Gå til innhold

Pc til videredigering. Forslag takk :)

Anbefalte innlegg

Hei.

Hører med dere experter angående valg av deler til en videoredigerings pc. Noen krav er det.

1. Delene må finnes på Komplett.no

2.Skjermer trengs ikke.

3. Skal brukes av nybegynnere og viderekommende. (en slags velferdspc.)

4. Har noe programvare, så det skal ikke inn i prisen.

5. Max pris 15000,-

Takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mye ram, cpu og minne trengs. Skal du redigere større ting så er det lurt med stor hd (5gb hvert 10. min) samt et mpeg kort il å kjøre filmen til vhs (alle har ikke dvd) og en god kombidvdspiller trengs, lydkortet er det innebygde trenger ikke mer om du finner et mpeg kort med lyd ut o kjøp med untegrert skjermkort om du ikke skal spille.

Tar du opp fra rare lydkilder kilder kan du ta en titt på audigy2 platinum eller noe lignende

har programmene dine støtte for multitasking? da kan du kjøre dual cpu for raskere rendering. Og prosessoren tror jeg burde være en pentium i dette tilffellet

Lenke til kommentar

OK. Her er det jeg har sett meg ut. Kommentarer mottas med takk. :)

CPU: Intel Pentium 4 2.6 GHz Boxed PC800

HK: Abit IC7 Hovedkort for S478/800mhz

Ram: DDR-DIMM PC3200 512MB DDR CL2.5 (1,5Gb)

Lyd: Creative Soundblaster Audigy 2 (Bulk)

Video

Redigering : Pinnacle Studio Deluxe Versjon 8 Norsk - PCI, analog og digital redigering

Kontroll : Pinnacle Energy

GFX: Sapphire Radeon 9200 Atlantis 128MB DDR (VIVO)

HD: Seagate Barracuda 7200.7 120GB S-ATA x2

Diverse:

*NEC DVD-brenner IDE ND-1300, Bulk

*Chieftec Dragon Midi Tower - Kabinett m/300W DH-01W P4 / AMD

*Microsoft Windows XP Home Edition (norsk)

Totalpris = 14 860,00 eks.mva

Nå ?

Lenke til kommentar
samt et  mpeg kort il å kjøre filmen til vhs (alle har ikke dvd) og en god kombidvdspiller trengs, lydkortet er det innebygde trenger ikke mer om du finner et mpeg kort med lyd ut o kjøp med untegrert skjermkort om du ikke skal spille.

Kjøper man ett skikkelig redigeringskort så har det vanligvis analog ut/inn uansett og man trenger da ikke mpeg kort. Lyd er innebygd i disse kortene, og man kan koble lydutgangene (de analoge) til eksterne høyttalere. Man kan også ta opp eksterne lydkilder, og noen har både digitale og analoge lydinn/utganger. Har det kortet du velger ikke digital lyd ut/inn bør du vurdere ett lydkort med digital ut og inn.

Lenke til kommentar
OK. Her er det jeg har sett meg ut. Kommentarer mottas med takk. :)

CPU: Intel Pentium 4 2.6 GHz Boxed PC800

HK:  Abit IC7 Hovedkort for S478/800mhz

Ram: DDR-DIMM PC3200 512MB DDR CL2.5 (1,5Gb)

Lyd: Creative Soundblaster Audigy 2 (Bulk)

Video

Redigering : Pinnacle Studio Deluxe Versjon 8 Norsk - PCI, analog og digital redigering  

Kontroll : Pinnacle Energy

GFX: Sapphire Radeon 9200 Atlantis 128MB DDR (VIVO)

HD: Seagate Barracuda 7200.7 120GB S-ATA x2

Diverse:  

*NEC DVD-brenner IDE ND-1300, Bulk

*Chieftec Dragon Midi Tower - Kabinett m/300W DH-01W P4 / AMD  

*Microsoft Windows XP Home Edition (norsk)

Totalpris = 14 860,00   eks.mva

Nå ?

CPU, HK, RAM og lydkort ser bra ut. Når det gjelder redigeringskortet kan du spytte i 2300 til og få ett mye mer profesjonelt kort samt Adobe Premiere på kjøpet.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...ID=&GrpID=&s=sr

eller

http://www.pinnaclesys.com/ProductPage.asp...=2&menuDown=sum

Dette kortet vil jeg på det sterkeste anbefale. Jeg har brukt det en tid, og er storfornøyd. Det har analog og digital ut/inn med en såkalt break-out-bok så du slipper å krype bak datamaskinen for å koble om (har hjulpet meg hundrevis av ganger). Du får i tillegg en programpakke som kan mye mer enn Pinnacle Studio 8. Den er noe vanskeligere å lære, men så fort du kommer i gang (tar ikke lang tid), så kommer du til å være glad for at du har ett såpass profesjonelt program. Jeg finner stadig ut nye tidsbesparende funksjoner som tar mye lengre tid på mindre profesjonelle programmer i tillegg til at du har mye mer kontroll over ting som jeg føler jeg må ha kontroll over. Du får også med DVD program for å lage DVD'er samt en drøss andre programmer som kan være greit å ha.

I tillegg har selve redigeringskortet sanntidsrendring på enkelte områder (noen effekter som for eksempel slow og fast motion kan kjøres uten å rendre først og du sparer masse tid.

Du kommer til å være glad for at du brukte 2300 kroner ekstra på denne pakken når du har installert den og kommet i gang. Lykke til :-)

Lenke til kommentar

ok, ser poenget ditt, men.............

Kan man bruke Studio 8 sammen med dette kortet og Premiere ?

Mener å ha lest et sted at Pinnacle Impression DVD SE og Pinnacle DV Tools ikke kan være innstallert samtidig med Studio 8. Kan selvfølgelig løse problemet med dual-boot. (kommer til å lage dual-boot uansett :) )

Grunnen til at Studio er intressant er at terskelen for å komme igang er mye lavere enn ved Premiere. Maskinen skal brukes som et velferdstilbud, dermed kommer den til å bli brukt av flere forskjellige folk.

Den jog&shuttle dingsen er vel grei å ha uansett eller ?

Prisen er nå kommet opp i 16 661,- (før 14 860.-)

*Har lagt til DV500 og Studio 8 Software.

*Tatt bort Studio 8 Plus og Audigy2

Lenke til kommentar
Mitt studio dv pluss ville ikke virke og suporten til ekjøp og pinnacle var elendig så jeg liker ikke pinnacle. De kommer foresten ut med et bra program nå som ser enkelt ut og er litt mer proff en studio8

Er det Edition 5 du tenker på?

Det programmet er i en annen klasse enn Studio 8. Edition 5 koster €861,21 (med firewire pci kort og breakout box) . Det er vel 7-8 tusen kroner ca., altså over budsjett :)

Lenke til kommentar
Har Pika forresten kikket på en eller annen versjon av Vegas? Det liker jeg best. Men det er kanskje vanskeligere å bruke igjen...

Vegas ?? Las Vegas ? :) aha.. SonicFoundry Vegas. Så imponerende ut.

Hvis siste forslag blir kjøpt kommer jeg til å kjøre dual boot. En for de avanserte med Premiere og Pinnacle verktøyene, og en med Studio 8 for nybegynnere.

For å komplisere det hele ytterligere... hva med Matrox sitt kort til rundt 6000,- ?

Lenke til kommentar
Mitt studio dv pluss ville ikke virke og suporten til ekjøp og pinnacle var elendig så jeg liker ikke pinnacle.

Har alltid fått god hjelp av Pinnacle support via brukerforumet deres. I løpet av få timer har en fra supportavdelingen svart på mine innlegg i forumet. At ditt Studio DV + ikke ville virke sier nok mer om din maskin enn selve programmet.

Lenke til kommentar
k.. hvis det var ingen innvendinger så går jeg for DV500DVD versjonen...

:)

Godt kjøp det. Tror ikke Matrox sitt kort har noen særlig bedre spesifikasjoner enn Pinnacle sitt. Har hørt om visse kompatibilitetsproblemer med Matrox sitt kort. Har alltid likt Matrox, men akkurat dette kortet er jeg litt skeptisk til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...