettverket og kan sette sikkerhetsinstillinger i web-grensesnitt (f.eks IE), og at jeg slipper å koble AP'et direkte på en PC for å logge meg på AP'et?

Endret av garb
Lenke til kommentar
Edit: Antar jeg kjøper Dlink'en du viste til ... siden jeg har en Dlink router fra før av er det størst sannsynlighet for at disse "snakker sammen" på en best mulig måte ...?

Merket har ingenting på ytelse å si, det er spesifikasjonene som er det endelige resultatet.

 

Når jeg kobler det trådløse aksesspunktet på kabelen fra Dlinken, vil jeg da ha 2 trådløse nettverk (vises som 2 nettverk i "View available wireless networks")?

Ja, et fra AP og et D-Link ruteren der begge to fungerer.

 

Antar jeg logger meg på aksesspunktet fra en eller annen PC som er tilkoblet nettverket og kan sette sikkerhetsinstillinger i web-grensesnitt (f.eks IE), og at jeg slipper å koble AP'et direkte på en PC for å logge meg på AP'et?

Sannsynligvis så må PC-en kobles direkte til den første gangen for å konfigurere den (Husk å skru av DHCP). Etter det kan den konfigureres gjennom webgui med en hvilken som helst PC i nettverket.

 

 

Utenom det anbefaler jeg en av Linksysene overfor, med mindre du har tenkt til å gå til anskaffelse av en trådløs antenne, med tanke på at antennene som følger med Linksys er en del ganger bedre enn D-Link sin.

Hvis du i tillegg velger å gå for WRT54GL, så har du oppgraderingsmuligheter hvis du skal legge om nettverket senere.

 

Edit: AP på WRT54GL kan bli gjort mye lettere med Tomato.

Endret av Wixicy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...