Gå til innhold

[Løst]Oppgradering til Win7, nødvendig me OS fra før?

IsakL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Hvis du har en gyldig Windows-lisens fra før, så har du rett til å bruke en Upgrade-pakke for å få Windows 7 på PC'en.

2. Rent teknisk kan du bruke denne Upgrade-pakken på flere måter. (Gammelt OS finnes på maskinen, harddisken er ny og uten innhold, osv.)

3. Så vidt jeg vet får du ikke kjøpt SW fra den amerikanske Microsoft Store.

Men fra den britiske MS-butikken kan du bestille - de sender til Norge. Men du kan få denne pakken billigere andre steder, f.eks. hos amazon.co.uk

Lenke til kommentar

Oki, men jeg fatter ikke helt. Win 7 upgrade version er jo billigere enn Win 7 full version. Er det noen forskjell på dem, eller er det sånn som du sier at jeg kan likegodt kjøpe upgrade?

Etter din anbefaling så bruker jeg sikkert amazon.co.uk, siden jeg så at prisene var greie

Som sagt, takker for raske svar

Isak

Lenke til kommentar
Oki, men jeg fatter ikke helt. Win 7 upgrade version er jo billigere enn Win 7 full version. Er det noen forskjell på dem, eller er det sånn som du sier at jeg kan likegodt kjøpe upgrade?

Fullversjon og Upgrade inneholder akkurat det samme OS'et.

Fullversjon er (f.eks.) for de som bygger seg en ny PC og mangler et brukbart OS til den. (Der satte en Linux-bruker kaffen i halsen ...)

Upgrade-versjonen er for de som har en Windows-PC (XP eller Vista) fra før, eller en PC som de har en gyldig XP- eller Vista-lisens for. (Kanskje de har kjørt Linux på den i det siste, men de har fortsatt en gyldig lisens.) Om du har kjøpt PC'en med Windows på eller om du har bygget PC'en selv og installert Windows XP på den, spiller ingen rolle.

Problemene folk opplever med Upgrade-versjonen skyldes at den er beregnet på å bli installert på en PC som allerede kjører Windows. Du starter oppgraderingen fra DVD'en mens du er inne i XP (e. Vista), og så tar du det derfra. Men hvis du før du begynner sletter alt på disken for å få plass til Windows 7, så vil oppgraderingen protestere og si at dette ikke går an. Vel, det går an, men man må gå noen omveier. (Søk etter "install from upgrade media", så vil du finne en drøss av artikler.)

Lenke til kommentar
så, hvis jeg installerer trail-version av vista på begge pcene, vil det da funke med oppgraderingsversionen :)?

Jeg vet ikke hva du mener med "trail-version av vista" (trial-version?).

Er dette en tidsbegrenset utgave som virker i 90 dager eller noe sånt?

Da er nok svaret at du ikke har et OS som kvalifiserer deg til en Upgrade.

(Men det kan hende at det rent teknisk går an - jeg vet ikke om noen har prøvd.)

Men la oss si at du har en maskin som nå har en ny harddisk fordi den gamle (som du hadde Vista på) crashet. Og så har du en Windows 7 Upgrade-DVD. Da er det faktisk mulig å installere Windows 7 ved å bruke Upgrade-DVD'en og ingenting annet. Det kan medføre at du må installere 2 ganger fra den DVD'en, men det er altså mulig.

Microsoft er selvsagt redde for at en del folk derfor kommer til å kjøpe Upgrade-versjonen istedenfor Fullversjonen ... og det er nok denne "frykten" som ligger bak all usikkerheten det har vært omkring Upgrade-versjonen fram til lanseringsdagen (22/19) og som fortsatt ikke har lagt seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...