Gå til innhold

Offisiell Windows app store


Zappy

Anbefalte innlegg

Hvor for har ikke MS en Windows online programvare butikk?

 

Er det en dårlig forretnings modell? Alle mobiler har\får det nå, hvorfor ikke Windows? Det eneste folk vil ha er lett tilgjengelig programvare. Noe gratis, noe paypay.

 

Jeg er sikker på det finnes jeg god grunn for det, men jeg ser den hvertfall ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, ikke helt det jeg tenkte på nei.

 

Tenk Apple app store eller Android Market.

 

Kan (bør imo) ha følgende kriterier:

1. Lokal klient integrert i OSet (eneste måte å få det populært nok til å bli brukenes)

2. Utviklere er fri til å legge til programvare så lenge de følger rettningslinjer (som helst bør gi mening for forbrukeren)

3. Utviklere får selv sette prisen

4. Raskt

5. Enkelt

6. Solid tjeneste

7. Tilgjengelig overalt

8. Automatiske oppdateringer

9. Mulighet for lisenskontroll ol. for business verden. (?)

 

etcetc

Endret av Zappy
Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvordan det kan fungere på en god nok måte. Og alt finnes på nettet uansett.

 

- Og det tror du MS får lov til? Å begrense noen til deres egen pakkeløsning?

- Det er det internett er til for... og det uten retningslijer.

- Blitt gjort i mange år på nett.. men hovedandelen er gratis.

- *se over*

- Like raskt å google

- Det er enkelt slik det er nå

- internett er vel solid nok

- det er også internett

- Den er jeg enig i

- Kunne vært greit å fått

Lenke til kommentar
Ser ikke helt hvordan det kan fungere på en god nok måte. Og alt finnes på nettet uansett.

 

1. Og det tror du MS får lov til? Å begrense noen til deres egen pakkeløsning?

2. Det er det internett er til for... og det uten retningslijer.

3. Blitt gjort i mange år på nett.. men hovedandelen er gratis.

?. *se over*

4. Like raskt å google

5. Det er enkelt slik det er nå

6. internett er vel solid nok

7. det er også internett

8. Den er jeg enig i

9. Kunne vært greit å fått

Tok meg friheten til å gjøre det litt mer oversiktlig...

 

1. Ja, hvorfor ikke? Tenker du monopol problemer? Dette er jo hovedsakelig ikke for å spre MS sin programvare, men for å gjøre det enkelt for bruker å få tak i programvare. Snakker ikke om noen pakkeløsning.

2. Med retningslinjer så tenker jeg på noe som sørger for at ting fungerer og ikke er virus. I tillegg bør man få oppgitt hva programmet gjør noe ala det Android gjør.

3. Åpenbart...

?. ?

4, 5, 6. Nei. Om du vet hva du vil ha, hvor det er og at det ikke kreves noe mer enn å trykke på download, så kanskje. Men idet man ikke vet nøyaktig hva man vil ha, vil prøve nye ting eller skal kjøpe noe (som krever registrering, frem med visa kortet og noen ganger venting på at betaling skal gå gjennom etc) så kan det bli svært tungvint.

7. Jeg tenkte mer på å kunne lagre "downloaded" "bought" og\eller "favourites" på en konto og på den måten ha programmene tilgjengelig overalt. På den måten trenger man ikke finne\kjøpe programmer man har hatt før.

8. Mhm, selv om det beste hadde vært om alle programmer hadde gjordt det helautomatsik (som mange gjør) så vil det aldri skje.

9. Je, har du prøvd å rote rundt på MS sine sider etter lisenser og slikt? Et rent helvete.

 

Det er latterlig at programvare skal være lettere tilgjengelig på telefoner enn på PCen.

Endret av Zappy
Lenke til kommentar

Når man ser hvor mye Firefox og Opera syter over browseren så sier det seg selv at en appstore bare vil bli bråk. De går jo amok bare over hvor de plasseres på ei rett linje midt på skjermen. De utviklerene som ikke får plass i en slik appstore kommer til å lage ett rent helvete.

Endret av karakas
Lenke til kommentar
1. Ja, hvorfor ikke? Tenker du monopol problemer? Dette er jo hovedsakelig ikke for å spre MS sin programvare, men for å gjøre det enkelt for bruker å få tak i programvare. Snakker ikke om noen pakkeløsning.

Ok. Ja, tenkte på monopiol og slikt. Da kan jeg være enig i det du nevner. Det du tenker på er altså noe lignende som et nettsted med en oversikt?

2. Med retningslinjer så tenker jeg på noe som sørger for at ting fungerer og ikke er virus. I tillegg bør man få oppgitt hva programmet gjør noe ala det Android gjør.

Igjen tror jeg det blir vanskelig pga. monopol. I hvertfall om MS vil kunne gjøre som de vil med hva som kommer der. Apple bestemmer med sin butikk og kommer unna med det pga. de ikke har monopol. Tror dette kan bli vanskelig.

4, 5, 6. Nei. Om du vet hva du vil ha, hvor det er og at det ikke kreves noe mer enn å trykke på download, så kanskje. Men idet man ikke vet nøyaktig hva man vil ha, vil prøve nye ting eller skal kjøpe noe (som krever registrering, frem med visa kortet og noen ganger venting på at betaling skal gå gjennom etc) så kan det bli svært tungvint.

Mulig jeg ikke tenkte helt klart der og vurderte vanlige folks kunnskaper. Vil ikke si at det er så vanskelig å finne hva du vil. Flere nettsteder har veldig gode oversikter på tilgjengelige programmer. F.eks. Download.com.

 

Jeg har sett en del på hva Linux gjør med sine løsninger på dette og føler ikke nødvendigvis det er enklere i den forstand. Spesielt siden søkefunksjonen nærmest er ubrukelig. Om du da ikke nøyaktig vet hva du er ute etter.

 

Etter det jeg kan se av hva brukerne hvor jeg jobber finner fram, virker ikke internett som et hinder i hva folk klarer å finne. Men du har riktignok et poeng.

7. Jeg tenkte mer på å kunne lagre "downloaded" "bought" og\eller "favourites" på en konto og på den måten ha programmene tilgjengelig overalt. På den måten trenger man ikke finne\kjøpe programmer man har hatt før.

Jeg liker den ideen. Men er litt skeptisk til en sentral base styrt av en enkel aktør. Ikke at jeg syns alt slikt er tull. Liker Steam veldig godt for spill. Men når det gjelder applikasjoner kan dette være et litt mer ømt tema.

8. Mhm, selv om det beste hadde vært om alle programmer hadde gjordt det helautomatsik (som mange gjør) så vil det aldri skje.

Det beste ville være at vi har fått alle oppdateringer via Windows Update. Jeg leste faktisk en artikkel om dette for en stund siden. Kanskje du ønsker å lese den:

http://www.computerworld.com/s/article/913...source=rss_news

 

9. Je, har du prøvd å rote rundt på MS sine sider etter lisenser og slikt? Et rent helvete.

Av det lille jeg har gjort det har det ikke vært så vanskelig.Men ja, enklere er alltid bedre. Blir vanskelig å gjennomføre da alle må via MS og bli enige. Igjen et litt ømt tema for mange.

 

Det er latterlig at programvare skal være lettere tilgjengelig på telefoner enn på PCen.
Si ikke det. Telefoner har ikke den allsidigheten som dagens datamaskiner har. De nærmer seg, men ennå langt unna. For meg virker det logisk.

 

 

Jeg har da ikke sagt noe om hvorvidt IE må være standard browser. Men oppførselen til de andre utviklerene er rett og slett på barnehagenivå. Og de samme problemene kommer til å oppstå om MS leverer en appstore.
Kritikken som andre aktører har hatt er ikke ubegrunnet. Hvor mange ganger har man ikke kommet til et nettsted (uten IE) som ikke fungerer eller ser dårlig ut? Ikke kommer det av en dårlig nettleser, heller at den er skrevet for en nettleser. Internett er for alle. Og den bør være tilgjengelig for alle, uansett nettleser.

 

Tror ikke det samme vil oppstå. MS har de siste årene tatt bedre vare på webstandardene. IE8 viser gode tegn på flere områder. Trolig vil IE9 fortsette å frigjøre nettet fra å være en slagmark av koder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...